reklama

Pečivo při hubnutí: Jaké si vybrat?

Vícezrnný, pšeničný, žitný, tmavý, celozrnný, večerní... Který chleba si vybrat?  Foto:
Vícezrnný, pšeničný, žitný, tmavý, celozrnný, večerní... Který chleba si vybrat?
Foto: Thinkstock

Jíst, nebo nejíst pečivo, když chcete zhubnout? A pokud ano, existuje vůbec pečivo, které vaše hubnutí nezpomalí, nebo dokonce nezastaví?

 

Na mnohých potravinách nenechají výživoví specialisté, nutriční terapeuti, vědci ani média nit suchou. Na pranýři se již ocitla vejce – že prý zvedají hladinu cholesterolu v krvi, mléko – údajně zahleňuje organismus, máslo – má moc nasycených mastných kyselin, a nakonec pečivo – obsahuje zabijáka jménem lepek, asi tisíc prázdných kalorií, a pokud ho sníte večer, ráno budete mít tak o pět kilo víc.

Opravdu lepek škodí?

Kolem pečiva existuje mýtů celá řada. Vy se ho rozhodně jíst nebojte. Pokud nejste na lepek vyloženě alergičtí nebo intolerantní, lepek vám střeva neprovrtá. Je sice pravda, že po vysazení glutenu z jídelníčku se uleví i lidem, kteří ho dobře snášejí, nicméně tento efekt spíš souvisí s tím, že člověk v ten okamžik víc přemýšlí o svém jídelníčku jako takovém a nekonzumuje ani jiné nezdravé pochoutky.

Článek

Když vypustíte z jídelníčku potraviny s lepkem, neznamená to, že budete jíst zdravěji nebo dietněji Foto:

Bezlepková strava: Není tak zdravá, jak si možná myslíte

Ve světě obliba bezlepkové diety stoupá i mezi lidmi, kteří nesnášenlivostí lepku neboli celiakií netrpí. Okolo tohoto druhu diety se ale vyskytuje mnoho zažitých omylů a...

 

Pečivo je kalorické

To je pravda. Kalorie pocházejí hlavně ze sacharidů, a pak velmi záleží na tom, jak si načasujete jejich příjem. Když chcete hubnout, jezte pečivo hlavně dopoledne a před nebo po náročnějším tréninku. Večer sacharidy už tolik potřeba nejsou (zvlášť pokud lenošíte u televize).

Sacharidy, jež se schovávají v pečivu, se liší rychlostí, s jakou je organismus zpracuje. V bílém pečivu převažuje bílá, vymletá mouka s minimem vlákniny a minerálů, takže sacharidy se rychleji vstřebají a také rychleji zvednou hladinu cukru v krvi. Naopak v pravém celozrnném pečivu je mouka vyrobená z celých zrn, to znamená i ze slupek, takže je jeho glykemický index nižší díky vláknině. Celozrnné pečivo obsahuje mnohem víc vitamínů i minerálů a právě díky nižšímu glykemickému indexu nezvedá tak prudce hladinu krevního cukru a inzulin pak není nucen sacharidy ukládat do podkožních tukových zásob.

Článek

Vlňte se! Foto:

Sacharidové vlny: Dieta, kdy si i zamlsáte

Je to taková metoda cukru a biče. Jednou je cukrů málo, jindy hodně.

 

ThinkstockPhotos-477404252 Foto:

Vyznejte se v druzích pečiva a při další návštěvě pekárny neuděláte chybu:

Pšeničné bílé pečivo

Obyčejné tukové rohlíky, bagety, sladké koláčky, muffiny a podobné laskominy jsou zdraví prospěšné ze všech druhů pečiva nejméně. Kromě „prázdných“ kalorií, pocházejících je sacharidů, tělu nedodají téměř žádné jiné živiny.

Vícezrnné pečivo

Ačkoliv zní jeho název zdravěji, je toto pečivo jen běžné pšeničné nebo pšenično-žitné pečivo, které v pekárně obohatili o další obilniny. V případě pětizrnného pečiva je druhů obilovin pět, u vícerznného najdete obilnin různý počet. Neznamená to ale, že je vyráběno z celých zrn obilí.

Celozrnné pečivo

Mouka na pečení celozrnného pečiva je umletá z celých zrn – i z klíčků a slupek. Najdete v něm proto vlákninu, vitamíny, minerály a trochu zdravého tuku. Na hubnutí je vhodné, ale myslete na to, že má stále dost sacharidů a vyšší energetickou hodnotu. Celozrnné pečivo může být klidně hodně světlé, proto se při nákupu neřiďte jeho barvou, ale popiskem, který musí uvádět, o jaký druh pečiva se jedná. Tmavé kousky bývají dobarvovány pro efekt, ale celozrnné být vůbec nemusí. Ani to, že je rohlík viditelně posypaný semínky, neznamená, že je celozrnný.

Trvanlivé pečivo

Knäckebroty, rýžové chlebíky a další suchary mají tu výhodu, že dlouho vydrží. Těm rýžovým se raději vyhněte – mají vysoký glykemický index a jsou v podstatě čistým cukrem. Celozrnné knäckebroty a suchary určitě neublíží.

Večerní pečivo

Hitem posledních měsíců je večerní pečivo se sníženým podílem sacharidů. Ty jsou nahrazeny tučnějšími semínky a bílkovinami, takže energetická hodnota je relativně zachována, ale k salátu se odpoledne a večer hodí určitě víc, než jeho sacharidy nabití bráškové.

Zdroj: Fithall.cz

Fithall banner 2 Foto:

 


Horoskopy 2017

reklama

reklama