reklama

Alkohol a hubnutí: Víte, kolik kalorií vypijete?

Tekuté kalorie jsou záludné Foto:
Tekuté kalorie jsou záludné
Foto: thinkstock.com

Lepší je konzumovat alkohol málo, ale pravidelně.

Jednorázová nadměrná konzumace alkoholu je VELMI riziková. Tím víc, čím nepříznivější je zdravotní stav takového pijáka. Nejhůře na tom jsou lidé, kteří mají poškozená játra, slinivku nebo ledviny (často se poruchy sdružují) a kromě toho mají vrozenou sníženou schopnost látkové přeměny.

Takových jedinců je mnohem víc v ženské části populace. Otázkou naprosto zásadní je, KOLIK alkoholu lze označit za „přiměřené množství". Na základě jakési nepsané společenské dohody medicína považuje za přiměřené množství 30 g alkoholu (denně) pro muže a 20 g pro ženy.

Z obsahu alkoholu v různých alkoholických nápojích poté vyplývá jejich „přiměřené" množství. Pro muže je to tedy přibližně 3 dcl vína nebo dva „panáky" tvrdého alkoholu či dvě 10tistupňová piva.

Naneštěstí alkoholických nápojů jsou desítky druhů, obsahujících rozdílná množství alkoholu. Ale ani to není zdaleka všechno. Alkoholické nápoje totiž mohou být zákeřné, především obsahují-li další látky, hlavně cukry, ba dokonce i tuky.

Myslím, že stačí připomenout stále víc konzumované „radlery", nápoje na bázi kombinace piva a limonády, aperitivy (např. long-drinky, například Mojito či Sex on the Beach, rum s colou, apod.) a různé sladké alkoholické nápoje, tolik oblíbené u žen („vaječňák" či mléčné alkoholické nápoje).

Nejde jen o alkohol

Čím je ingrediencemi složitější alkoholický nápoj, tím větší riziko obsahu aditiv čili látek, které jsou rizikové odlišným způsobem než samotný alkohol. Jmenujme například siřičitany. Na druhé straně nelze pominout skutečnost, že některé alkoholické nápoje obsahují také příznivě působící látky. Ve víně (především červeném) je to antioxidant resveratrol a taniny (třísloviny), v pivu sedativně působící látky obsažené v chmelu a velmi malá množství vitaminů skupiny B.

Alkoholické nápoje jsou významným zdrojem energie

Tento fakt je velmi důležitý především pro ty, kdo chtějí zhubnout. Nepovažuji za zásadní uvádět jakoukoliv „přehlednou" tabulku energie a živin v různých druzích alkoholických nápojů, protože lidé konzumují řadu kombinovaných, výše zmíněných drinků – doporučuji proto uvědomit si, co piju a zda jde jen o „alkohol v ochucené podobě", ale bez přidané energie, jak tomu je například v případě přídavků cukrů.

Tak třeba Mojito znamená 0,4 dcl tvrdého alkoholu (10 g alkoholu = 70 kcal/290 kJ) plus 15 g cukru (60 kcal/250 kJ), a to je celkem 130 kcal/540 kJ).

Článek

Barevný talíř lahodí oku Foto: thinkstock.com

Dieta nefunguje? Barva talíře může za vaše chutě!

Vědci z Oxfordské univerzity přispěli dalšími zjištěními k sílícímu množství důkazů, že barva, velikost, váha a tvar jídelního náčiní mají velký vliv na to, jak lidem chutná.

Pivo, náš národní „mužský" nápoj, je ovšem mnohem rozšířenější a pravidelně konzumovaný nápoj – takže půllitr „desítky" znamená 185 kcal/780 kJ, ale půllitr „dvanáctky" již 230 kcal/960 kJ. V případě, kdy nezůstane u jednoho půllitru (mnoho z našich mužských klientů pije spíše pravidelně 2 piva denně), je to už pro ty z nich, kteří mají výraznou nadváhu, problém, protože je to denně „navíc" 400–500 kcal/1980–2100 kJ.

