reklama

Kolik energie spálíte při sportu?

Když chce žena spálit stejně energie jako muž, musí dřít mnohem víc. No je tohle fér? Foto:
Když chce žena spálit stejně energie jako muž, musí dřít mnohem víc. No je tohle fér?
Foto: Thinkstock

Výdeji energie při pohybové aktivitě je nutné věnovat pozornost, ať už chcete hubnout, nebo naopak něco nabrat. Při hubnutí se ze všech sil snažíme, aby byl celkový energetický výdej větší, než příjem. U budování svalové hmoty je tomu přesně naopak.

To, kolik kalorií spálíme, ovlivňuje celá řada faktorů – náš věk, fyzická kondice, hmotnost, výška, typ svalových vláken (zda jsou vytrvalostní, nebo silová), rychlost regenerace a mnoho dalších. Všechny tabulky, uvádějící počet kalorií spálených za určitý časový úsek při té či oné aktivitě, jsou tedy jen orientační.

Článek

Pryč s břišní pneumatikou Foto:

Nastartujte maximální spalování tuků! Návod

Nepleťte si aktivity, které jsou vhodné pro celkové snižování hmotnosti s aktivitami, jež pomáhají odbourávat podkožní tuk.

 

Co má na spalování velký vliv?

Obecně platí, že čím víc člověk váží, tím víc energie vydá, ačkoliv se tělo snaží provádět úspornější pohyby.

Čím je osoba trénovanější, tím méně energie při sportování spotřebuje, a proto člověk nehubne, i když tráví dlouhé hodiny na běžeckém trenažéru nebo rotopedu – organismus je chytrý a dokáže se zátěži velmi rychle přizpůsobit. Začátečníkům tento efekt může pomoci v hubnutí a pokročilým sportovcům v tréninku (nelze hubnout do nekonečna).

Ženy pálí při stejné fyzické aktivitě méně energie, než muži – to je dáno evolucí, protože ženy si potřebují zachovat víc podkožního tuku pro otěhotnění a péči o potomstvo.

Článek

 

Začarovaný kruh

Energetický výdej při pohybu je něco jiného než energetický výdej v klidu (tzv. bazální metabolismus). V tom, kolik kalorií člověk spotřebuje v klidu, hraje roli také řada faktorů, jako je věk, váha, výška, kondice, pohlaví a podobně. Výkonnost bazálního metabolismu můžeme ovlivnit jak jídlem, tak cvičením. Díky cvičení roste podíl svalové hmoty v těle a tím pádem roste také rychlost spalování v klidu. Tvoří se tedy začarovaný kruh – čím víc sportu a svalů, tím rychlejší metabolismus a tím rychlejší následné spalování energie při další pohybové aktivitě. Bludný kruh vzniká v momentě, kdy si metabolismus zpomalíme nesmyslnými dietami a neaktivitou – rychlost bazálního metabolismu klesne, tělo spaluje méně energie, má menší podíl svalové hmoty, je unavené a snaží se každičkou kalorii ze snědeného jídla uchovat, takže tloustneme.

Pokud tedy chcete pálit pohybem dost energie a hubnout, netrapte se hlady, nedržte přísné diety, ale naopak dopřejte organismu dostatek kvalitních komplexních sacharidů, libových proteinů i zdravých tuků, aby se nemusel prát o každý gram podkožního tuku.

Článek

Kila ne a ne jít dolů Foto:

Cvičíte a není to na vás poznat? Prozradíme proč

Pravděpodobně děláte drobné, ale velice podstatné chyby.

 

Překvapujte svoje tělo

Neusněte na vavřínech. Měňte často svoje tréninkové plány, zkoušejte nové sporty, překonávejte výzvy a svoje tělo překvapujte stále něčím novým. Nezapomeňte ale ani na to, že i obyčejnou chůzí, která je pro člověka tím nejpřirozenějším pohybem, se pálí kalorie. Proto choďte co nejvíc – nic to nestojí, k chůzi nepotřebujete žádné speciální vybavení, šetříte svoje klouby, zlepšíte si náladu a navíc hezky vytvarujete tělo.

Dejte si pozor také na jojo efekt – jakmile začnete sportovat a tělo si zvykne na určitý výdej i příjem energie, pak při přerušení sportování musíte také omezit příjem, nebo budete zákonitě přibírat.

Zdroj: Fithall.cz

Fithall banner 7 Foto:

 

Horoskopy 2017

reklama

reklama