reklama

Müsli a müsli tyčinky: Jíst, či nejíst?

Zapékané müsli je spíš sladkost než zdravé a vyvážené jídlo Foto:
Zapékané müsli je spíš sladkost než zdravé a vyvážené jídlo
Foto: Thinkstock

Otázka téměř hamletovská – jíst, či nejíst müsli? Ještě před pár lety nám říkali, že bychom ho měli snídat nejlépe denně, dnes se zase všude dočteme o tom, jaké je müsli zlo – vždyť obsahuje cukr, toho bílého zabijáka, který se vám nejen usadí na bocích, ale také způsobí cukrovku a kdovíco ještě.

Pravda leží, jako vždy, někde uprostřed. Donedávna byl ve výživě trend konzumace cereálií, sójových výrobků a nízkotučných produktů, takže se müsli těšilo velké oblibě. Nyní se naopak prosazuje nízkosacharidová strava s důrazem na kvalitní bílkoviny a zdravé tuky, čímž se vhodnost křupavých dobrot pro naše zdraví i linii zpochybňuje.

Doporučení tedy zní: nebojte se müsli (ani těch zapékaných) a müsli tyčinek (ani těch s polevou). Díru do žaludku vám neprovrtají a rapidní nárůst hmotnosti také nezpůsobí. Jen je třeba vybrat si kvalitní produkty, jíst je spíš dopoledne nebo po náročném tréninku a v omezeném množství.

Článek

Kontrolní otázka: Drží slečna sacharidy v jedné nebo v obou rukou? Foto:

Sacharidy při hubnutí. Ano, či ne?

Sacharidy, cukry, uhlovodany či karbohydráty jsou jednou ze tří základních živin nezbytných ve výživě člověka. Poslední dobou se sacharidy netěší příliš velké oblibě,...

 

Při výběru snídaňového sypání rozlišujte mezi müsli a cereáliemi. Pod označením müsli se rozumí pokrm z obilovin (čili cereálií), který svými kořeny spadá do oblasti Německa a Švýcarska (tzv. Bürchermüsli) a skládá se z tepelně neupravených ovesných vloček a ovoce.

Rozlišujeme hned několik druhů:

Suché müsli

Označuje sypkou směs z obilných vloček (nejčastěji ovesných), kousků sušeného ovoce, semínek a ořechů. Najdete ho na pultech supermarketů jako sypké müsli, ale můžete si ho také jednoduše připravit doma. Protože neobsahuje přidaný cukr ani tuk, je vhodné pro zdravý životní styl i hubnutí. Jen si dejte pozor na sušené ovoce a ořechy – tam je cukru i tuku dost, takže si snídani, pokud možno, dál nedoslazujte.

Čerstvé müsli

To získáte, když vločky namočíte přes noc ve vodě a poté přidáte čerstvé ovoce. Tento druh se v obchodech neprodává, protože je obtížné zajistit jeho trvanlivost. Spíš se jedná o obilnou kaši, kterou lze konzumovat jak studenou, tak teplou.

 

Zapékané müsli

Tento druh berte spíš jako sladkost a pochutinu než jako zdravé a vyvážené jídlo k dennímu jedení. Vzniká tak, že se do sypké směsi vloček, semínek, sušeného ovoce a ořechů přidá cukr nebo med a trocha tuku a za občasného promíchání se zapeče v troubě. Je chutnější než suché müsli (právě díky cukru a tuku), ale o to méně vhodné pro hubnutí. Ani moderní název „granola“ na kaloriích tomuto müsli bohužel neubere.

Snídaňové cereálie

Zní to zdravě (vlivem reklamy), nicméně cereálie rovná se obiloviny a ty zase tak superzdravé samy o sobě nejsou. Často bývají pufované, čímž se zvedne jejich glykemický index a po jejich snědení budete mít brzo hlad, a mnohdy jsou slazené, máčené v medu nebo čokoládě. Krásně barevné krabice s pohádkovými motivy mají za úkol nalákat děti, pro které jsou ale z nutričního hlediska naprosto nevhodné.

Článek

Snídaňové cereálie Foto:

Snídaňové cereálie: 5 šílených pravd, které byste měli znát

Myslíte si, že pro sebe děláte něco dobrého, když snídáte kupované cereálie? To je velký omyl, protože svému tělu naopak škodíte.

 

Müsli tyčinky

Jako dopolední svačina nebo doplnění energie po fyzické aktivitě nejsou špatné. Ty s polevou obsahují víc tuku i cukru, ale i tak se většinou prodávají po 30 gramech a takové množství vám určitě žádné škody na postavě ani zdraví nenapáchá. Tyčinky bez přidaného cukru jsou samozřejmě vhodnější.

Zdroj: Fithall.cz

fithall banner nový 3 Foto:

Horoskopy 2017

reklama

reklama