reklama

Počítáte kalorie a přesto nehubnete? Možná děláte těchto 6 chyb

Započítat se musí všechno, i super zdravé potraviny, které mají na první pohled minimum kalorií Foto:
Započítat se musí všechno, i super zdravé potraviny, které mají na první pohled minimum kalorií
Foto: iStock

Snižování hmotnosti je velice jednoduché, i když se na první pohled může zdát, že se jedná o vědu. Stačí se řídit jedním jediným pravidlem – váš energetický výdej musí být vyšší než jeho příjem.

Nemusíte se zajímat o přesné složení jednotlivých potravin, makroživiny, mikroživiny, hormony, zkoumat, kdy máte jíst, sáhodlouze řešit sacharidy, jako by šlo o hledání léku na nevyléčitelnou chorobu. Nemusíte pátrat po tajích makrobiotiky, překyselení organismu, detoxikačních procedur či bezlepkových potravin.

Stačí, když si dokážete správně spočítat, kolik kalorií jste přijali a vydali. 

Přečtěte si o zásadních chybách při počítání kalorií a konečně nasměrujte hubnutí tou správnou cestou:

1. Nepočítáte

Největší chybou při počítání kalorií je jejich nepočítání! Zbavovat se nadbytečné tukové zátěže samozřejmě můžete i bez vážení potravin a počítání kalorií, ale je to stejné, jako střílení naslepo. Nikdy nevíte, jestli jste v kalorickém deficitu či nadbytku, kde máte ubrat, kde naopak přidat. Pokud si myslíte, že dlouhodobě jíte málo a hýbete se dost, ale přesto nehubnete, s největší pravděpodobností si to myslíte chybně. Kdybyste se delší dobu pohybovali v záporné energetické bilanci, čísla na váze se budou snižovat. To je zkrátka jednoduchý fyzikální zákon.

PŘEČTĚTE SI: PRO POČTÁŘE: KOLIK PŘIJMOUT KALORIÍ ZA DEN?

2. Chybný odhad

Myslíte si, že jablko, které jste měli ke svačině, vážilo asi 150 gramů. Ono ale vážilo 250 gramů a to udělá rozdíl 60 kalorií. Domníváte se, že jste si dali 30gramovou hrst ořechů – a ono ejhle – bylo to gramů 70. Rozdíl je 300 kalorií! Můžete jíst superzdravé potraviny, ale pokud si nebudete jistí jejich gramáží, můžete společně s nimi do sebe dostat pěknou spoustu energie, nehubnout, nebo naopak ještě přibírat!

3. Podceňování příjmu

Pokud kalorie počítáte a potraviny si vážíte, pravděpodobně jejich energetickou hodnotu hledáte v různých tabulkách a aplikacích. Tam se ale hodnoty mohou někdy lišit až o desítky kalorií. Čtěte hodnoty na zadních stranách obalů a z tabulek vybírejte spíš hodnoty vyšší. Vyhnete se tak podceňování energetického příjmu. I když se vám třeba vysoké číslo u vaší večeře nelíbí, započítejte ho, protože vaše tělo vezme kalorie v potaz, ať chcete nebo ne.

4. Přeceňování výdeje

Po celém dni se cítíte vyčerpaní, ale to nemusí znamenat, že máte velký energetický výdej! Celý den v kanceláří, bloumání po obchodech nebo běžný úklid v domácnosti nespálí tolik energie, kolik jste si mohli zadat do kalorické kalkulačky. Nepřeceňujte množství spálené energie, jinak vám počty nebudou vycházet.

5. Nápoje, zelenina a doplňky

Do kávy si nalijete mléko od oka, zeleninu nepočítáte vůbec a nezapočítáváte ani doplňky stravy či dochucovadla. To všechno vám ale opět může udělat rozdíl až stovek kalorií denně. Čtyři kávy s mlékem – 100 kalorií, kečup, balzamikový krém, olivový olej, lahůdkové droždí – další desítky kalorií, protein, BCAA – další energie. Jsou to sice detaily, ale právě ty mohou někdy rozhodnout.

6. Konzistence 

Chvíli počítáte, a pak vás to přestane bavit. Přece nebudete počítat a vážit jídlo do konce života. Vždyť to není normální. Je to k zbláznění. Zabere to spoustu času (který jinak využijete k sezení u seriálu nebo projíždění internetu?). Ano je to náročné – a neustálé marné pokusy o zhubnutí také. Vyberte si, co chcete víc a toho se držte.

Zdroj: Fithall.cz

fithall banner new1 Foto:  

Mohlo by vás taky zajímat:

Článek

Kalorická hustota: Princip japonského vnímání jídla Foto:

Kalorická hustota: Princip japonského vnímání jídla

Japonky zachovávají u stolu velice zvláštní postoj, který nazývají hara hachi bu: uspokojí totiž hlad jen asi z 80%, protože pečují o své trávení a velmi důkladně...

Článek

Dochuťte jídlo bez kalorií navíc Foto:

Dochuťte jídlo bez kalorií navíc. Poradíme vám, co použít

I dietní jídla mohou být chutná. Stačí je správně ochutit. Tyto přísady vám přidají jen 10 kalorií.

Článek

Výskyt potravinové intolerance je poměrně častý. Odhaduje se, že jí trpí asi 45% lidí. Foto:

Nedaří se vám zhubnout? Možná máte potravinovou intoleranci!

Nesnášenlivost některých druhů potravin může být skrytou příčinou toho, proč se vám i přes opakované snahy nedaří zhubnout nebo proč vás trápí různé zdravotní potíže.

Horoskopy 2017

reklama

reklama