reklama

Skandinávská dieta: Proč je teď mnohem lepší než středomořská?

Zdravé, dobré a netloustne se po tom Foto:
Zdravé, dobré a netloustne se po tom
Foto: iStock

V létě jsme si drželi linii podle středomořských národů – s olivovým olejem, rajčaty a všemi možnými bylinkami. V zimě klidně můžete středomořskou dietu vyměnit za skandinávskou. Je stejně zdravá a v chladných teplotách pro tělo vhodnější!

Skandinávská strava je hit! Zdravá, lahodná a přitom na vašem těle nenapáchá škody v podobě nevzhledných faldíků. Když se ochladí, naše tělo má prostě jiné potřeby než v létě. Rajčata a okurky organismus ochlazují a to v zimě nemůžeme moc potřebovat. Zkusme se tedy o rady na skvělé stravování obrátit na sever Evropy. Tam mají zkušenosti s tím, jak se zahřát a navíc dobře a zdravě najíst.

Zatímco ve středomořské stravě hraje prim olivový olej, ve skandinávské dietě se hojně využívá olej řepkový, který je velmi prospěšný pro naše srdce. Seveřané si také hodně potrpí na sezonní druhy zeleniny. Tedy takové, které byly v minulosti nejlépe k dispozici a v sezoně je naše tělo nejlépe využije.

Ve skandinávské kuchyni se vaří jídla bohatá na bílkoviny a vlákninu. To můžeme jen potřebovat, protože jak známo, bez pořádného přísunu bílkovin se při hubnutí neobejdeme. Dodají pocit sytosti, udrží aktivní svalovou hmotu a nehoní nás mlsná mezi jídly. A vláknina? Přečtěte si o ní 8 nejzajímavějších faktů.

Jídlo typické pro Finsko Foto: Jídlo typické pro Finsko                                                                                 Foto: iStock

Co tedy seveřané jedí? Tady jsou jejich zásady:

  • Každý den byste měli začít ovesnými vločkami s teplým nápojem.
  • Jezte kvalitní maso, objevte zvěřinu a dobré hovězí, ale jen třikrát týdně.
  • Velké množství ryb, kdykoli, jakkoli, klidně i k snídani.
  • Ořechy, spousty ořechů! Nejlepší jsou v sezoně vlašské, ale můžete jíst i další. Samozřejmě nepražené a nesolené! Ořechy si posypejte salát, udělejte z nich pesto na bezlepkové těstoviny. Z ořechové moučky upečte dorty a koláče, krásně nahradí část mouky.
  • Exotické ovoce si nechte jako občasnou dobrotu, teď budete preferovat to, co dává evropská příroda. Jablka, hrušky a nejlépe bobuloviny. Jistě, že v zimě nerostou, ale dobře vám poslouží i mražená verze. Trvejte na bio kvalitě!
  • Spousty sezonní zeleniny. Objevte kapustu, celer, zelí, cibuli, pastinák, dýně, řepu nebo kopr.
  • Syrovou zeleninu vyměňte za zeleninu připravenou na páře. Takto upravenou zeleninu smíchejte, přidejte ořechy, trochu oleje, bílého jogurtu a máte hotový chutný salát!
  • Nezapomínejte na kysané mléčné výrobky, kterými se na severu rozhodně nešetří. Vyzkoušejte třeba skandinávský skyr, který je podobný řeckému jogurtu.
  • Olivový olej vyměňte za řepkový, nebo je alespoň střídejte.
  • Skandinávci si potrpí na tmavý žitný chléb, který je plný semínek, vlákniny a téměř bez lepku. Geniální je s uzeným lososem a vajíčkem.

-ku-

Mohlo by vás taky zajímat:

Článek

Co třeba polévka z pečené dýně? Foto:

10 podzimních superpotravin, které vás dokonale zahřejí

Ačkoli je v dnešní době velmi jednoduché naložit si na talíř i v zimě typicky letní potraviny, vhodnější je uzpůsobit jídelníček nadcházejícímu podzimu. Naštěstí existují...

Článek

Žádné speciální kůry, detoxikační čaje nebo pilulky. Jde to i jinak a mnohem jednodušeji Foto:

Jednoduchý podzimní detox aneb Do Vánoc o pár kilo lehčí

Detoxikace organismu znamená zbavení těla všech nežádoucích látek. Tedy látek, o kterých víte, že vašemu tělu škodí, ale i přesto si je čas od času dopřejete, protože jsme...


Horoskopy 2018

reklama

reklama