reklama

Ketodieta není pro každého. Vše, co byste o ní měli vědět

Proteinová dieta je vhodná hlavně pro obézní Foto:
Proteinová dieta je vhodná hlavně pro obézní
Foto: Thinkstock

Takzvaná ketodieta založená na hubnutí pomocí proteinové stravy si svou velkou oblibu získala díky poměrně nenáročné a rychlé cestě k velkému úbytku kilogramů. Nedávno se však vyrojily pochybnosti o tom, zda se za tímto hubnutím neskrývají zdravotní rizika. Co byste měli vědět, než se do ní pustíte?

Díky této stravě s vysokým obsahem bílkovin tělo začne brzy „požírat“ vlastní tuky, nikoliv svaly. Celý proces zahrnuje tři kroky. V první fázi člověk přijímá pouze speciální proteinová jídla 5x denně. Postupně se přidávají běžná jídla bohatá na bílkoviny. Během tří dnů se tělo dostane do takzvané ketózy – přirozeného stavu metabolismu, kdy energii bere z vlastních uložených tuků a nikoliv svalů. Ketodieta se tak jeví jako ideální řešení pro ty, kteří touží po rychlém úbytku váhy.

Článek

Hubnutí s kajenským pepřem Foto:

10 největších dietních omylů

Než začnete hubnout, měli byste vědět, co při redukci hmotnosti funguje, ale také nefunguje, přestože si to hodně lidí myslí.

 

Když se z proteinů stanou nepřátelé

Ani hubnutí pomocí ketodiety však není pro každého. Nicméně euforie a vidina rychlých výsledků s minimálním úsilím láká i jedince, jejichž zdravotní stav je pro hubnutí pomocí stravy s vyšším podílem proteinů zcela nevhodný. Odborníci na ketodietu sice apelují na vstupní vyšetření u lékaře, přesto se do diety po hlavě pouštějí i lidé, kteří léta neabsolvovali ani rutinní preventivní prohlídku. Ohroženou skupinou jsou tak například diabetici, kojící matky či lidé s oslabenou funkcí jater.

K doporučením ketodiety patří také pravidelná konzultace s výživovými poradci a lékařské vyšetření. Lékaři a poradci totiž mohou dohlédnout na ideální porci bílkovin a energetickou náročnost jednotlivých jídel, které se u mužů a žen liší. Profesionálně připravená jídla a nápoje jsou navíc doplněny o potřebné vitamíny a minerály, které tělo v průběhu hubnutí využívá, takže člověk v tomto směru nestrádá.

ThinkstockPhotos-533424907 Foto: Při dietě se nepijí jen koktejly. Můžete si dát i polévku, omeletu nebo třeba lososa.  Foto: Thinkstock                                  

Vhodná jen pro obézní

Odborníci se shodují na tom, že ačkoliv je základní dietní plán sestaven i pro minimální nadváhu od pěti kilogramů, proteinová dieta je vhodná pro lidi s obezitou. Důvod je zřejmý. Podíl tukové tkáně obézních lidí je totiž mnohem vyšší a výsledky jsou u nich proto nejen znatelnější, ale také rychlejší. „Pokud opravdu potřebujete shodit jen 2–3 kilogramy z kosmetických důvodů, nemusí ketodieta 100% fungovat,“ říká výživová specialistka Martina Dvořáková.

n+ípoj MOJITO_31 Foto: V rámci diety si můžete dát i speciálně připravené mojito.                                    Foto: ketodiet.cz

Velkou výhodou proteinové diety je bezesporu to, že díky pravidelným dávkám vysokého množství bílkovin nikdy nehladovíte. Pokud navíc trpíte nepravidelnými stravovacími návyky, pak vás pět jídel denně naučí větší disciplíně. Vzhledem k tomu, že většinu klientů této diety tvoří právě lidé se špatnými stravovacími návyky, je proteinová dieta se svými pěti porcemi denně více než dobrým učitelem k mnohem větší disciplíně nepravidelných jedlíků.

Článek

Konečně se můžete bez výčitek nacpat pizzou! Foto:

Dietní hit: Pizza placka z květáku. Bez mouky, bez lepku a s minimem kalorií!

Věděli jste, že placka na pizzu se dá udělat i bez mouky, a tudíž bez lepku a navíc dietně? Tenhle recept je hitem vegetariánské kuchyně posledních let a květák v něm...

 

Je to jen začátek

Ketodietu je však třeba vnímat jen jako odrazový můstek, který nám pomůže se snadno a příjemně dostat na váhu, kde se cítíme dobře. Spousta lidí namítne, že to lze i jídelníčkem z normálních potravin. To je pravda, ale bohužel žijeme v době, kdy nám naše každodenní povinnosti neumožňují připravovat si na každý den vyvážené jídlo. Ne každý má v zaměstnání čas se pravidelně najíst nebo ne každý si ví rady, jak si vyvážené a zdravé jídlo připravit. Každý z nás má možnost volby. Ketodieta je jedna z možností, jak se zbavit nadbytečných kilogramů, které představují pro naše zdraví velké riziko. Je třeba si ale uvědomit, že to není žádná zázračná dieta. Taková ani neexistuje. Abychom si novou váhu udrželi, je především třeba změnit myšlení. Je důležité začít ke stravování přistupovat jinak než doposud, osvojit si nové stravovací návyky. To neznamená, že se některých jídel musíme vzdát navždy, jen se musíme naučit, kdy a v jakém množství je konzumovat. Nebo co čím nahradit, abychom si pochutnali a jídlo přitom bylo zdravé.

Na co byste měli pamatovat, než se do ketodiety pustíte?
• Preventivní vyšetření u lékaře a konzultace u výživového poradce, vyloučena musí být cukrovka, jaterní onemocnění nebo hormonální nerovnováha
• Vyloučení jakýchkoli alkoholických nápojů během celého procesu
• Zvýšení příjmu tekutin na 2–3 l denně
• Pravidelné konzultace s odborníkem během hubnutí

 

Článek

Maso a rakovina? Foto:

Paleodieta aneb Jezte jako v pravěku

Budete zdravější, plni síly a ještě zhubnete. Stačí jíst jako naši předci v pravěku. Jenže je paleodieta opravdu takový zázrak? Odborníci si tím úplně jistí nejsou, ne...

Článek

Masná dieta je docela fajn... Foto:

Účinná dieta? Plná masa!

Při hubnutí by měly kvalitní bílkoviny, které jsou obsaženy v libovém mase, tvořit základ vašeho jídelníčku.

Horoskopy 2017

reklama

reklama