Na první pohled to vypadá nevinně, ale když si uvědomíte, že je to vlastně 20–30 % denního doporučeného příjmu energie... A co například červené víno? Pokud vypijete denně 3 dcl, znamená to cca 240 kcal/1000 kJ.

Dieta 1 Foto: thinkstock.com

Foto: thinkstock.com

Čím je člověk starší, tím větší je problém s alkoholem

Celospolečenský zvyk pití alkoholických nápojů je v ČR stále větším problémem. Začíná to již u dětí. Neříká vám nic dětská party, na níž se „holduje dětskému šampáňu"? Inu, co se v mládí naučíš, to jistě ocení producenti alkoholických nápojů – prostě dítě jen plynule přejde od „nealko" k alkoholickému. Prožíváme „kulturní léto", mladí lidé na festivalech do sebe lijí litry piva (sponzory „fesťáků" jsou pivovary), rodiče si užívají „all inclusive" v hotelech.

Jistěže bych neměl zapomenout na fakt, že malé množství alkoholu opravdu „povzbuzuje metabolismus". Není-li to pivo, které vás jen „oblbne". Látky, které vzniknou z alkoholu po jeho požití, jsou poměrně jedovaté (především mezistupeň, kterým je acetaldehyd). Předpokládejme, že čím jsme starší, tím hůře nám to „tráví", protože slinivka chudinka je unavená a už „nemůže" a játra jsou doslova „zanesená" tukem. Samozřejmě mám na mysli jedince, kteří mají zdravotní problémy také díky vlastní silné nadváze.

Článek

Dieta podle věku Foto: thinkstockphotos.com

Dieta podle věku: co jíst ve 20, 30, 40 či 50?

I když ženy nerady mluví o svém věku, právě on je při hubnutí důležitým faktorem a podílí se nemalou měrou na našem (ne)úspěchu. Pojďme se podívat, jak se hubne, když je vám…

Trpíte-li nadváhou či obezitou, nejde jen o estetický problém. Do tohoto stavu jste se dostali (často, i když ne vždy) především v důsledku nadměrného příjmu energie nadbytkem stravy, ale někteří z vás jen proto, že jste si neuvědomili, že také díky nadbytku alkoholu. To je důvod k upozornění na nutnost radikálního omezení konzumace alkoholických nápojů v případě, kdy se rozhodnete zhubnout. Piva v případě mužů a sladkých alkoholických nápojů, včetně šampaňského v případě žen. Nechci z vaší strany slyšet, že alkohol má řadu pozitivních vlastností, jak přece o tom píšu v tomto článku.

Nebo argument: „Co bych z toho života měl, už tak mám mnoho zdravotních omezení a příkazů od lékařů." Ostatně, možná je přece lepší dát si frťana než se stresovat. Nebo dokonce do sebe valit antidepresiva. Jistě, souhlasím do té míry, že „přiměřené množství" kvalitního alkoholu „skoro zdravému" jedinci spíše prospěje.

Článek

Robert se hezky vyrýsoval! Foto: svet-zdravi.cz

Robert: Shodil jsem 30 kg, donutila mě manželka

Často jsou to právě ženy, které motivují muže k hubnutí. Pánům pivní bříška totiž příliš nepřekážejí...

Ale pořád tady straší ono riziko vzniku závislosti. Protože je to zpočátku 1 pivo, 2 dcl, ale postupně se množství může zvyšovat. Prostě organismus si zvykne, a už mu tak málo nestačí. Tím se však zvyšuje celkový energetický příjem. U řady lidí dokonce velmi významně. Pak se nemohou divit, že se jim hubnutí nedaří.

 

 RNDr. Petr Fořt, CSc., člen Lékařské rady Světa zdraví, www.svet-zdravi.cz

Horoskopy 2017

reklama

reklama