reklama

Ketodieta na vlastní kůži: Je drsná, ale funguje

Žádná dieta není zadarmo, ale jen některá opravdu funguje Foto:
Žádná dieta není zadarmo, ale jen některá opravdu funguje
Foto: Thinkstock

Ketodieta neboli proteinová dieta - někdo ji považuje za zázrak, někdo za hazard se zdravím. Toto hubnutí je založené na proteinové stravě, kdy tělo požírá vlastní tuky. A můj muž se rozhodl vyzkoušet, jestli to opravdu funguje a jak.

 

Ketodieta je vhodná především pro lidi trpící větší nadváhou. Je to logické. Mají větší podíl tukové tkáně, tudíž je u nich účinnost diety znatelnější. U lidí s optimálním BMI (body mass index) je možné dietu aplikovat, ale spíše jen jako nastartování metabolismu.

Můj muž dietu opravdu potřeboval. Ač byl kdysi velký sportovec, kvůli sedavému zaměstnání a stresu hodně přibral a přebytečné kilogramy se mu nedařilo shodit. Proto věřil, že s přesně daným množstvím speciálních jídel několikrát za den a pod odborným dohledem konečně půjdou kila dolů a nevrátí se zpátky.

Jak to celé funguje

Principem ketodiety je, že omezíte ve svém jídelníčku příjem primárního zdroje energie, tedy sacharidů, a tělo se dostane do takzvané ketózy, kdy začne spalovat tuky a nikoli svaly.  Více podrobností si můžete přečíst v našem článku o ketodietě:

Článek

Proteinová dieta je vhodná hlavně pro obézní Foto:

Ketodieta není pro každého. Vše, co byste o ní měli vědět

Takzvaná ketodieta založená na hubnutí pomocí proteinové stravy si svou velkou oblibu získala díky poměrně nenáročné a rychlé cestě k velkému úbytku kilogramů. Nedávno se...

Celá dieta samozřejmě probíhá pod odborným dohledem a před začátkem je nutné podstoupit konzultaci a měření. Takže – váha manžela byla před začátkem diety 103,3 kilogramů, množství tělesného tuku 26,5 % (optimální je 17 a méně). Cílem bylo shodit minimálně 10 kg. 

10 týdnů na prášcích

Na ketodietě je skvělé, že na začátku dostanete všechna jídla v podobě proteinových nápojů nebo jídel v prášku. A z těch si pak připravujete koktejly, omelety, polévky nebo sladké kaše k snídani. První dny diety byly hodně obtížné. Přejít z klasické stravy na úplně jiný druh jídla je těžké pro každého člověka a obzvlášť pro muže, který se nestydí jít si dvakrát přidat. Ale přibližně po týdnu si manžel na jídla zvykl a některá mu dokonce moc chutnala. Dokonce ani neměl hlad, protože jedl každé 2 - 3 hodiny. Problém byl spíš s chutěmi. Tělo si permanentně během diety žádalo cukry, kterých se mu nedostávalo. Nejspokojenější byl tedy ve chvíli, kdy si dal sladkou snídaňovou kaši nebo proteinovou tyčinku.

Klasický dietní plán při ketodietě se skládá ze tří kroků. V prvním se jídelníček skládá výhradně z proteinových jídel a nápojů připravovaných z prášku. K tomu si můžete kdykoli v průběhu dne přidat jen vybrané druhy zeleniny (například okurku, fazolky, zelený salát, ale třeba mrkev nebo rajčata už vhodné nejsou) a trochu semínek. 

V dalších dvou krocích se do diety postupně zařazují stále více normální, na bílkoviny bohatá jídla. Cílem je postupně se vrátit k racionálnímu jídelníčku, aby po skončení diety nenastal známý jo-jo efekt, a speciální proteinová jídla jsou pak už jen doplňkem.

Protože je můj manžel hodně pracovně vytížený a nechtělo se mu přemýšlet ještě nad tím, co bude mít na talíři, rozhodl se, že u jídel a nápojů z prášku zůstane co nejdéle. Dával si je tedy k snídani, k večeři a k dopolední a odpolední svačině. Během oběda pak postupně zařazoval "normální" jídla složená z proteinů a zeleniny. Většinou to tedy bylo hovězí, kuřecí, krůtí maso nebo ryba s vařenou, dušenou nebo syrovou zeleninou. 

