reklama

Málo spíte? Hrozí vám větší riziko obezity!

Hlavním narušitelem spánku bývá dlouhá pracovní doba Foto:
Hlavním narušitelem spánku bývá dlouhá pracovní doba
Foto: Thinkstock

Špatná zpráva pro nespavce: když v noci spíte méně než šest hodin, vystavujete se většímu riziku obezity. U žen je toto riziko čtyřiatřicetiprocentní a u mužů padesátiprocentní.

Je to jeden z výsledků studie francouzského Národního ústavu pro spánek a bdělost (INSV), o níž píše francouzský deník Le Figaro. INSV se letos připojil k rozsáhlé studii NutriNet, která byla ve Francii zahájena v roce 2009 a jejímž cílem je osvětlit souvislosti mezi zdravotním stavem a výživou. Cílem této studie je zahrnout 500 000 občanů.

"Na studii se již podílí 158 255 osob a téměř 50 000 dalších se zúčastnilo ankety nazvané Spánek a výživa," uvedl profesor Serge Hercberg, který NutriNet koordinuje. Jsou zde zastoupeny všechny věkové kategorie od osmnácti let výše.

S problémy nespavosti se potýká 22 procent osob ve věku od pětatřiceti do čtyřiapadesáti let. Do pětatřiceti let a po čtyřiašedesátém roce věku postihuje nespavost jen 16 procent osob. Problémy se spaním mají většinou ženy, a to ve 22 procentech, zatímco muži jen v 14 procentech. Muži si také dokážou zdřímnout po obědě častěji než ženy.

Článek

Než sáhnete po prášcích na spaní, zkuste něco jiného. Třeba sex:) Foto:

Nespavost: Jak se jí zbavit?

Pokud jste zase celou minulou noc počítali ovečky a ani oka nezamhouřili, možná je na čase začít se svou nespavostí něco dělat. Než navštívíte odborníka a necháte se...

 

Polední siesta je důrazně doporučována. Neurochirurg Brice Faraut z pařížské nemocnice Hôtel-Dieu prokázal, že třicetiminutová siesta stačí k tomu, aby se vyvážil neuroendokrinní stres způsobený nedostatkem spánku. Hypersomnie čili zvýšená spavost, kdy osoby snadno upadají do spánku během dne, se nevyhýbá ani jednomu pohlaví, ale nejvíce si na ni kupodivu stěžují osoby mladší pětatřiceti let, a to každý třetí, zatímco po pětašedesáti si na ni naříká jen každý pátý.

Článek

Sladké a zajímavé sny Foto:

Co vypovídá poloha ve spánku o vašem vztahu?

Ač se to zdá jako banální věc, poloha, ve které s partnerem v posteli usínáte, může být velmi důležitá pro váš vztah. Podle různých spánkových poloh totiž zjistíte, jaké...

 

Chybí nám spánek

Podle studie trvá průměrný denní spánek šest hodin a 48 minut. Výrazné části obyvatelstva spánek velmi chybí. "Více než 30 procent sledovaných spí méně než šest hodin denně a u těch, kdo pracují, to je až 50 procent," říká profesor Damien Léger.

Pracovní doba je rovněž uváděna jako hlavní narušitel spánku, a to před hlukem z dopravy či od sousedů, před mobilem či internetem. Často se zmiňuje i světlo přicházející zvenčí a pracovní stres.

"Studie INSV ukázala úzký vztah mezi spánkem a obezitou. Obézní ženy mají o 43 procent vyšší předpoklady než ostatní ženy, že budou trpět nespavostí," uvádí profesor Léger. U mužů nebyl prokázán žádný statisticky podstatný rozdíl.

Článek

Jak si kdo ustele... Foto:

Spánek je váš přítel. Nepodvádějte ho

Myslíte si, že spát málo je super, protože toho hodně stihnete? Tak pozor, nedostatek spánku vám naopak může způsobit vážné problémy.

 

Kdo víc spí, nemá hlad

Obezita je častější u těch, kdo spí málo, tedy méně než šest hodin denně, než u těch, kdo spí alespoň osm hodin denně. "Není to jen otázka vzorce chování, je to také biologický mechanismus, který způsobuje, že nedostatek spánku vede k nabírání na váze," zdůrazňuje profesor Léger.

Nedostatek spánku má hluboký dopad na rovnováhu organismu a na normální sekreci hormonů, které slouží k regulaci váhy. Je to například leptin, hormon, jehož hladina v organismu signalizuje pocit sytosti. "Vylučován je v noci, proto v případě, že dostatečně spíme, nepociťujeme tolik hlad a máme pocit sytosti. Jestliže však spánek chybí, trpíme větším hladem," uvádí prezidentka vědecké rady INSV Joëlle Adrienová.

Zdroj: ČTK

Horoskopy 2017

reklama

reklama