reklama

Jak hlídat správné porce jídla? Zkuste některý ze způsobů, které fungují

Hlídejte si porce jídla i o svátcích Foto:
Hlídejte si porce jídla i o svátcích
Foto: iStock

Když si dáte ke kávě velký donut, dostanete do sebe asi 400 kcal. Pokud si dáte jen půlku, obsah kalorií se zmenší také na polovinu. Zní to sice úplně banálně, ale ne každý si takto primitivní matematické úkony dokáže ve chvílích, kdy bojuje s chutí a hladem, spočítat.

Dvěstě kalorií v donutu sice není zcela rovno dvěma stům kalorií třeba ze zeleniny a vajec, nicméně při hubnutí a udržování hmotnosti jde často právě o kalorie.

Jestliže je pro vás myšlenka, že půlíte koblihu nebo vyhazujete zbytek popcornu, nepředstavitelná, zakomponujte počty do týdenního plánu. Abyste si o víkendu nebo na rodinné oslavě mohli dopřát cokoliv, na co máte chuť, omezte velikost porcí či výběr jídla během týdne.

Po energeticky vydatném období (ať už se jedná o jedno jídlo, oslavu či víkend) v okázalém hodování rozhodně nepokračujte. Umírněte svoje chutě, i když vás to bude nejspíš stát zapojení vůle. Začněte kontrolovat velikost porcí i svoji hmotnost – zde je několik možností, jak na to:

1. Logování

Na internetu najdete nespočet aplikací pro zapisování jídelníčku. Stáhněte si takovou aplikaci do telefonu, stanovte si s její pomocí svůj denní energetický výdej a příjem pak upravte podle vlastních preferencí či cílů. Čím víc si budete do aplikace jídlo logovat, tím snazší zapisování bude, protože se tam příště budou nabízet ty nejfrekventovanější druhy potravin. Tento přístup vyžaduje alespoň občas jídlo zvážit, nicméně časem díky tomu získáte odhad na to, jak by právě ty vaše porce měly vypadat.

2. Dojmologie

Opačným přístupem je odhadování velikosti porcí „od oka“. Říká se, že je dobré rozdělit si talíř na pomyslné čtvrtiny. Jednu z nich pak zaplníte přílohou, druhou proteiny a ty dvě poslední přenecháte zelenině. O jak velký talíř se bude jednat a jaká příloha nebo jak upravená zelenina bude na talíři ležet, však hraje nezanedbatelnou roli! Odhadovat pouhým pohledem tu správnou (neškodnou) dávku burákového másla, čokolády nebo smažených brambůrků může být velice zrádné.

3. Intuitivní přístup

Jezte v klidu a v tichosti, pomalu. Extrémně pozorně vnímejte signály těla, svoje pocity i svoje myšlenky. Pokud se dokážete stravovat tímto způsobem, máte vyhráno – porce nemusíte vážit ani předem odhadovat, protože se dokážete v jedení zastavit právě včas. Problémem je, že právě tohle umí jen hrstka jedinců.

Zdroj: Fithall.cz

fithall banner new1 Foto:  

Článek

Zažene chutě a podpoří hubnutí Foto:

6 potravin, které vás přes Vánoce zbaví přebytečného tuku

Vánoce jsou něco jako sabotáž zdravého životního stylu. Všechny ty ochutnávky cukroví, pomazánky na večírcích, svařené víno na trzích obvodu pasu moc neprospívají. Ale...

Článek

Vánoce bez kil navíc Foto:

Vánoce bez kil navíc? Pravidla štíhlých lidí, která fungují

Odolat nejrůznějším vánočním dobrotám je těžké. Jak to udělat, abyste si je náležitě užila a mohla i po svátcích dopnout džíny?

Článek

Dá se vůbec hodovat bez následků? Foto:

Vánoční menu: Jak se dobře najíst, nepřibrat a nemít hlad?

Štědrý den se blíží mílovými kroky a s tím nastává i otázka, jak si připravit vánoční tabuli tak, abychom v lednu neplakali při nedopnutí oblíbených kalhot.

Horoskopy 2018

reklama

reklama