reklama

Bezlepková strava: Není tak zdravá, jak si možná myslíte

Když vypustíte z jídelníčku potraviny s lepkem, neznamená to, že budete jíst zdravěji nebo dietněji Foto:
Když vypustíte z jídelníčku potraviny s lepkem, neznamená to, že budete jíst zdravěji nebo dietněji
Foto: Thinkstock

Ve světě obliba bezlepkové diety stoupá i mezi lidmi, kteří nesnášenlivostí lepku neboli celiakií netrpí. Okolo tohoto druhu diety se ale vyskytuje mnoho zažitých omylů a nepravd. Víte jakých?

Z lepku se stal podobný dietní strašák, jakým byl v devadesátých letech tuk, cholesterol a později sacharidy. Mnozí lidé se domnívají, že pokud z jídelníčku vyřadí potraviny s lepkem, automaticky to znamená, že budou jíst zdravěji, přírodněji a přijímat více vitamínů. To však není pravda.

Není všechno zlato, co se třpytí

Bezlepkové potraviny bývají v průměru chudší na vitamíny a minerály než ty obyčejné. Často navíc obsahují více tuku a cukru. Bezlepková dieta navíc nebývá redukční dietou. Naopak ti, kdo z jídelníčku lepek vyřadili, často spíše přibrali. Potraviny označované jako bezlepkové bývají dražší než ty klasické. Přitom bylo zjištěno, že okolo pěti procent potravin prodávaných jako bezlepkové takovému označení neodpovídá a obsahují nadlimitní množství lepku.

Článek

Voní a chutná? Foto:

Jak vybrat: Nejlepší houstičku a chleba! SERIÁL

Vzhled pečiva bohužel o jeho složení nevypovídá. Nenechte se napálit!

 

Módní trend kontra nutnost

Spotřebitelský magazín doporučuje nenechat se zviklat reklamou a lákavými označeními. Celiakům pak doporučuje držet se přirozeně bezlepkových potravin jako masa, oříšků, ovoce a zeleniny či bezlepkových obilnin a na obalech potravin sledovat vedle složení i obsah cukrů a tuků. Přechod na bezlepkovou stravu ze zdravotních důvodů je lepší konzultovat s lékařem. Obtíže, které se zdají být způsobené citlivostí na lepek, ve skutečnosti mohou být příznakem zcela jiného závažného zdravotního problému, například Crohnovy nemoci (chronický zánět trávicí trubice, nejčastěji tenkého střeva).

Kdy držet bezlepkovou dietu

Pokud předpokládáte, že vaše tělo je citlivé na lepek, první věc, kterou byste měli udělat, je nechat se otestovat na celiakii. Pokud test vyjde negativní, vyzkoušejte bezlepkovou dietu alespoň týden a uvidíte, jestli se budete cítit lépe. Vyřazení lepku z jídelníčku je nejspolehlivější cesta, jak zjistit, jestli jste na něj citliví nebo ne. Nicméně byste měli požádat o pomoc dietologa, abyste se ujistili, že se vyhnete i skrytým zdrojům lepku (jako jsou sójové omáčky, salátové dresinky apod.) a že nevynecháte potřebné vitamíny, které pšenice a pšeničné výrobky obsahují.

Článek

Bolest břicha je nepříjemná Foto:

Trpíte nadýmáním a kila jdou nahoru? Možná máte alergii na lepek

Alergií na lepek trpí v Česku na sto tisíc lidí, ovšem jen asi 40 tisíc z nich to o sobě ví. O celiakii se právem mluví jako o civilizační chorobě 21. století. Jak ji poznáte?

 

Prospěšná dieta i nezdravá strava

Přestože některé celebrity údajně odstranily lepek ze svých jídelníčků kvůli takzvanému detoxu, v podstatě není u bezlepkové diety nic zdravějšího než u klasické stravy. Sami dietologové říkají: „Může to být velmi zdraví prospěšná dieta nebo také nezdravá strava.“ Určité bezlepkové produkty mohou být samozřejmě také nezdravé, protože někteří výrobci nahrazují lepek přidáním extra množství cukru a tuků, aby navodili uspokojující konzistenci a vzhled výrobku. Další nástrahou může být i to, že bezlepkové produkty nejsou běžně doplněny množstvím železa a vitamíny B a D, jak je tomu u klasického pečiva. Zvláště vitamíny B a D jsou velkým nedostatkem u lidí citlivých na lepek.

Článek

Stačí se vystavit slunci a naše tělo si vitamin D vyrobí samo Foto:

5 vážných nemocí spojených s nedostatkem vitaminu D

„Sluneční“ vitamin podporuje růst kostí a svalů. Naše tělo si ho umí vyrobit samo ze slunečného záření, ale jeho nedostatek může tělo pěkně poškodit.

 

Nezapomínejte na přírodní potraviny

Pokud plánujete začít dodržovat bezlepkovou dietu, zařaďte do svého jídelníčku více ovoce, zeleniny, libového masa a více přírodních produktů, které neobsahují lepek: zrnka neloupané rýže, merlík, pohanku atd. Bezlepkové výrobky se stále vyvíjejí a mohou se stát i zdravějšími, pokud výrobci přijdou na způsob, jak tyto výrobky obohatit.

Zdroj: Fithall.cz

Fithall banner 3 Foto:

Horoskopy 2017

reklama

reklama