reklama

Jak jíst a nepřejídat se

Snažte se každé jídlo si užít a dokonale si ho vychutnat Foto:
Snažte se každé jídlo si užít a dokonale si ho vychutnat
Foto: Thinkstock

Přejídání bývá často příčinou nadváhy nebo nespokojenosti s vlastním tělem. Pokud se týká i vás, je nejdříve nutné definovat si, co to vlastně znamená a jak se projevuje. Teprve pak je možné hledat řešení.

Problém s nadbytečným příjmem potravy může mít mnoho podob, a to od jednorázového jedení velkého množství jídla, až po chronické celodenní uzobávání. Dalo by se také říct, že je to problém velmi subjektivní – někdo se cítí přejedený po půlce jablka, jiný zase dokáže spořádat velké menu ve fast foodu a završit to kyblíkem smetanové zmrzliny. Roli také hraje momentální fyzický i psychický stav.

Občas se přejíst je normální

Po takovém přejedení by ale neměly následovat výčitky svědomí a sebemrskačské chování v podobě hladovky, přísných diet nebo nadměrného cvičení. Takové chování totiž může vést jedině k poruše přijmu potravy a prohlubující se nespokojenosti se sebou samým.

Pokud se jídlo zcela vymklo vaší kontrole, je dobré vyhledat odbornou pomoc dříve, než se potíže ještě prohloubí. Jestliže ale spadáte do kategorie občasných přejídačů, zkuste svoje chování změnit pomocí jednoduchých pravidel.

Článek

Zhřešila jste? Foto:

Co dělat, když se přejíme a máme špatné svědomí?

Zaplaťte za svoje stravovací hříchy pohybem!

Jezte pomalu

Pravidlem číslo jedna je jíst pomalu a dobře žvýkat. Díky pomalému jedení má mozek čas zachytit signál plnosti žaludku. Důkladným žvýkáním potěšíte také svoje chuťové pohárky, takže je pak větší pravděpodobnost, že nebudou toužit po přídavku. Zpomalte svoje jedení třeba odkládáním příboru po každém soustu nebo průběžným pitím během jídla.

Při jídle se ničím nerozptylujte

Pravidlo číslo dvě zní sice banálně, ale o to těžší je se jím řídit – nejezte u televize, u počítače ani při čtení. Když jíte, tak jezte a nedělejte nic jiného (kromě příjemné konverzace se spolustrávníky). Uzobávat oříšky u televize sice vytváří pocit pohody a relaxace, ale je to také zlozvyk, který jednoznačně vede k přibírání hmotnosti.

Snažte se každé jídlo doplnit něčím vysokoobjemovým, ale nízkokalorickým. K hranolkám se smaženým sýrem si dejte pořádnou porci salátu a předtím, než se pustíte do dezertu, vypijte velkou sklenici vody.

Článek

Zdravé mlsání Foto:

Recepty na zdravé mlsání a zobání – zn. Vyrobeno doma

Když vás honí mlsná, může se snadno stát, že do sebe nacpete věci, ze kterých vás pak jen trápí špatné svědomí. Předzásobte se proto zdravým zobáním, které si sami připravíte.

 

Dobroty si úplně neodpírejte

Někdy se může stát, že lidé, kteří jedí zdravě (a také ti, kteří drží diety a snaží se hubnout), se začnou občas přejídat kalorickými laskominami až po přechodu na „zdravý“ životní styl. Jednou za čas přirozeně vůle povolí a po snědení něčeho zakázaného přichází na řadu další a další odpírané potraviny (zpravidla tučné a sladké). Takový stav lze vyřešit tím, že si denně dopřejete malý kousek něčeho dobrého – ovesnou kaši si vylepšíte kouskem čokolády, jindy si místo poloviny porce přílohy dáte třeba koláček.

Článek

Hladová neusnete! Foto:

Noční mlsání, po kterém nepřiberete

Tak jako víme, že se před spaním máme odlíčit, tušíme, že cpát bychom se také neměly…

 

Přejídání neřešte drastickými dietami

Po přejídání se, které trvá déle (třeba po svátcích), pijte hodně čisté vody a neslazeného čaje. Na drastické diety nebo radikální detoxikační kůry zapomeňte – ty vám akorát rozladí organismus i náladu. Klidně pomalu dojezte cukroví (třeba k dopolední svačině si dejte tři kousky s bílým jogurtem), ale zařazujte do jídelníčku čím dál více zeleniny, ovoce a libových bílkovin. Nezapomeňte ani na pohyb. Stačí denně ujít pár kilometrů – procházka je vždy lepší způsob odpočinku než přejídání se na gauči u seriálu.

Když jíte, vnímejte pocity vašeho těla. Učte se rozpoznat pocit nasycení a začněte ho respektovat.

 

Zdroj: Fithall.cz

Fithall banner 6 Foto:

 


Horoskopy 2017

reklama

reklama