reklama

Zobání mezi jídly: Je horší, než si myslíte!

Jsou to maličkosti - tu ochutnáte, tam uzobnete, dojíte kousek po dětech... Foto:
Jsou to maličkosti - tu ochutnáte, tam uzobnete, dojíte kousek po dětech...
Foto: Thinkstock

Zobání znamená jedení mezi hlavními jídly, u televize či počítače, při vaření, nebo když projdete kolem misky s nasypanými oříšky a několik jich bezmyšlenkovitě ukořistíte a spořádáte. A znamená taky to, že nenápadně, ale zcela jistě přibíráte na váze.

Uzobávání během dne se nemusí na první pohled zdát jako velký problém, ale zdání klame – tato kategorie jídelního chování se totiž pomalu začíná řadit mezi poruchy příjmu potravy. V anglicky mluvících zemích se mluví o tzv. pickingu nebo nibblingu a v poslední době se tento fenomén stal terčem odborných studií.

Uzobávání se vyznačuje tím, že jíte mezi jídly, a to jak hlavními, tak i mezi svačinami, toto jedení není plánované a má tendenci se opakovat. Takové nežádoucí chování přirozeně vede k nárůstu fyzické hmotnosti.

Článek

6 nejhorších jídel na večer Foto:

6 nejhorších jídel na večer: Tloustne se po nich a špatně spí

Člověk nemá chodit spát hladový, ale některým potravinám je dobré se před spaním úplně vyhnout.

 

Zobání se velice často vyskytuje jako součást známých poruch přijmu potravy, jako je záchvatovité přejídání (tam je patrné nejvíc), bulimie i anorexie, nicméně je rozšířené také ve zdravé populaci s relativně normálními stravovacími zvyklostmi.

To, že zobání vede k přibírání, je zcela zřejmé. Když kromě běžného jídla do sebe dostaneme nevědomky spoustu dalších kalorií, aniž bychom měli pocit, že jsme něco jedli, ručička váhy letí nahoru.

Článek

Taky chroupete "polystyreny"? Foto:

Pufované chlebíčky: Jsou opravdu vhodné při hubnutí?

V supermarketech je najdete hned vedle pečiva, na pultu, odkud na vás křičí, že jsou fit, light, slim, diet, racio, bio a kdovíco ještě. Pufované chlebíčky (lidově zvané...

 

Naučte se zobání omezit nebo aspoň uzobávat vědomě, a když už se k tomu odhodláte, zobejte zdravěji:

Plánujte

Když víte, že večer dávají v televizi váš oblíbený film, a že si budete chtít udělat pohodu se skleničkou vína a miskou oříšků, omezte během dne množství tuků ve stravě a „schovejte“ si je na večer. Oříšky (tyčinky, brambůrky) si odvažte, nasypejte si je do své vlastní misky a nepřidávejte si.

Dělejte si porce

U zobání je největším problémem nemožnost kontrolovat množství snědeného jídla. Nejezte proto nikdy z celého sáčku nebo společné mísy, neberte si na oslavách jen tak, ze stolu, ale chopte se talířku a na něj naskládejte vše, co plánujete sníst a tím také skončete. Budete mít přehled o tom, co do sebe dostanete.

Co oči nevidí

Doma ani v kanceláři nenechávejte na stole žádné volně přístupné jídlo. Zbylé oříšky, sušenky nebo bonbony nasypte do plastové krabičky a schovejte je do šuplíku, zbytky jídla od oběda hned po vystydnutí zavřete do lednice. Minimalizujte možnost, že kolem něčeho dobrého projdete a vaše ruka po tom automaticky sáhne.

Článek

pž nehubnete Foto:

Nehubnete? Kvůli těmto potravinám vaše tělo zbytečně zadržuje vodu

Některé potraviny vám při hubnutí mohou škodit mnohem víc, než se na první pohled zdá.

 

Nedojídejte

Zbytek brambůrků z oslavy s klidným srdcem vyhoďte a nedojídejte ani po dětech. Každý sebemenší zbytek dětské sušenky vám může udělat v hubnutí pěknou paseku. Raději se jídla zbavte a litujte několika korun, než abyste litovali nedopnutých kalhot.

Zobejte zdravě

Zobejte nakrájenou zeleninu, ovoce, libovou šunku, nízkotučné tvrdé sýry a nesolené oříšky. Pochutnáte si a přitom do sebe dostanete cenné živiny.

Zdroj: Fithall.cz

fithall banner nový 3 Foto:

Horoskopy 2017

reklama

reklama