reklama

Kult svalnatých těl: Proč tolik toužíme po svalech a proč to někdy nejde?

Pokud jde o posilování, mají muži oproti ženám velkou výhodu Foto:
Pokud jde o posilování, mají muži oproti ženám velkou výhodu
Foto: Thinkstock

Zdá se, že poslední dobou všichni tráví svůj volný čas jen budováním svalové hmoty, popíjením proteinových koktejlů a běháním. Jemně vyrýsované bříško s viditelnými svaly a kulatý, pevný zadek, se staly symbolem krásy tohoto desetiletí a kdo netráví dny a noci v posilovně, jako by ani nežil.

Kult vysportované postavy je jako každý kult trochu přehnaný. Není nutné svůj život zasvětit honbě za propracovanou muskulaturou, nicméně vyšší podíl svalové hmoty není nikdy na škodu. Víc svalů znamená pevnější tělo, pevnější kosti i rychlejší a efektivnější metabolismus.

Někdo zvedne dvakrát činku a hned se mu na paži klene výstavní biceps, jiný se může snažit celé roky bez větších výsledků. Tvorba svalů je totiž ovlivněna mnoha faktory:


Pohlaví

Muži nabírají svalovinu mnohem snáz než ženy, a to díky pohlavnímu hormonu testosteronu. Ženy mají tento hormon také, ale jen v minimálním množství. Testosteron může za to, že v pubertě chlapci zmužní a zesílí, zatímco dívky se díky ženským hormonům zaoblují. Aby ženám narostly svaly, jaké mají třeba kulturistky, musí cvičit s neuvěřitelnými váhami a svalům zasvětit svůj život.

Věk

S přibývajícím věkem klesá schopnost těla vytvářet svalovou hmotu. V dětství se svaly trénují přirozeným pohybem, v pubertě pak mladí muži sílí, v časné dospělosti je schopnost těla tvořit svaly nejvyšší a s postupem času tato schopnost klesá. Ve stáří není člověk tak aktivní, proto se nejen netvoří nové svaly, ale také již vytvořená svalová hmota atrofuje.

Článek

7 výhod silového tréninku Foto:

7 výhod silového tréninku aneb Proč je dobré zvedat činky

Silový trénink není jen pro muže. I pro ženy má nespočet výhod a přináší tělu spoustu benefitů. A není pravda, že z nich dělá obryně.

 

Genetika

Genetika hraje obrovskou roli. Existují lidé s převahou pomalých svalových vláken (ta jsou vhodnější pro vytrvalostní sporty) a ti s vyšším podílem rychlých vláken (vhodná pro silové sporty). Pak je jasné, že ti s lepší dispozicí pro růst svalů, budou také svaly budovat, protože jim to půjde a bude je to bavit. Typ tělesné konstituce rovněž můžeme rozlišit na tzv. ektomorfní, mezomorfní a endomorfní, přičemž ektomorfové jsou hubení a špatně nabírají svaly a naopak endomorfům nárůst nečiní potíže.

Článek

Než se vrhnete na sport a různé diety, podívejte se na sebe do zrcadla Foto:

Hubněte a cvičte podle typu postavy

V hubnutí neexistuje spravedlnost. Zatímco vaše kolegyně může svačit bohatě namazané krajíce chleba, aniž by přibrala jediný gram, vy tloustnete už jen z pročítání...

 

 

Strava

Z hamburgerů, koblih a čokoládových tyčinek svaly nikdy neporostou. Svaly potřebují správnou výživu v podobě komplexních sacharidů, libových bílkovin a zdravých tuků. Jídlo je alfou i omegou nárůstu svalové hmoty.

Trénink

Pro zesílení a růst muskulatury je klíčový silový trénink. Zatímco aerobní aktivity mají schopnost spalovat podkožní tuk i svalovou hmotu, silovým cvičením se svaly zpevňují a budují. Aby měly z čeho růst, je nutné po tréninku doplnit potřebné živiny a nechat svaly zregenerovat. Trénink je nutné po čase obměnit – jinak by tělo usnulo na vavřínech.

Článek

Břišní svaly můžete klidně posilovat každý den Foto:

Znáte svaly břicha? A víte, jak je posilovat?

Aby byl váš trénink opravdu efektivní a smysluplný, je nutné zorientovat se alespoň v základní anatomii svalových skupin, které procvičujete.

 

Čas

Ani Řím nepostavili za jediný den. Jestli chcete svaly, cvičte, dobře jezte a buďte trpěliví. Klíčem je vytrvalost, úsilí a trpělivost.

 

Zdroj: Fithall.cz

Fithall banner 7 Foto:

 

 

Horoskopy 2017

reklama

reklama