reklama

7 kvašených potravin, které je dobré (občas) jíst

Experti na zdravou stravu tvrdí, že nejzdravější je jídlo v přirozeném stavu a co nejčerstvější. Pravdu však mají jen částečně. Některým potravinám vyloženě prospěje, když zkvasí ještě dřív, než se nám dostanou na stůl. Když se nechá zkvasit zelí či okurky, cukry a sacharidy v nich obsažené se promění v látky energeticky chudší, zato lidskému tělu daleko přínosnější.

Jednou z nich jsou probiotika. Ta posilují prospěšné bakterie v trávicím traktu a tím posilují imunitu a pomáhají zbavit tělo různých zdravotních problémů, zlepšit pleť, a pomáhají dokonce i s hubnutím. Střeva jsou největší částí našeho imunitního systému. Proto hodně záleží na tom, co do nich přijde. Cukr a rafinované sacharidy je poškozují, zatímco fermentované potraviny je léčí.

A co byste tedy rozhodně měli vyzkoušet?

Kvašené zelí Foto:
Zdroj: Thinkstock
Kysané zelí

Fermentace udržuje vysoký obsah vitamínu C, kromě toho kysané zelí obsahuje vitamíny E, K a většinu ze skupiny B vitamínů, včetně  B12, stejně tak minerály, jako je hořčík, draslík, železo, vápník či zinek. Tato potravina je plná rozpustné i nerozpustné vlákniny a také spousty mikrobů, které posléze umí osídlit střevní mikroflóru. Kysané zelí má i protirakovinové účinky – právě fermentace vytváří ze složitějších glyskosidů látky zvané isothiokyanáty s významným protektivním účinkem proti rakovinotvornému bujení.

 

Pokud si rádi vyrábíte věci sami, zkuste to i se zelím. Recept je jednoduchý, a budete tak mít jistotu, že kyselé zelí neobsahuje žádné chemické konzervační látky ani přidaný cukr.

 

Horoskopy 2018

reklama

reklama