reklama

Etikety potravin: Umíte je číst?

Tak kolik v těch kukuřičných lupínkách vlastně té kukuřice je? Foto:
Tak kolik v těch kukuřičných lupínkách vlastně té kukuřice je?
Foto: Thinkstock

Pokud vám není jedno, co jíte, měli byste alespoň čas od času otočit atraktivní obaly potravin a proniknout hlouběji do tajů toho, co je napsáno na druhé straně.

 

 

Na mnohých produktech bývá často textu k počtení spousta, ale je napsán tak malými písmenky, že k jejich rozluštění byste potřebovali minimálně mikroskop. Už to ale může být prvním signálem k vrácení lahůdky do regálu.

Z nákupu se ale nemusí stát čtenářský kroužek – stačí se podívat na několik údajů a o kvalitě potraviny i jejím složení budete mít jasno.

Co je důležité sledovat?

Datum spotřeby

Dříve, než začnete zkoumat obsah a složení výrobku, se podívejte na jeho trvanlivost. Pokud se expirační doba blíží, sáhněte raději dál do regálu – kousky s blížícím se koncem trvanlivosti dávají vychytrale prodejci dopředu a ty s delší výdrží se krčí vzadu. Rozmyslete si také, zda potravinu do daného termínu stihnete zkonzumovat.

Energetická hodnota

Většinou se uvádí jak v kaloriích, tak v kilojoulech, a to na 100 gramů nebo 100 mililitrů potraviny či nápoje. Dobře proto počítejte – když si budete chtít koupit láhev ochucené minerálky bez přidaného cukru, dozvíte se, že ve 100 ml se skrývá asi 15 kcal. To zní dobře. Horší je, že celá láhev má pak 225 kcal, které do sebe dostanete a ani nevíte jak. Naopak se nemusíte děsit tyčinky, která má 450 kcal na 100 g – balení většinou obsahuje 30 gramů, takže taková pohroma to není.

Sacharidy

Nejsou sacharidy jako sacharidy. Pod tímto označením výrobci uvádějí sacharidy komplexní, ale také ty jednoduché (cukry), vlákninu i cukry alkoholové, které se v těle chovají trošku specificky. Ve svém produktu chtějte sladkých cukrů (fruktóza, glukóza, glukózo-fruktózový sirup, sacharóza) minimum, vláknině a komplexním sacharidům se naopak nebraňte.

Tuky

Ty by producenti potravin měli rozdělovat na nasycené a nenasycené. Ty nasycené nejsou pro zdraví příliš vhodné, zato ty nenasycené ano. Lidské tělo tuk ve stravě potřebuje, proto neodkládejte potravinu jen proto, že je tučná – třeba takové arašídové máslo, ořechy nebo semínka jsou zdravými nenasycenými tuky přímo napěchované a to je dobře.

Bílkoviny 

Čím víc proteinů v potravině, tím lépe. Tady není co řešit – bílkoviny jsou stavebním materiálem, jenž se nedokáže přeměnit v tuk, což je vždy vítané.

Složení

Přísady, kterých je ve výrobku nejvíc, bývají uvedené v seznamu jako první. Pokud se vám nelíbí začátek čtení a konec je také v nedohlednu, výrobek raději odložte. Čím méně přísad potravina obsahuje, tím lépe. Také není úplně v pořádku, když je jídlo obohaceno o složky, o kterých jste nikdy neslyšeli a skoro je nedokážete ani vyslovit.

 

Zdroj: Fithall.cz

Fithall banner 2 Foto:

 

Mohlo by vás taky zajímat:

Článek

Podle průzkumů spoustě údajů na obalech nerozumíme. Teď by to mělo být jednodušší Foto:

Obaly potravin: Jaké informace sledovat a jak jim rozumět

Přestože výrobci potravin mají povinnost uvádět na obalech řadu údajů, většina Čechů údaje o složení kupovaných potravin moc nečte nebo jim příliš nerozumí. Pomoci by jim...

Článek

Když vypustíte z jídelníčku potraviny s lepkem, neznamená to, že budete jíst zdravěji nebo dietněji Foto:

Bezlepková strava: Není tak zdravá, jak si možná myslíte

Ve světě obliba bezlepkové diety stoupá i mezi lidmi, kteří nesnášenlivostí lepku neboli celiakií netrpí. Okolo tohoto druhu diety se ale vyskytuje mnoho zažitých omylů a...

Článek

Článek

Aby mozek fungoval tak, jak má, potřebuje i zdravé tuky Foto:

Nejlepší potrava pro váš mozek? Tuky!

Tuky naše tělo potřebuje stejně jako bílkoviny nebo sacharidy. Bez zdravých tuků obsažených například v oleji či ořeších nebude tělo a hlavně mozek fungovat tak, jak má.

Horoskopy 2017

reklama

reklama