reklama

Hubnutí: Jak při něm ztrácet tuk, ale ne svaly?

Hlídejte si při hubnutí své svaly Foto:
Hlídejte si při hubnutí své svaly
Foto: iStock

Hubnutí by nemělo znamenat jen snižování čísla na váze, ale především změnu poměru tělesných tkání. Konkrétně bychom měli usilovat o růst či zachování podílu svalové hmoty za současného snižování podílu hmoty tukové. Jak toho ale docílit?

Mnozí sice radí, abyste svou osobní váhu vyhodili z okna ven a ke sledování progresu používali měření obvodů nebo pohled do zrcadla, ale čísla na váze jsou směrodatnou informací o tom, jak jsme těžcí. Pokud nám jde tedy při hubnutí skutečně o snižování hmotnosti, váha nám napoví, jestli si vedeme dobře nebo ne.

Zatímco tuk na sebe vodu vázat nedokáže, svalová hmota ano. Když nebudete jeden den pít a jíst sacharidy, na hmotnosti se to projeví, protože se svaly „vyfouknou“. Jen co se ale napijete, číslo opět vyskočí. Neupínejte se proto jen na číslo na váze - při hladovění bude hmotnost klesat, ale na úkor svalů a vody. Když naopak nasadíte tvrdé tréninky a budete čerpat energii hlavně ze sacharidů, hmotnost moc klesat nebude, ale podíl svalů a tuku se začne měnit ve prospěch svaloviny (a to chceme).

Hubněte tak, abyste ztráceli tuk, ne svaly! Držte se těchto tipů a neuděláte chybu:

1. Hlídejte si příjem i výdej

Abyste redukovali, musí být váš energetický příjem nižší než výdej. Přes toto pravidlo nejede vlak. Příjem ale nesnižujte extrémně. Tělo se pak dostane do pohotovostního režimu a naopak nebude chtít pustit ani kalorii. Chcete hubnout, ne vyhladovět se a pak se přejídat.

2. Jezte po tréninku

Po cvičení chce tělo živiny. Spoustu živin. Sacharidy, proteiny, tuk, minerály i vodu. Když mu je nedáte, sáhne si do svých zásob – bohužel ne do tukových, ale do svalových! Takže když nebudete po cvičení jíst, budete hubnout. Svaly, ne tuk. Takže budete lehčí, ale také měkčí, ochablejší, povolenější, tučnější, slabší.

3. Dejte si „bécéáčka“

BCAA neboli větvené aminokyseliny ochrání při hubnutí svalovou hmotu. Klidně je popíjejte při běhání nebo vašem oblíbeném kardio tréninku. Pomohou vám s regenerací, ale právě také s ochranou svaloviny.

4. Pozor na moc „kardia"

Aerobní či kardio aktivity pálí spoustu energie. Pokud je ale takových aktivit moc nebo trvají příliš dlouho (vytrvalostní běhy apod.), organismus pálí tuk i svaly. V tomto případě se ptejte sami sebe, jaké jsou vaše priority. Musíte mít tolik svalů? Potřebujete si vyčistit hlavu? Baví vás běhání? Potřebujete být vytrvalejší?

5. Proteiny, proteiny

Svaly rostou díky bílkovinám a „plní se“ prostřednictvím sacharidů. Pokud bude mít vaše tělo dost proteinů a sacharidů ze stravy, nebude tolik pravděpodobné, že začne požírat vlastní svalovou hmotu. V případě nízko-sacharidových diet, kde je proteinů spousta, k tomu může docházet také! Nedostatek sacharidů vede k tzv. neoglukogenezi – z proteinů se velice složitou cestou tvoří sacharidy a to tělo extrémně vyčerpává.

Zdroj: Fithall.cz

fithall banner new2 Foto:  

Mohlo by vás taky zajímat:

 

Článek

Jezte kvalitní bílkoviny a kila půjdou dolů Foto:

Jezte kvalitní bílkoviny a kila půjdou dolů

Bílkoviny neboli proteiny jsou nejdůležitější složkou jídelníčku. Jednak slouží jako stavební hmota pro svaly a další tkáně, ale také mají nízkou energetickou hodnotu a...

Článek

I když jsou vaši rodiče silnější, vy můžete mít perfektní postavu Foto:

Geny: Jak moc nás ovlivňují při hubnutí a tvarování těla?

Genetika je mocná. To, co je nám dáno do vínku, jen tak změnit nelze, ale je nesmysl na genetiku svalovat vinu za všechno, co se nám na sobě nelíbí.

Článek

5 tajemství hubnutí, které odborníci řekli jen svým známým Foto:

5 tajemství hubnutí, které odborníci řekli jen svým známým

Myslíte si, že o hubnutí a správném stravování víte všechno, a přesto se vám stále nedaří nějaké to kilo shodit? Možná jste netušili těchto 5 věcí...


Horoskopy 2017

reklama

reklama