reklama

Hot jóga: Skvělé cvičení, které má ale i negativní stránky

Hot jóga Foto:
Hot jóga
Foto: iStock

Hot jóga je skvělé cvičení, které nabízí řadu výhod. My však známe i její odvrácenou stránku. Co přesně hot jóga představuje? A hodí se pro každého?

„Hot jóga, neboli horká jóga, je cvičení jógových pozic v místnosti vyhřáté na 38 až 42 °C a co je důležité, není to jiný název pro bikram jógu,“ upřesňuje hned na úvod instruktorka hot jógy Pavla Křečanová z Domu jógy v Praze. „Bikram jóga má přesně dané pořadí a počet pozic, kdežto při cvičení hot jógy si lektor vede lekci výhradně podle sebe. Většina lektorů má svou vlastní, specifickou sestavu,“ dodává Křečanová.

V každém případě však platí, že každý styl jógy vyžaduje různé stupně fyzické schopnosti. Některé formy jógy jsou zaměřené na duchovní stránku, jiné kladnou důraz na dechová cvičení a jiné jsou zaměřené na samotný pohyb. „Nejlepší variantu pak představují takové styly jógy, kde jsou zkombinované všechny tři prvky. Co se týče hot jógy, je k ní přidán ještě další prvek – vyšší teplota, což nabízí zajímavou zkušenost a poznání vlastního těla,“ doplňuje instruktorka jógy Věra Vojtěchová  a zakladatelka Domu jógy v Praze.

Cvičením jógy můžete zlepšit svůj imunitní systém

Ačkoliv z vědeckých výzkumů často vyplývá ledasco, tak tvrzení, že pravidelným cvičením klasické, dynamické či hot jógy můžete zlepšit svůj imunitní systém, potvrzují i samotní instruktoři jógy – nikoliv pouze vědci. Podle jedné ze studií byly potvrzeny blahodárné účinky jógy na fyzické i duševní zdraví a ukazuje se rovněž, že jóga může pozitivně ovlivňovat náš imunitní systém. „Jóga dokáže snižovat hladinu stresu, zlepšit kostní zdraví, snížit bolesti v zádech, ulevit od depresí a snížit rizikové faktory pro srdeční onemocnění,“ vyjmenovává benefity cvičení jógy Křečanová.

Další benefity, které hot jóga nabízí:

1. Krásnější pleť

Vyšší teplota napomáhá otevření pórů, díky čemuž se pleť čistí. Kromě toho je pot přírodní antibiotikum, které dokáže zničit kožní bakterie.

2. Lepší flexibilita

Správně nahřáté svalstvo umožňuje provádět cviky s větší intenzitou, bez bolestí svalů a s menším rizikem zranění.

3. Dobrá nálada

Hot jóga je ideální k zahnání chmur a dokonce i k léčení depresí. Hodina až hodina a půl hot jógy vás doslova nabije endorfiny.

4. Nalezení harmonie

Při hot józe se musíte mnohem intenzivněji soustředit na svůj dech a mnohem snáze se tak dostanete do harmonie s vlastním tělem i duší.

Kromě toho hot jóga, díky vyšší teplotě, má pozitivní vliv na prokrvení organismu. Pomáhá také v prevenci proti virovým onemocněním. Zvyšuje kapacitu plic, posiluje srdeční činnost a napomáhá přirozenému čištění organismu a pročištění lymfatického systému. V neposlední řadě upravuje metabolismus a v porovnání s jinými styly jógy se u ní i mnohem snadněji hubne.

Na druhou stranu se ale najdou i negativní stránky hot jógy.

Na co si dát při hot józe pozor

1. Dehydratace

Pobyt v příliš vyhřáté místnosti může vést k dehydrataci, což se projevuje sníženou potivostí, slabostí, nevolností, bolestí hlavy či dokonce pocity na omdlení. Tento problém se dá poměrně snadno vyřešit tím, že budete pít dostatečné množství čisté neperlivé vody. „Nejdůležitější je dodržovat pitný režim před lekcí, během lekce ani po ní už to nedoženete,“ zdůrazňuje Vojtěchová.

2. Rychlé vyčerpání

Většina z nás není zvyklá fungovat při vysokých teplotách, takže se může objevit určitá míra tepelné intolerance. „Je důležité hlídat se, zbytečně se nepřetěžovat, spíše si užívat duchovní stránku hot jógy. Jakmile začnete mít pocit malátnosti, vyčerpání nebo bolesti hlavy – odpočívejte a neváhejte oslovit instruktora jógy,“ upozorňuje Křečanová.

3. Riziko infekce

Jelikož se cvičení hot jógy odehrává v horku a vlhku, mohou se snadněji šířit infekce, i tomu jde však předcházet. „Navštěvujte pouze studia jógy, kde je na první pohled čisto. Při cvičení používejte vlastní ručníky a pokud možno i podložky,“ radí Vojtěchová.

Hot jóga není pro každého

Pokud se svěříte do rukou zkušeného instruktora jógy, budete naslouchat jeho pokynům i pokynům svého těla, snadno si na hot józe vypěstujete závislost a budete moci těžit z jejich benefitů. Přesto není hot jóga pro každého. „Hot józe by se měly vyhnout těhotné ženy. Příliš vhodná není ani pro lidi, kteří trpí cukrovkou nebo hypermobilitou. Zcela byste na toto cvičení měli zapomenout, pokud vás trápí kardiovaskulární choroby nebo vysoký krevní tlak. Jestliže si nejste svým zdravotním stavem či kondicí jisti, zeptejte se na názor svého lékaře,“ uzavírá Křečanová.

Mohlo by vás taky zajímat:

Článek

Cviky nejsou moc náročné, ale velmi efektivní Foto:

Hormonální jóga: Efektivní způsob, jak pomoci tělu, aby správně fungovalo

Jestliže trpíte lehkou hormonální nerovnováhou jakéhokoliv původu, nemusíte se hned začít krmit umělými hormony. Vyzkoušejte nejdřív přírodní a přirozené způsoby jejich...

 

Článek

jóga pms hlavní Foto:

10 jógových pozic proti menstruačním bolestem a PMS

Je prokázané, že na nepříjemnosti spojené s menstruací může být velmi účinná jóga.

Článek

Vaše páteř vám poděkuje Foto:

Pět Tibeťanů: Cesta, jak mít pružné a zdravé tělo

Cvičení tibetských mnichů má člověku zajistit věčné mládí, pružné a zdravé tělo i prodloužit život.

Horoskopy 2018

reklama

reklama