reklama

Přerušovaný půst: Účinný způsob hubnutí, který ale není pro každého

Přerušované hladovění Foto:
Přerušované hladovění
Foto: iStock

Ještě před pěti lety se vynechání jídla při dietě považovalo za tabu. A dnes je to naopak velký trend v hubnutí a říká se mu přerušovaný půst.

Na přerušovaný půst dokonce nedají dopustit mnohé celebrity. Díky němu zhubli například Beyoncé, Liv Tyler, Ben Affleck nebo Hugh Jackman. Přerušovaný půst – tedy příjem velmi malých dávek jídla v určitém časovém období – není špatný, protože pomáhá snižovat cukr v krvi, netečnost k inzulinu, záněty a riziko kardiovaskulárních chorob. Jak a proč? Na to existuje spousta teorií, ale někteří odborníci se domnívají, že krátkodobé hladovění způsobuje buňkám jemný stres, stejně jako cvičení napíná svaly a srdce. Tím se posilují a získávají větší odolnost vůči nemocem. Podle studií si dokonce uchováte více svalové hmoty a spálíte víc tuku.

Nicméně u tohoto způsobu hubnutí ukázal výzkum i nějaké ty mouchy. Podle něj zhubnou lidé při přerušovaném půstu v průměru 6 % své tělesné váhy, tedy stejně, jako lidé na klasické nízkokalorické dietě. Problém tkví ve vyšším procentu těch, kteří hubnutí půstem vzdají: je jich celých 38 procent oproti běžným 10 procentům.

Tak proč vůbec přemýšlet o hubnutí, u kterého je tolik odpadlíků a navíc je plné hladu? Jde o to, že prostě některým lidem vyhovuje. Když si totiž na půst člověk zvykne, už pro něj není nijak náročný.

V čem je to jiné

Aby bylo jasno, tento druh půstu není o odmítání potravy, ale o jiném rozložení kalorií než v klasickém modelu tří hlavních jídel a svačin. Podle některých vědců je totiž tento tradiční způsob stravování v rozporu s tím, na co bylo naše tělo v minulosti, když nebyl dostatek jídla, zvyklé.

Mnozí propagují dva dny půstu týdně, jiní doporučují kratší časové úseky, například 14 nebo 16 hodin. Nicméně všechny postní diety vás téměř osvobodí od otrockého počítání kalorií, což potěší všechny znavené dietáře. Jakmile si totiž naplánujete jídlo pro postní den, řekněme porci kuřete se zeleninou s příjmem 500 kalorií, máte vystaráno. A během běžných dní jíte normální, zdravá jídla, klidně i steak, aniž byste se trápili velikostí porce.

Zásadní samozřejmě je to během běžných dnů nepřehánět. Nicméně vědci zjistili, že lidé na půstové dietě jí během neregulovaných dnů jen asi o 10 až 15 procent více, takže tak jako tak přijímají méně kalorií.

Faktor hladu

Jasně, občas budete mít hlad. Ale nebude nijak zničující ani trvalý. Hlad se s postupem času nezvětšuje a některé studie dokonce zjistily, že postupně přicházejí pocity plnosti a spokojenosti. Někteří lidé zapojení do průzkumu potvrdili, že od hladu prostě odvedou pozornost a necítí ho.

Navíc se naučíte pocit hladu tolerovat. V jedné studii zabývající se střídavým půstem byli lidé požádáni, aby popsali intenzitu hladu na škále 1 až 10. Během prvních pár dnů bylo průběrné hodnocení 8 bodů, ale po několika týdnech kleslo vnímání hladu na pouhé 3 body. Uvádí se, že zlomovým obdobím je třetí až čtvrtý týden, během kterého přestanete mít o postních dnech hlad.

Nejlepší kandidát

I když neexistují žádné dlouhodobé průzkumy zabývající se přerušovaným půstem, vypadají jeho výhody slibně a rizika jsou malá. Vždyť můžete kdykoli přestat. Krátkodobý půst vám může pomoci ve známé, nepříjemné situaci, kdy sice držíte dietu, ale váha neklesá. Nicméně i půst trvající kratší dobu může být pro některé lidi příliš těžký, takže se nehodí úplně pro každého.

Odborníci navrhují, abyste půstovou dietu vyzkoušeli na dva týdny. Během nich si zapisujte, co jíte a jak vám je. Klidně přejděte na jinou dietu, pokud se cítíte zle, nebo si ji upravte. Můžete třeba o postním dnu, kdy máte k dispozici jen jedno jídlo, rozložit porci na dvě malé. Nebo si z této diety vezměte jen něco – jakékoli hladovění pomáhá spálit tuk, a tak si noc, během níž nejíte, prodlužte tím, že si dáte poslední jídlo dne, tedy večeři, o něco dříve. Už to bude pro vaše zdraví něco navíc.

-az-

Mohlo by vás taky zajímat:

Článek

hubnoucí potraviny ženy hlavní Foto:

TOP 8 potravin, na které štíhlé ženy nedají dopustit

Štíhlé ženy vědí, jak jíst a nepřibrat.

Horoskopy 2018

reklama

reklama