reklama

Zimní vitaminové bomby: 10 potravin, které vás udrží v kondici

Vitamíny a další cenné živiny najdete i v levné nenápadné zelenině Foto:
Vitamíny a další cenné živiny najdete i v levné nenápadné zelenině
Foto: iStock

Zimní období dává pořádně zabrat naší imunitě, vlasům, pleti a někdy i žaludku. Zatímco na jaře a v létě máme k dispozici spoustu ovoce i zeleniny za rozumné peníze, v zimě je tomu přesně naopak. A když už narazíme na cenově přijatelná rajčata nebo salát, jejich chuť zpravidla není valná.

 

Snížený příjem vitaminů a minerálů vede k oslabení obranyschopnosti těla a to zase vede ke zhoršení kvality vlasů, pleti i psychické pohody. Když k tomu navíc přičtete přejídání se bílým cukrem, moukou a tučnými pamlsky přes svátky, je zaděláno na problém.

Ani v zimních měsících ale nemusíte utratit jmění, abyste si mohli dopřát kvalitní živiny – stačí vědět, po čem sáhnout.

 

Zde je TOP 10 potravin, které vyživí vaše tělo tak, že se na jaře budete cítit lépe než kdykoliv předtím:

červená řepa Foto:

1. Červená řepa

Podporuje činnost střev, žaludku i žlučníku, zesiluje stěny cév, zlepšuje využití bílkovin, zpevňuje pokožku, pomáhá při alergiích, aktivuje tvorbu červených krvinek a skvěle chutná třeba v kombinaci s kozím sýrem a rukolou – co víc si může člověk přát?

zelené fazolky Foto:

2. Fazolové lusky

V zimě je seženete jedině mražené. Mražením ale štíhlým zeleným kráskám neubude na prospěšnosti pro naše zdraví či linii. Pořiďte si do mrazáku hned několik sáčků – když přijdete večer z práce a lednice bude prázdná, kombinací lusků a kousku masa nemůžete nikdy udělat chybu.

kapusta Foto:

3. Kapusta

Je skvělým zdrojem vlákniny, komplexních sacharidů, vitaminu C, B, E i K, draslíku, vápníku, hořčíku, kyseliny listové i selenu. Je to téměř zázračná zelenina a navíc je naše, česká – a lokální produkty jsou pro naše zdraví vždy cennější než ty dovážené.

citrusy Foto:

4. Citrusy

Zima je dobou pomerančů, pomela, grepů i mandarinek. Využijte toho a najezte se jich dosyta. Sice se vedou spekulace o tom, kolik vitaminů zdaleka dovážené citrusy vlastně obsahují, ale tím se tolik trápit nemusíte. Chutnají výborně, mají nízkou energetickou hodnotu, spoustu vlákniny – a nějaký ten vitamin se v nich vždycky najde.

avokádo Foto:

5. Avokádo

Spousta zdravých tuků pod tenkou zelenou slupkou, navíc v zimě za dobrou cenu a v dobré kvalitě. Připravte si z něj guacamole nebo třeba sladkou pomazánku (rozmixováním s kakaem a banánem).

skořice Foto:

6. Skořice

Popožene metabolismus a zahřeje. Skořice je typicky zimní koření, které udělá dobře vašemu trávení i psychice.

mandle Foto:

7. Mandle

Zdravé tuky, vitaminy, minerály a nekonečně dlouhé zobání u skleničky červeného. Zpříjemněte si zimní večery a dostaňte do sebe maximum živin v podobě těchto ořechů.

burákové máslo Foto:

8. Burákové máslo

Ozdobte si lžičkou burákového másla ranní kaši nebo ho snězte na toustu společně s džemem. Zasytí vás a tělu dodá zdravé tuky, vitamíny i minerály.

ovesné vločky Foto:

9. Ovesné vločky

Komplexní sacharidy, vlákninu, bílkoviny, nenasycené mastné kyseliny, vitaminy B1, B6, E, železo i vápník – to vše svému organismu dopřejete, když si z nich budete v zimě připravovat snídaně. Stačí je krátce povařit a doplnit ovocem a trochou bílého jogurtu.

batáty Foto:

10. Batáty

Sladké brambory se chutí podobají spíš dýni než bramborám. Jsou velice výživné – obsahují 25 % sacharidů, železo, vitaminy A, B, C i E a také spoustu vlákniny. Do chladného počasí jsou jako stvořené.

Zdroj: Fithall.cz

fithall banner nový 3 Foto:

 

Článek

I u vitaminových tabletek se vyplatí pečlivě sledovat jejich složení Foto:

Neberte jen tak nějaké vitaminy. Jak poznáte ty nejúčinnější?

Od hořčíku přes multivitaminy po céčko nebo déčko. Vitaminových doplňků se prodává čím dál víc. Jenže ne všechny si jsou rovné. Některé obsahují účinných látek málo, jiné...

Článek

nejzdravější levná jídla Foto:

10 nejzdravějších potravin, které koupíte za pár korun

Za stovku se může zdravě najíst klidně celá čtyřčlenná rodina.

Horoskopy 2018

reklama

reklama