reklama

Hit mezi hubnoucími: Přerušovaný půst

Hit mezi hubnoucími: Přerušovaný půst Foto:
Hit mezi hubnoucími: Přerušovaný půst
Foto: istock.com

Hned na začátku si ujasněme: nejde o další dietu. Přerušovaný půst je populární metoda, jak nejen shodit kila a výrazně zlepšit své zdraví, ale také jak se zbavit věčného dietářství.

Ostatně léčivé účinky půstu jsou známé po celá staletí ve všech kulturách. Jak si tedy dopřát jídlo, a přesto zeštíhlit?

Znáte to: nesmíte tohle ani tamto, počítáte kalorie nebo sacharidy a s každým shozeným kilem hrozí, že dvě naberete. Lidé držící diety bývají často deprimovaní, hladoví a jen se modlí, ať to už mají za sebou. Když “ujedete”, valí se na vás výčitky svědomí. Udělejte dietářství a hladovkám rázný konec a naučte se pravidla přerušovaného půstu.

Jak na to?

Půst je především mentální výzva a bude tedy vyhovovat těm, kteří umí pracovat s tělem i psychikou. Nebojte se ale, že budete padat hlady a žízní, jedná se “jen” o 16 hodin bez jídla denně a půlku z nich prospíte. Metoda se jmenuje 16/8, přičemž čísla označují dobu bez jídla/a s jídlem.

Tento interval se dá pro začátečníky stáhnout na 14/10 nebo pro pokročilejší naopak rozšířit na 20/4. Princip je jednoduchý: šestnáct hodin ze dne nejíte nic, osm jíte zcela podle chuti. Tady jsou základní pravidla:

1) Režim 16/8 zkuste, pokud umíte se svým tělem pracovat.

2) Během 8 hodin jezte, co chcete, ale jezte kvalitní jídlo.

3) Nesnažte se během 8 hodin ještě snižovat kalorický příjem, dostali byste se do režimu hladovky. To nechcete!

4) Sportujte, pohybem ještě podpoříte metabolismus.

5) I když se můžete dobře najíst, zbytečně netláskejte nesmysly!

6) Máte-li zdravotní potíže, konzultujte metodu s lékařem.

7) Během doby půstu dostatečně pijte neslazené nápoje, káva je povolena.

Vydržte 8 týdnů a budete koukat! Foto: Vydržte 8 týdnů a budete koukat! Foto: istock.com

Pro sovy i skřivany

Nejlepší je, že si režim 8/16 prostě přizpůsobíte svému rozvrhu a životnímu stylu. Je pouze na vás, kdy si naordinujete oněch 8 hodin “radosti” a 16 hodin odříkání. Logicky se nabízí, aby do období půstu zasahovala i doba spánku, kterou si ho ukrátíte. Pokud dopoledne nemíváte hlad, klidně jezte mezi 12 a 20 hodinou. Jestli se vám naopak nechce obětovat snídaně a oběd, zkuste být bez jídla od 17 do 9 a užijete si obojí. Prostě si svých 8 hodin s jídlem udělejte, jak potřebujete. Jezte ale dostatečně! Nejčastější chybou bývá, když se i v oněch 8 hodinách pořádně nejí. Metabolismus pak přechází do krizového režimu hladovky a dá si pozor, aby nespaloval příliš. Nevhodný je i druhý extrém, kdy se utrhnete ze řetězu a vybílíte ledničku i s dvoulitrovkou čokoládové zmrzliny.

Zkrátka, své ovoce půst přinese jen tehdy, když se na to půjde s rozumem v hrsti.

8 týdnů k úspěchu

Pokud tento režim vydržíte po dva měsíce, bude to ideální. Svaly nezmizí, jak tomu bývá při hladovkách, ale výrazně zredukujete tělesný tuk. Váš metabolismus pošlape jako hodinky díky pravidelné a vydatné stravě a naopak si tělo nebude přebytky ukládat do nechtěných zásob. Dalším benefitem vedle úbytku tuku je vylepšená imunita, pomalejší proces stárnutí i nižší hladina stresu. Poděkuje vám i kardiovaskulární systém a získáte více energie.

Přečtěte si také:

Článek

Návod, jak si vybrat trenéra! Foto:

Návod, jak si vybrat trenéra a získat sexy postavu

Platíte mu, aby způsobil, že vás bolí celé tělo. Křičí na vás. Necháte ho dotýkat se vašich boků, bříška a občas i dalších partií. Zbožňujete ho, ale zároveň jej při...

Článek

5 chyb při snídani, kvůli kterým se tloustne Foto:

5 chyb při snídani, kvůli kterým se tloustne

Snídaně je nejdůležitějším jídlem dne. Ne každý však ví, že právě při snídani se dopouštíme spousty chyb, které později vedou ke zdravotním problémům a nabírání...

Článek

nejzdravější levná jídla Foto:

10 nejzdravějších potravin, které koupíte za pár korun

Za stovku se může zdravě najíst klidně celá čtyřčlenná rodina.

-KU-

Horoskopy 2017

reklama

reklama