reklama

Jíst maso, nebo nejíst?

Jaká jsou vaše pro a proti? Foto:
Jaká jsou vaše pro a proti?
Foto: thinkstock.com

Lidé odmítají jíst maso z různých důvodů – kvůli etice, zdraví, chuti, módě či jako experiment. Jaká jsou pro a proti?

Potřeba i přirozenost jedení masa vychází z evoluce, ale také ze stavby našeho trávicího traktu. Kdyby měl být člověk vyloženě býložravec, musel by mít mnohem delší střeva, ale také jiné trávicí enzymy. Pravděpodobně by také užil čtyři žaludky, jako mají přežvýkavci. Výhradně masožravé druhy mají k trávení masa také jinak uzpůsobený organismus, ale vyznačují se rovněž silnými a ostrými zuby, kterými maso dokážou rozkousat. Člověk se nachází někde mezi těmito extrémy.

Anketa

Patří maso do naší stravy?

Maso obsahuje plnohodnotné proteiny, které nikde v rostlinné říši nenajdeme. Díky tomu, že je maso pro naše tělo přirozeným zdrojem bílkovin, jsou tyto základní stavební látky velmi dobře využity a zpracovány. Na maso, na rozdíl od jeho náhražek (sója, obilné proteiny, vejce, mléčné výrobky), neexistuje alergie, což je také dobrým signálem pro jeho zařazování do jídelníčků.

Článek

Mazlavý růžový had! Foto: foodeducate.com

Hádejte, co to je? A) zmrzlina, B) maso, C) pasta na zuby

Vypadá to jako sladká a umělá hmota. Znáte ji všichni.

U masa je velmi důležitá jeho kvalita, původ, ale také technologie zpracování. Z hlediska nízké energetické hodnoty se doporučuje především maso drůbeží, králičí, hovězí svíčková či vepřová panenka a ryby. Jde o to, aby pokrm neobsahoval viditelný tuk, který je v případě masa nasycený, a tudíž pro zdraví ne příliš vhodný. Naopak ryby je vhodné jíst tučnější, protože jejich tuk není nasycený a je proto pro člověka prospěšný.

Článek

Jak vybrat tu nejlepší šunku? Foto: thinkstock.com

Jak vybrat: Tu nejlepší šunku! SERIÁL

Místo poličanu si raději dejte pořádnou porci kvalitní šunky.

Původcem vysokého cholesterolu a rakoviny tlustého střeva, ve které se Česká republika stále drží na předních příčkách, není libové maso, ale zpracované masné výrobky. Je proto nezbytně nutné absolutně se vyhýbat párkům, trvanlivým salámům (vysočina, uherák, poličan, paprikáš, lovecký salám apod.), paštikám, zabijačkovým produktům, masoxům, vepřovým konzervám a laciným salámům s nízkým podílem čisté svaloviny.

I ze sebelibovějšího kuřecího prsa vytvoříte kalorickou a cholesterolovou bombu dlouhým smažením v trojobalu na vysoké vrstvě oleje – pokud vám tedy záleží na zdraví i na hmotnosti, neničte dobré maso nevhodnou přípravou. Ideální je vaření, dušení, pečení nebo krátké orestování. V minulosti se na smažení doporučovaly rostlinné oleje, ale dnes již víme, že nejvhodnější je smažit na sádle, protože se tak snadno nepřepaluje.

Článek

Pochutnejte si na dobrých tucích! Foto: thinkstock.com

Tuky do stravy patří, ale ty správné

Tuky mají tendenci lidi děsit. Velká část populace si dokonce myslí, že jsou všechny tuky špatné. Ale není tomu tak.

Syrové masné pochoutky, jako je tatarák nebo carpaccio, si dopřát jednou za čas klidně můžete, nicméně si vyberte takovou restauraci, u které máte záruku, že maso bude opravdu čerstvé a zdravotně nezávadné. Syrové delikatesy by si však zcela měly odpustit těhotné ženy, a to právě kvůli riziku bakteriální nákazy.

Zodpovědět otázku, jak často maso jíst, není vůbec snadné. Někomu dělá dobře denně, jiného už jedna porce týdně zatíží. Hledejte sami své optimum a poslouchejte signály svého těla. Myslete však stále na to, že chuť na kus klobásy není potřebou vašeho těla, nýbrž záležitostí hlavy a zvyku.

V případě masa rozhodně upřednostněte kvalitu nad kvantitou.

Zdroj: Fithall.cz

Horoskopy 2017

reklama

reklama