reklama

Perfektní zeleninový salát – jak na něj?

Nic mu nechybí, nic nepřebývá. Perfektní salát! Foto:
Nic mu nechybí, nic nepřebývá. Perfektní salát!
Foto: Thinkstock

Dokonalý zeleninový salát je čerstvý, svěží, barevný a voňavý. Měl by zasytit, dodat tělu všechny potřebné živiny a přitom podpořit redukci tuku, ale zároveň také budování svalové hmoty. Co by v něm nemělo chybět a co do něj naopak nedávat?

 V restauracích nebo v supermarketech, u předem připravených salátů v krabičkách, často zeleným pomocníkům něco chybí nebo naopak přebývá.

Nejběžnějším prohřeškem proti zdravému životnímu stylu bývá záplava tučné majonézové zálivky, osmažené krutony či přílohové pečivo, příliš velká porce vysokoprocentních sýrů i slaniny. Saláty bývají nutričně nevyvážené, chybí v nich bílkoviny, sacharidy i zdravé tuky, mnohdy nevypadají vábně, jsou nudné nebo oschlé.

Připravte si doma k obědu nebo k večeři dokonalý salát, který vám bude chutnat, nevyřadí vás z provozu na několik hodin (jako to umí knedlíky, omáčky a smažená i sladká jídla), ale ani nebudete mít za deset minut po jeho snědení hlad.

Následujte tato pravidla:

Listová zelenina

ThinkstockPhotos-485255159 Foto:

Základem výživného salátu by měla být listová zelenina, jenž vám dodá vlákninu, vitamíny i železo, ale také dopřeje salátu objem a načechranost. Použijte ledový salát, římský salát, salát lollo rosso či bianco, polníček, rukolu, špenát, čínské zelí nebo zkrátka natrhejte či nakrájejte jakoukoliv zelenou hlavičku, která vám bude sympatická.

Další zelenina

ThinkstockPhotos-482468790 Foto:

K zelené barvě se hodí něco červeného, křupavého - přidejte proto papriku a rajčata. Papriku přihoďte klidně i žlutou, doplňte ji salátovou okurkou i řapíkatým celerem a máte vystaráno.

Semínka a oříšky

ThinkstockPhotos-127012050 Foto:

Postarají se o zdravé tuky i proteiny. Nebojte se salát posypat slunečnicovými semínky, dýňovými semínky, semínky chia, lněnými semínky, kešu ořechy, arašídy nebo vlašáky. Zeleninu a ořechy kombinujte podle své chuti - a té se meze rozhodně nekladou.

Bílkoviny

ThinkstockPhotos-494763431 Foto:

Sytý salát musí obsahovat proteiny. Výborným zdrojem je mozzarella, nízkotučné syrovátkové sýry, tuňák ve vlastní šťávě, opečené a rozkrájené kuřecí prso, orestovaný losos, šmakoun, luštěniny, ale také vařená vejce. Na slané, tučné sýry (balkánský sýr, feta, kozí sýr) si dejte pozor - používejte je jen k dochucení vašeho výtvoru, nikoliv jako hlavní ingredienci.

Sacharidy

ThinkstockPhotos-463630557 Foto:

Pokud chcete salát obědvat, nezapomeňte na komplexní sacharidy. Jako jejich zdroj můžete použít kukuřici, hrášek, mrkev, opečené brambory, luštěniny nebo vychladlé celozrnné těstoviny.

Zdravé tuky

ThinkstockPhotos-464543194 Foto:

Aby mohl organismus dobře využít vitamíny, které jsou rozpustné v tucích, měli bychom nějaký tuk společně se zeleninou také sníst. Zdravé tuky přidáte do salátu použitím již zmíněných ořechů a semen, dále přidáním rostlinného oleje (skvělý je třeba dýňový) či avokáda.

Zdroj: Fithall.cz

Fithall banner 2 Foto:

Článek

Kombinace okurek a melounu je chuťově skvělá a nesmírně osvěžující Foto:

Saláty do parného léta: Tyhle ještě neznáte!

Saláty k létu prostě patří. Mají šmrnc a neodrovnají vás tolik, jako knedlíky s omáčkou.

Článek

Je libo salátek? Foto:

Saláty k večeři: Jsou svěží, zdravé a nebudete mít po nich hlad

Syrová zelenina se po zimě opět naplno vrací do našich jídelníčků. Využijte prvních vlaštovek v obchodech a na trzích a umíchejte si k večeři salát, za který vám váš...

Článek

Voňavé okurky Foto:

6 důvodů, proč jíst salátové okurky ve velkém

Vyberte si pěkně sytě zelenou okurku a udělejte něco pro své zdraví.

 


Horoskopy 2017

reklama

reklama