reklama

Mléko je zdravé. Nebo vlastně ne?

Prospěje vám, když přestanete pít mléko? Foto:
Prospěje vám, když přestanete pít mléko?
Foto: Thinkstock

Odmalička každý z nás slyšel – pij mléko, je zdravé. Ale je to opravdu tak? Co se stane, když ho z jídelníčku vynecháte?

Každý Čech vypije průměrně za rok 59 litrů mléka a sní 16 kilo zakysaných mléčných výrobků a 16 kilo sýrů a tvarohů. Jistě, někteří si na mléčných výrobcích pochutnávají častěji než jiní, ale překvapující je skutečnost, že množství lidí, kteří se zcela vzdali mléčných výrobků, neustále stoupá.

Důvody, proč se lidé vzdávají méčných výrobků, jsou stejně různorodé jako počet mléčných náhražek. Úbytek hmotnosti, jasnější pleť, prevence nemocí a zvýšení energie – to jsou jen některé z výhod, které si lidé spojují se stravou, z níž zmizí mléčné výrobky. Ale je to opravdu tak?

Zjistěte, zda mléko skutečně tělu prospívá a co můžete očekávat, když ho ze své stravy vyloučíte.

Pozor na řídnutí kostí

Až do 30 let tvoří tělo kostní buňky rychleji, než se rozpadají. Ale po třicítce se tento poměr obrátí a kostní hmoty začíná ubývat. Nejlepší způsob, jak tento stav alespoň zpomalit, je dodávat tělu vápník. „V mléce se nachází především vysoký obsah dobře vstřebatelného vápníku, který je v optimálním poměru s fosforem, což je důležité pro zdraví kostí a zubů. Dále je mléko zdrojem vitaminu D a A, vitaminů skupiny B, včetně kyseliny listové,“ vysvětluje PhDr. Karolína Hlavatá, Ph.D, odbornice projektu Bílé plus.

Zbavte se mléčných výrobků a zaděláváte si na problémy – osteoporózu a zlomeniny. Pokud si chcete uchovat zdraví, nesmíte zapomínat doplňovat vápník z jiných zdrojů, abyste posilovali kosti. Mezi nejlepší přírodní zdroje vápníku patří listová zelenina (všechny druhy salátů, ale též kapusta, špenát, brokolice), tofu a sardinky. „Pojistit se můžete doplňky stravy s vápníkem a vitaminem D. Ujistěte se, že doplňky polykáte s jídlem, protože žaludeční kyseliny mohou jejich účinky snížit,“ radí Rebecca Blakeová, výživová specialistka z kliniky v New Yorku.

 

Pupínky zmizí

Mléko a mléčné výrobky mohou fungovat jako spouštěč akné. Obsahují totiž hormon testosteron, který stimuluje mazové žlázy v těle. Pak dochází k vyšší produkci mazu a vzniku pupínků. Omezíte-li mléko, tyto kosmetické problémy zmizí a vy nebudete muset používat všechny ty mastičky a krémy proti pupínkům, stejně jako hutné make-upy, které nedostatky pleti zakryjí. 

ThinkstockPhotos-160550311 Foto:

 

Snížíte riziko vzniku rakoviny

Švédští vědci zjistili, že pití více než jedné sklenice mléka denně může zdvojnásobit riziko rakoviny vaječníků, zatímco studie vědců z Harvardu potvrdila, že muži, kteří konzumují denně více než dvě mléčné porce, mají o 34 procent vyšší riziko vzniku rakoviny prostaty ve srovnání s těmi, kdo konzumují mléčných výrobků málo nebo je vynechávají zcela.

Opět platí, že za to velmi pravděpodobně mohou hormony obsažené v mléce. Mléčné výrobky zvyšují množství inzulínu, což je hormon, o kterém vědci spekulují, že negativním způsobem ovlivňuje buňky tak, že u nich dochází k rakovinnému bujení. Nicméně na toto téma musí být provedeny další vědecké studie.

Článek

Až zjistíte, co brokolice obsahuje, bude vám možná chutnat ještě víc  Foto:

10 potravin, které vás mohou ochránit před rakovinou prsu

V poslední době se čím dál více ukazuje, že mezi špatnou stravou a onemocněním rakovinou existuje určitá souvislost.

 

Pozor na zažívání

Odstraníte-li ze svého jídelníčku mléčné výrobky, zbavíte se jedné důležité složky – probiotik. Tyto zdraví prospěšné bakterie se totiž běžně vyskytují v jogurtech a měkkých sýrech. Probiotika mají významný vliv na správnou funkci začívacího traktu, čímž napomáhají i správnému fungování imunitního systému.

Studie uvedená v časopise American Journal of Clinical Nutrition uvádí, že probiotika změkčují stolici a zkracují čas, který potřebuje strava na projití střevy, o 12 hodin, takže se zvyšuje počet „potřeb“ za týden. Dobrá zpráva je, že se probiotika ukrývají i v dalších potravinách – například v zelí, nakládané zelenině a tempehu.

 

Budete potřebovat větší kalhoty

Myslíte si, že když se vzdáte másla a plnotučného mléka, snadno zhubnete, že? Možná ne. Mléko je v lidské stravě bohatým zdrojem tuku a bílkovin a navíc tělo využije jeho plné množství, protože mléčné výrobky se tráví pomaleji. Jenomže bez mléka a mléčných výrobků, které díky bílkovinám potlačují hlad, může být těžké se zasytit. Vyloučení mléčných výrobků z jídelníčku může vést k jejich nahrazení jednoduchými sacharidy. Aby se člověk zasytil, může také víc jíst, což ve finále vede k nárůstu tělesné hmotnosti. Navíc důležitou složkou mléka jsou syrovátkové peptidy, které mají pozitivní vliv na tělesnou hmotnost, obranyschopnost organismu, snižují krevní tlak a uplatňují se i v prevenci diabetu 2. typu. Pokud jste s mléčnými výrobky skončili, ujistěte se, že máte doma zásoby rostlinných zdrojů bílkovin, jako jsou ořechy a ořechová másla, semena, vejce a fazole.

Budete se pravděpodobně cítit nafouklí

Může za to sója. „Když se lidé rozhodnou vynechat ze svého jídelníčku jednu skupinu potravin, mají tendenci hledat rovnocenné náhražky. K mléku a mléčným výrobkům jsou alternativní výrobky na bázi sóji, která jim dodává podobnou chuť a texturu. V obchodech tak naleznete sójové sýry, mléko, ale i máslo,“ uvedla Blakeová.

Problém je, že pro někoho může být sója těžko stravitelná, zejména pokud jste rychle zvýšili její příjem. „To proto, že sója obsahuje molekuly cukru zvané oligosacharidy, které tělo neumí dobře trávit, což způsobí, že se usadí v zažívacím traktu a způsobí nadýmání,“ dodává Blakeová. Navíc sója patří mezi 8 potravin s nejvyšším alergenním potenciálem.

Budete žít déle

S každou vypitou sklenicí mléka denně stoupá podle vědců riziko předčasného úmrtí o 15 procent. Výzkumníci zjistili, že u žen, které vypily tři nebo více sklenic mléka denně, je dvakrát vyšší pravděpodobnost, že zemřou během následujících dvaceti let. Podle odborníků za to může galaktóza, jednoduchý cukr v mléce, který indukuje oxidační stres, což tvoří živnou půdu pro nemoci. Zajímavé je, že kysané mléčné výrobky, včetně jogurtů a sýrů, galaktózu neobsahují, nebo jen málo. Takže konzumace těchto výrobků riziko předčasného úmrtí naopak snižuje.

-lk-

Horoskopy 2017

reklama

reklama