reklama

Hubněte a cvičte podle typu své postavy

Někdo přibírá víc na břiše, někdo na stehnech... Foto:
Někdo přibírá víc na břiše, někdo na stehnech...
Foto: iStock

V hubnutí neexistuje spravedlnost. Zatímco vaše kolegyně může svačit bohatě namazané krajíce chleba, aniž by přibrala jediný gram, vy tloustnete už jen z pročítání receptů. To, že každé tělo funguje jinak, je někdy k vzteku, ale na druhou stranu nikdo nikdy nesliboval, že život bude fér.

Neřiďte se dietními plány, které najdete na internetu nebo v časopisech, zapomeňte na experimentování s populárními výživovými směry, jako je paleo, raw nebo nízkosacharidová dieta. Postavte se k zrcadlu, pořádně si prohlédněte svoje tělo a začněte jíst a cvičit tak, jak je pro vaši konstituci přirozené.

Každý typ těla pochází z jiné genové linie. Podívejte se třeba na africké maratonce – jsou od přírody vysocí, hubení, převládají u nich vytrvalostní svalová vlákna a ve svých domácích podmínkách konzumují hlavně rostlinnou stravu s vysokým podílem sacharidů. Naopak zavalitější předkové vzešli z drsnějšího podnebí, kde se živili především lovem, ke kterému potřebovali spoustu síly.

Rozlišujeme tyto tři somatotypy:

Ektomorf

ectomorph Foto:

 

Jestliže jste vysocí a štíhlí, spadáte do této kategorie. Ektomorfové mívají dlouhé kosti, užší ramena a plochý hrudník. Velmi obtížně nabírají jak svalovou, tak tukovou hmotu. Jejich trénink by měl být intenzivní, krátký a měl by být cílený na komplexní cviky, které rozvíjejí rovnoměrně všechny svalové partie. Nezbytná je také dostatečná regenerace, protože při náročnějším vypětí dochází k úbytku svalové hmoty. Člověk s takovým typem postavy by měl hlavně posilovat, jíst bílkoviny, kvalitní tuky a komplexní sacharidy.

 

Mezomorf

mesomorph Foto:

Tento typ postavy to má asi nejsnazší. Pyšní se atletickou postavou, kvůli které se nemusí příliš namáhat. Tito lidé často vynikají ve fitness, protože jim stačí zvednout párkrát činku a naberou svalovou hmotu bez tuku. Když chtějí hmotnost redukovat, také jim to jde jako po másle. Díky dobrým fyzickým dispozicím a relativně kratší cestě k výsledkům mohou mezomorfové usnout na vavřínech a podcenit jak stravu, tak trénink. Strava by neměla být ošizená o komplexní sacharidy a trénink o aerobní i silovou část.

 

 

Endomorf

endomorph Foto:

 

Je většinou menšího vzrůstu a zavalitější postavy. Velmi snadno nabírá na váze, a to jak svalovou hmotu, tak tuk. Nejsilnější partií těchto lidí bývají často nohy. Aby endomorf zhubl, měl by do svého tréninku zařadit spoustu aerobních aktivit, vyhýbat se tučným jídlům a dávat přednost vejcím, rybám a libovému bílému masu. Stravu je vhodné rozložit do menších porcí.

 

 

Nejsme ze škatulek

Lidé se nedají jednoduše rozdělit do škatulek – většina je kombinací dvou z výše uvedených somatotypů. Pak je dobré poznat, jak vaše tělo funguje, a stravu i cvičení tomu přizpůsobit. I endomorf může být velmi štíhlý, ale pravděpodobně mu to dá zabrat mnohem víc než ektomorfovi. Stejně tak se ektomorf může postavit na prkna s kulturisty, nicméně bude muset jíst a cvičit mnohonásobně víc. Je ale také přirozené, že ektomorf bude mít rád běhání a zbylé dva typy silové sporty, protože to jsou aktivity, ke kterým bylo jejich tělo navrženo.

Zdroj: Fithall.cz fithall banner nový 3 Foto:

Mohlo by vás taky zajímat:

Článek

Ploché břicho je snem asi každé ženy  Foto:

Účinné cviky, které vás zbaví vypouklého břicha

Spodní část břicha patří především u žen k jedné z nejvíce problematických partií.

Článek

Stehna si můžete krásně vytvarovat i bez strojů a dalších pomůcek v posilovně Foto:

Sexy stehna? Tohle doma cvičte a budete je mít!

Svaly na stehnech jsou velké a je potřeba jim věnovat patřičnou péči. Nemusíte se ale kvůli nim trápit v posilovně. Spoustu účinných cviků můžete dělat i doma bez...

Článek

I vy můžete mít takový. Stačí správně cvičit a rozumně jíst Foto:

Trénink hýždí aneb zadek jako dva kmínky

Chcete mít pevné, kulaté a přitažlivé pozadí? Poradíme vám cviky, které fungují a které můžete cvičit i doma.

Horoskopy 2017

reklama

reklama