Co bylo na dietě dobré

Už po týdnu diety byl manžel lehčí o 1,5 kg. Necítil se tak nadmutý, srovnalo se mu trávení, s kterým měl předtím problémy, dobře spal a pomalu ho opouštěla i velká únava, kterou pociťoval hlavně v prvních dnech.

Po 10 týdnech ukazuje váha o 10 kg méně. Trávení funguje perfektně, zmizely potíže s bolestmi žaludku, celkově se manžel cítí vitálněji, v pohodě a vzrostlo mu i sebevědomí. A díky pravidelnému cvičení nejméně dvakrát týdně se mu zlepšila i kondice. Bez pohybu by to ostatně nešlo. Ketodieta by sice fungovala, ale jen přibližně tři týdny a pak už by šlo jen o udržování hmotnosti. Pokud chce člověk zhubnout víc, musí přidat i kardio pohyb v optimální tepové frekvenci.

Za velmi důležité považoval manžel odborné konzultace s dietoložkou a osobní koučkou. Přestože osobnímu koučinku na začátku nepřikládal takovou váhu, ukázalo se, že je hodně důležitý hlavně při zvládání krizí, které párkrát během diety samozřejmě přišly. 

Podívejte se na desetikilovou změnu:

ketodieta 2 Foto:

ketodieta 1 Foto:

A nevýhody?

I když dostanete všechno jídlo až pod nos a jediné, co musíte udělat, je rozmíchat prášek v troše vody a nalít ho na pánev nebo ohřát v mikrovlnce, potřebujete i odhodlání, pevnou vůli a podporu rodiny a svého okolí.

Ač to vypadá snadné, ketodieta je drsná hlavně v tom, že nesmíte udělat chybu. Kousíček chleba, malý panák alkoholu, pár brambor, sklenička vína... Cokoli, co obsahuje sacharidy okamžitě dietu naruší, vrátí vás zpátky a bude pár dnů trvat, než se znovu do ketózy dostanete. 

Ketóza je chemická reakce a je potřeba se připravit na to, že se projeví i zápachem. Zejména při sportu, kdy se hodně zpotíte.

Když hodně zhubnete, budete muset obměnit šatník. Což, hlavně v případě žen, je možná spíš výhoda.

A ještě jednou peníze. Ketodietu byste rozhodně neměli zkoušet na vlastní pěst, protože vyžaduje znalosti o výživě a celkovém fungování těla. Pokud zvolíte některou z firem, která ketodietu nabízí, počítejte s pár tisícovkami. Například u Ketodiet, kterou vyzkoušel můj muž, za vstupní konzultaci zaplatíte tisíc korun a za dietu na měsíc (nápoje, všechna jídla v prášku a proteinové tyčinky) 6300 Kč, což není tolik, když si spočítáte, kolik peněz za měsíc utratíte za normální jídlo.

Co bude dál?

Většina diet vás naučí disciplíně a ketodieta není výjimkou. Manžel se díky ní opět vrátil k pravidelnému pohybu a naučil se jíst pravidelně a menší porce. Poznal, že pečivo a sladká jídla mu nedělají dobře, tak je nejí. A protože by rád ještě nějaké to kilo shodil, rozhodl se zůstat u dělené stravy a využívat i nadále speciální proteinová jídla, hlavně snídaňové kaše a proteinové tyčinky, které mu tak chutnají.

Anna Kopečková

Mohlo by vás taky zajímat:

Článek

4 diety pro ženy Foto:

4 zdravé diety vhodné pro ženy

Ne všechny diety jsou pro ženy vhodné. Seznamte se s těmi, které vám neublíží a fungují.

Článek

Potřebujete zhubnout do plavek? Foto:

Speciální proteinová dieta: Čtenářka zhubla 7 kilo za 3 týdny!

Když se někomu nedaří zhubnout, ačkoli se o to snaží, je potřeba tomu trochu pomoci. Třeba bílkovinovou dietou ušitou na míru, kterou vyzkoušela paní Hana. Během tří týdnů...

Horoskopy 2017

reklama

reklama