reklama

Nesnídáte? Hrozí vám přejídání a obezita!

Nesnídáte? Hrozí vám přejídání a obezita! Foto:
Nesnídáte? Hrozí vám přejídání a obezita!
Foto: istock.com

Snídaně znamená zdravý start do nového úspěšného dne. Nutriční poradci doporučují udělat si ráno čas a nevynechat ji. Přejídání nebo nucení do jídla ale prospěšné také není.

„Snídaně by měla představovat přibližně 20 procent celkového denního příjmu,“ upozorňuje Petr Havlíček, odborný garant iniciativy Vím, co jím a piju. Začít den bez snídaně vhodné není – po nočním hladovění tělo potřebuje doplnit zásoby energie a tekutin.

Vynechání snídaně dožene každého odpoledne – v druhé polovině dne mívá větší hlad, více potom jí a má chuť na vysoce energetické potraviny. Hrozí mu tak vyšší riziko vzniku nadváhy. Narušena bývá i výkonnost a soustředění.

Lidé, kteří snídají, snáze dodržují doporučení týkající se denního vyváženého příjmu jednotlivých živin a vitamínů. A po dobré snídani přichází i lepší nálada – ovesné vločky, celozrnné pečivo i banány obsahují aminokyselinu tryptofan, ze které si lidské tělo vyrábí serotonin, tzv. hormon dobré nálady.

Správné složení snídaně:

• Složené sacharidy

• Bílkoviny

• V menším poměru i tuky

• Zdroj vlákniny, minerálních látek a vitamínů

• Zdroj tekutin 0,3–0,5 l

Ženám stačí ráno méně

Snídat by měl každý individuálně. Největší porci si mohou dopřát muži, ženám a dětem stačí méně. „Hlavní rozdíl spočívá v energetické hodnotě snídaně. U průměrné ženy s celkovým energetickým příjmem 8400 kJ za den by měla snídaně poskytnout 1680–2100 kJ, u muže o energetickém příjmu 10 400 kJ se rozmezí pohybuje mezi 2080–2600 kJ,“ doporučuje odborná garantka Vím, co jím a piju Karolína Hlavatá.

Tipy na nutričně vyváženou snídani najdete na videu:

Muži si mohou dopřát více sacharidů

Ženy mohou posnídat například 1–1,25 kusu pečiva nebo 60 g snídaňových cereálií, doplnit je dvěma vejci či 200 ml jogurtu a přidat vlákninu v podobě 100 g zeleniny nebo trochy ovoce. Z tuků se vyplatí upřednostnit ty rostlinné, celkové množství přidaného tuku by nemělo přesáhnout 10 g.

Snídaně u mužů by měla být bohatší především na sacharidy. „Mohou si proto dovolit 2 kusy pečiva. Vhodnější je ale kombinace 1 kusu pečiva a porce snídaňových cereálií. Porce bílkovin má být přibližně o třetinu větší, než u žen,“ doplňuje dietoložka Hlavatá.

Z hlediska pestrosti je vhodné jednotlivé druhy snídaní střídat a pokusit se zajistit pestrost i v rámci jedné snídaně, například kombinací ovoce a zeleniny, sýra a jogurtu, pečiva a vloček.

Jak vyzrát na malé „nesnídače“

Problémem u mnoha dětí je, že po ránu nemají chuť k jídlu a snídani odmítají. Nejmenší přitom potřebují doplnit především tekutiny a sacharidy. Děti, které pravidelně a dostatečně snídají, jsou ve škole nejen pozornější, klidnější a výkonnější, ale jsou do určité míry chráněny před obezitou.

Ideálně sestavená snídaně obsahuje sacharidy (přednostně komplexní, v menší míře cukry), bílkoviny, přiměřené množství tuku, zeleninu nebo ovoce a nápoj.

Tipy pro děti

• Kakao nejlépe s kouskem pečiva s máslem nebo rostlinným tukem. Děti mají rády křupavé jídlo, mnohdy proto zaujme lehce opečená topinka. Do školy lze přidat ředěný džus.

• Bílý jogurt s medem nebo džemem. Pokud ho doplníte i přídavkem snídaňových cereálií s nižším obsahem cukrů a vyšším podílem vlákniny, získají skvělou snídani.

• Volské oko, kousek bílého pečiva, sklenka džusu. Vhodnější je džus naředit převařenou teplou vodou v poměru džus : voda 2 : 1.

• Porci zeleniny nebo ovoce lze nahradit ředěnými ovocnými, ovocno-zeleninovými, v ideálním případě zeleninovými šťávami. Čaj je vhodný vlažný, může být lehce slazený sirupem s vyšším podílem ovocné složky.

logo Vím, co jím Foto:

Logo Vím, co jím – záruka nutričně hodnotných potravin

S výběrem výživově hodnotných potravin poradí spotřebitelům snadno a přehledně logo Vím, co jím. Jediným pohledem na obal zjistíte, že produkt má nízký obsah rizikových živin, jako jsou sodík, jednoduchý přidaný cukr, nasycené a trans mastné kyseliny. Mnohé potraviny, nesoucí logo, mají i vyšší obsah vlákniny, která je pro lidské tělo nedocenitelná. V současné době je označeno přes 350 výrobků a další neustále přibývají.

 

Mohlo by vás také zajímat:

Článek

Toasty plné energie 1 Foto:

17 toastů, které vám po ránu dodají energii

Toast z celozrnného pečiva je jako snídaně ideální volba, protože je rychle hotový, a chutných možností, čím ho namazat a obložit, je opravdu mnoho.

Článek

Flexitariánství: Nový druh zdravého životního způsobu Foto:

Flexitariánství: Nový druh zdravého životního stylu

Člověk, který je většinovým vegetariánem s občasnou konzumací masa – to je flexitarián. Jde tedy o částečné vegetariánství.

Článek

Čísla mohou klamat Foto:

Čísla mohou klamat: Čtyři případy, kdy vážit se nemá smysl

Pokud se snažíte zhubnout, jistě se vážíte. Jsou ovšem situace, kdy číslice na vahách mohou vyloženě klamat. A které to jsou?

autor: MM

Horoskopy 2017

reklama

reklama