reklama

Trénink pro zdravé srdce: Jaký pohyb vašemu srdci nejvíc prospěje?

Trénink pro zdravé srdce Foto:
Trénink pro zdravé srdce
Foto: iStock

Naše srdce je vysoce výkonnou pumpou krve, která pracuje bez přestávky po celý život. Stará se o oběh krve, lymfy, dýchacích plynů, živin i odpadních látek. Aby vám srdce dobře fungovalo co nejdéle, je důležité dobře jíst, hodně se smát a také se nejen pravidelně, ale i správně hýbat.

Práci srdce nemusíme nijak kontrolovat - tluče si samo tak, jak potřebuje. Když ale chceme, můžeme jeho práci zrychlit (stresem, fyzickou aktivitou, emočním vypětím) nebo naopak zpomalit (dechovými technikami, relaxací). Rozpětí ve frekvenci tepů za jednu minutu kolísá od 50 tepů (klidová tepová frekvence u trénovaných jedinců) až po 210 tepů (maximální tepová frekvence).

Srdeční choroby u nás patří mezi nejčastější příčiny úmrtí - uvádí se, že se na nich podílí až z jedné poloviny! Nejběžnější je ischemická choroba srdeční, za ní následuje infarkt myokardu, dále se řadí chlopenní vady, infekční endokarditida, srdeční arytmie či vrozené srdeční vady.

Chcete mít zdravé srdce?

Naše srdce se vyloženě nesnáší s kouřením, vysokým krevním tlakem, nevhodným jídelníčkem (přemíra nasycených tuků, jednoduché cukry, průmyslově zpracované potraviny), s obezitou a nedostatkem pohybu. Svou roli v rozvoji srdečně - cévních onemocnění hraje také genetika, ale ani ta není všemocná.

Pro zdraví svého srdce můžete udělat maximum tím, že budete dobře jíst (zeleninu, ovoce, libové proteiny, zdravé tuky), hodně se smát, ale také se pravidelně hýbat. Jak na to?

1. Aerobní zátěž

Při aerobní aktivitě dosáhne tepová frekvence 60 - 80% svého maxima. Při takové intenzitě se spalují zásoby podkožního tuku, ale také se srdce stimuluje k intenzivní práci. V tomto pásmu tepové frekvence zkuste běhat, jezdit na kole, na kolečkových bruslích, tančete, šplhejte do kopců nebo jen svižně jděte. Jednoduše se namáhejte tak, abyste byli schopni říct plynule větu - ne jako v kavárně u dortu, ale bez výraznějšího zadrhávání a přerušování řeči.

2. Anaerobní aktivita

Ideální pro srdce je střídat různé typy zátěže. Tu aerobní, neboli „kardio“ občas vyměňte za anaerobní sprinty do po rovině, běhy do kopce, rychlý výšlap schodů či intervalový trénink. Pokud budete navíc mít možnost provádět cvičení (aerobní i anaerobní či intervalová) venku, na čerstvém vzduchu, je užitek dvojnásobný.

3. Pozice hlavou dolů

Srdce se hrozně nadře, aby dostalo krev z končetin zpět nahoru. Trochu mu pomozte a občas se postavte hlavou dolů. Zkuste stoj na rukou, stoj na hlavě nebo obyčejnou svíčku. Změna polohy srdce i působení gravitace jsou blahodárné.

4. Přirozený pohyb

Hodina v posilovně jednou týdně vás nevytrhne (ale každý pohyb je lepší, než sedět doma za pecí!). Zaměřte se na přirozený pohyb, jako je chůze, zvedání se z pohovky, úklid, pochůzky, občas zkuste doběhnout autobus, přeskočte patník, vylezte na zábradlí, udělejte na louce hvězdu, pověste se na větev - zkrátka se hýbejte.

5. Jóga

Jóga pracuje s dechem a tudíž i se srdcem. Spousta pozic otvírá oblast hrudníku a tím dává tomuto veledůležitému orgánu prostor pro práci. Díky dechovým technikám se naučíte tlukot srdce zpomalit, tím pádem mu dopřejete chvilku pomyslného odpočinku. Obrácené pozice donutí cévy pracovat jinak, být výkonnější a pružnější. Tak zkuste pro jednou při cvičení nemyslet jen na spálené kalorie a svalové přírůstky, ale také na srdce, bez kterého opravdu žít nelze.

Zdroj: Fithall

fithall banner new4 Foto:

Článek

Vaše páteř vám poděkuje Foto:

Pět Tibeťanů: Cesta, jak mít pružné a zdravé tělo

Cvičení tibetských mnichů má člověku zajistit věčné mládí, pružné a zdravé tělo i prodloužit život.

 

Článek

Běh versus chůze: Víte, co je zdravější? Foto:

Běh versus chůze: Víte, co je zdravější a po čem rychleji zhubnete?

Nedávno vědci opět potvrdili, že nejlepší pohyb pro člověka je v podstatě stará dobrá “zdravotní procházka”. Možná se jim jen nechce běhat; nebo na tom opravdu něco je? Co...

Článek

Dejte břišákům pořádně zabrat! Foto:

Intervalový trénink: Zaměřeno na břišní svaly

Proberte břišní svaly z jarní únavy a dejte jim pořádně zabrat, než je ukážete v létě v plavkách.

Článek

Fitness tracker vypadá jako obyčejný náramek Foto:

Fitness tracker: 6 tipů, jak ho co nejlépe využít

Slovo „tracker“ pochází z angličtiny a v překladu znamená stopař nebo slídič. „Fitness“ je pak doslovným označením pro zdatnost. Když se tato dvě slova spojí dohromady,...
Horoskopy 2018

reklama

reklama