reklama

Začínáme běhat: Co to udělá s naším tělem?

Nebojte se běhání Foto:
Nebojte se běhání
Foto: thinkstock.com

Už jste slyšeli něco o endorfinovém opojení běžců, kteří jsou na hormonu štěstí závislí? Přidejte se k nim!

Nejpřirozenějším pohybem pro člověka je obyčejná vzpřímená chůze, kterou se lišíme od živočichů a běh je potom jejím dalším stupněm. Z hlediska evoluce jsou lidé lovci a sběrači a právě díky běhu si zajišťovali přísun potravy po celý rok. Aby člověk ulovil zvíře, musel být rychlý a hbitý a ačkoliv dnes běžně zvířata nelovíme, běžecké schopnosti dřímají v každém z nás. Běh je tedy zakódovaný v naší genetické výbavě a nezbývá, než v sobě tyto geny běháním probouzet.

Existuje téměř nekonečný seznam benefitů běžeckého tréninku – běhání posiluje kardiovaskulární systém – zlepšuje činnost srdce a výkonnost plic, posiluje svaly dolních končetin, zpevňuje střed těla, díky většímu přísunu kyslíku zvyšuje výkonost mozku, napomáhá tvorbě a aktivaci neuronové sítě v mozku, zlepšuje paměť a schopnost učení, odbourává přebytečné tukové buňky, snižuje riziko onemocnění rakovinou, hypertenzí i cukrovkou, upevňuje funkci imunitního systému, snižuje obsah cholesterolu v krvi, prokrvuje a tím pádem vyživuje kůži, ale také má nezanedbatelnou roli ve vyrovnávání se se stresem.

Běhání pomáhá v léčbě již vzniklých onemocnění, jako je právě hypertenze, diabetes nebo obezita, ale funguje také jako jejich prevence. V západní kultuře umírá největší procento populace na onemocnění srdce a plic a na komplikace, které jsou s nimi spojené a právě běhání má schopnost srdečně-cévní i dýchací ústrojí posilovat a tím takové riziko minimalizovat.

Kdo by se měl raději jen procházet?

Na světě bohužel neexistuje všelék, který by byl vhodný pro všechny. Ani běhání proto nelze doporučit úplně každému bez rozdílu. Rizika běhání plynou především z nevhodně zvoleného tempa běhu, jeho délky, nerozumně vybraného terénu, nedostatečně odpružené obuvi, ale také z přeceňování vlastních schopností, neznalosti a neopatrnosti.

Běžecký trénink není příliš vhodný pro ty, kteří mají vážné potíže s pohybovým aparátem – běh totiž velmi zatěžuje klouby i páteř a například lidé s velkou nadváhou během svoje kotníky, kolena i záda namáhají příliš. Pokud máte problémy se srdcem, krevním oběhem nebo dýcháním, měli byste svoje běžecké úmysly konzultovat s lékařem-specialitou, který zváží vhodnost takového pohybu. Pokud se i přes zdravotní omezení pro běhání rozhodnete, určitě se nepřepínejte, netrénujte v příliš rychlém tempu a nechávejte si vždy dostatek času pro regeneraci. Běhat může v zásadě každý, ale vždy je nutné vzít v potaz aktuální kondici a zdravotní stav.

 Běhání působí na zdraví také nepřímo, a to tak, že díky běhu si srovnáte svoje priority a začnete o své kondici uvažovat jinak. Také je méně pravděpodobné, že si po několika uběhnutých kilometrech budete chtít dát svíčkovou s knedlíky – je dokázáno, že lidé, kteří začnou pravidelně sportovat, také spontánně mění svoje stravovací návyky.

O kladném vlivu běhání na fyzické i psychické zdraví člověka se dají psát slohy. Nic se ale nevyrovná zážitku na vlastní kůži, a proto nazujte tenisky a vyběhněte do lesa nebo se vydejte do nejbližší tělocvičny na běžecký pás a uvidíte, že už po několika prvních bězích se budete cítit zdravější, vitálnější, odpočinutější a plní energie!

Zdroj: Fithall.cz

Článek

Chcete běhat? Tak začněte hned. Foto:

Začínáme běhat: Proč a jak na to?

Běhání je skvělý sport. Je zadarmo, můžete ho provozovat venku, nic na něj, kromě dobrých bot a oblečení nepotřebujete. Stačí jen začít a vědět, jak na to.

Článek

Jaké boty jsou na běhání nejlepší? Foto:

Začínáme běhat: Co na sebe?

K běhání žádné složité vybavení nepotřebujeme. Jediné, co bychom neměli podcenit, je správná obuv, případně prodyšné oblečení.

 



Horoskopy 2017

reklama

reklama