reklama

Fitness mýty, kterým musíte přestat věřit

Fitness mýty, kterým musíte přestat věřit Foto:
Fitness mýty, kterým musíte přestat věřit
Foto: istock.com

Říká se, že stokrát opakovaná lež se stává pravdou a ve fitness branži tomu není jinak. Proto mezi sportovními nadšenci koluje spousta zaručených rad, tipů a triků, které ale můžou akorát tak uškodit a rozhodně vás neposunou blíž k naplnění sportovních cílů. Vymaňte se ze zajetí fitness mýtů!

Cvičením břicha spálíte tuk

Tedy, ve skutečnosti na tom samozřejmě něco bude, protože jakýmkoliv pohybem budete spalovat kalorie. Problém je ale v tom, že tělo neumí hubnout lokálně jen v určitých partiích. Pokud hubnete, bude tuk ubývat ze všech oblastí. Genetické predispozice sice určují, kde bude mizet snáz a kde pomaleji, ale stále se jedná o proces, při kterém tělo funguje jako celek. To platí i v případě, že se snažíte formovat například stehna nebo zadek. Cvičením můžete ovlivnit pevnost a velikost svalů (a právě svaly dělají hezké křivky a tvar), ale pokud jde o redukci tuku, mnohem důležitější je kombinace vhodné stravy a celkového energetického výdeje. Cvičení břicha by muselo trvat nepřetržitě alespoň 30 minut, aby spálilo znatelné množství kalorií a takový jednostranně zaměřený trénink nejen že není zábavný, ale rozhodně není ani zdraví prospěšný.

Jaké poučení si odnést?

Procvičování břicha je určitě v pořádku, ale bohatě stačí 5–10 minut 3x týdně. Mnohem účinnějším způsobem, jak spalovat tuk a formovat štíhlý pas, je kombinace vyváženého jídleníčku a dostatečného kalorického výdeje. Například 60minutovou rychlou chůzí 3x týdně spálíte mnohem více kalorií, než každodenním usilovným procvičováním břišních svalů.

Číslo na váze je měřítkem pokroku

Pro ty, kteří trpí výraznou nadváhou, je skutečně každé úspěšně shozené kilo krokem vpřed, protože snížení hmotnosti je spojeno s řadou pozitivních zdravotních aspektů (dojde ke snížení krevního tlaku, zlepší se funkce řady vnitřních orgánů, sníží se zátěž na klouby apod.). Pokud ale máte průměrnou tělesnou hmotnost, pak rozhodně neznamená nižší číslo na váze automaticky zdravější tělo, ani hezčí postavu. Řada dívek a žen se domnívá, že se shozenými kily budou mít tělo pevnější a štíhlejší. Často je to ale úplně naopak, zejména pokud drží přísné diety. Tělo začne reagovat tím, že se zbaví svalové hmoty a tuk si naopak ponechá. Tím začíná bludný kruh, protože každé kilo ztracené svalové hmoty znamená menší energetický výdej těla, tedy obtížnější spalování tuků! Ochablé svaly vyčerpané hladověním navíc nikdy nebudou vypadat hezky.

Jaké poučení si odnést?

Váha je jeden z ukazatelů, ale určitě není ten rozhodující. Nechte si jednou za 3 měsíce udělat analýzu složení těla (přístroje na měření kompozice těla najdete v řadě specializovaných zdravotnických pracovišť i v některých fitness centrech) a porovnejte výsledky měření. Není neobvyklé, že se postava cvičením diametrálně změní k lepšímu, ačkoliv ručička na váze ukazuje číslo stejné, nebo dokonce vyšší.

Váha není jediným důležitým ukazatelem  Foto: Váha není jediným důležitým ukazatelem. Foto: istock.com

S tou správnou dietou to půjde samo

Nízkosacharidová, beztuková, zeleninová, nebo snad ta pojmenovaná po některé z celebrit? Tolik skvělých diet... Kterou si vybrat? Jedno velké tajemství fitness životního stylu je to, že krátkodobé diety prakticky nikdy nefungují. Pokud vám někdo slibuje, že právě s touhle jedinečnou dietou zhubnete během měsíce 6 kilo, pak zapomněl zmínit jedno velké "jenže". Tím "jenže" je fakt, že jakékoliv rychlé hubnutí založené na velkém kalorickém deficitu (a to je princip naprosté většiny krátkodobých diet) je pouze dočasné. Jakmile se vrátíte k původnímu jídelníčku (a taková situace nastane téměř vždy, protože po dlouhodobém hladovění skutečně nikdo netouží), přiberete veškerá shozená kila zase zpět (a často se k nim přidají i nějaká kila navrch).

Jaké poučení si odnést?

Postupná a trvalá změna jídelníčku, vaření z kvalitních čerstvých potravin a přiměřený kalorický příjem s dostatkem pohybu přinesou vždy lepší výsledek než přísné krátkodobé diety, které vám vezmou energii nejen na sport, ale i na běžné činnosti. Nehledejte zázračnou dietu a místo toho si osvojte zdravý životní styl v takové podobě, kterou si oblíbíte!

Vyvážený jídelníček je lepší, než krátkodobé diety Foto: Vyvážený jídelníček je lepší než krátkodobé diety. Foto: istock.com

Přečtěte si také:

Článek

Jak tělo důkladně procvičit a zároveň nepřetěžovat? Foto:

Ke štíhlé a pevné postavě se zdravějšími cviky

O řadě cviků se říká, že jsou opravdu účinné pro budování pevné a štíhlé postavy. Jsou ale zároveň zdravé pro vaše kolena nebo třeba bederní páteř?

Článek

Aby záda nebolela Foto:

Aby záda nebolela: pravidla pro každý den

Celé dny sedíme u počítače a doma pak sledujeme sociální sítě. To rozhodně není nic, co by prospívalo páteři. Jak ji udržet zdravou?

Článek

Chcete zhubnout? Žádný problém Foto:

Zázračný L-karnitin: Je skutečně tak účinný?

L-karnitin je bezpochyby nejznámějším doplňkem pro podporu hubnutí. Co ale o jeho skutečných účincích říkají vědecké studie?


Horoskopy 2017

reklama

reklama