reklama

Začínáme běhat: Jak nejlépe zregenerovat unavené svaly?

Odpočívejte chytře Foto:
Odpočívejte chytře
Foto: thinkstock.com

Jak správně odpočívat, abychom druhý den po běhání mohli v pohodě vstát a jít?

Zcela obecně by šlo říct, že je vhodné alespoň jeden den v týdnu trénink vynechat a věnovat se jenom odpočinku. Pokud po běžeckém tréninku cítíte druhý nebo třetí den bolest svalů, je to jasnou známkou přetížení a nutnosti regenerace. Čím víc budete běhat, tím trénovanější budou vaše svaly a regenerace bude probíhat rychleji.

Velkou chybou začátečníků v běhání bývá to, že se přepínají, běhají příliš dlouho a příliš rychle a následné vyčerpání a bolest je odradí od dalších běhů, což je velká škoda. Lepší je proto začít pozvolna, nechat si dostatek času na regeneraci a vyběhnout v momentě, kdy už tělo nebolí.

Regenerace a odpočinek nemusí nutně znamenat polohu vleže na pohovce – odpočívat můžete také aktivně tím, že zcela změníte druh zátěže. Místo běhání si zajděte na jógu nebo do bazénu, nechte se namasírovat nebo se vydejte do sauny.

Změna je život

Jestliže se řadíte mezi pokročilejší běžce, ale cítíte, že se váš výkon nezlepšuje, zkuste si dát týdenní až dvoutýdenní pauzu a vyzkoušejte jiné sporty – třeba pro změnu trénink v posilovně. Když je fyzická aktivita jednostranná a monotónní, organismus si přivykne a nic ho nenutí stále se zlepšovat. Místo běhu vyrazte na kolo, na brusle, zajděte si na spinning nebo zkuste změnit styl a trasu běhu.

Dejte svalům najíst

K důkladné regeneraci patří také kvalitní stravování. Pokud svaly nebudou mít odkud živiny čerpat, regenerace namožených svalových vláken nebude probíhat. V případě, že výhradně běháte, dopřávejte si komplexní sacharidy a méně tučné bílkoviny. Po běhání pijte, jezte brambory, luštěniny, rýži, satáty, libové maso, ovoce a zeleninu.

Na trhu jsou dnes dostupné také různé doplňky stravy, které mohou regeneraci po běhání urychlit a zkvalitnit. Nebojte se některé vyzkoušet, ale nezapomínejte, že doplňky stravy mají pouze doplňkový charakter a bez kvalitního jídla vám příliš nepomohou.

Nejlepší je, když každý sám na sobě otestuje, jak dlouhá doba odpočinku a jak velká zátěž je optimální. Nesrovnávejte se s ostatními běžci, ale jen se svými vlastními výkony. Zatímco někomu vyhovuje běhat denně dlouhé tratě, jiný bude profitovat z krátkých a méně frekventovaných běhů.

Abyste bolestem svalů předcházeli, je vhodné důkladně se protáhnout před každým během i po jeho skončení. Jak strečink správně provádět vám poradí trenér Mirek Touška z Fitness Professional Academy:

 

 Zdroj: Fithall.cz a Fitness Professional Academy

Článek

Chcete běhat? Tak začněte hned. Foto:

Začínáme běhat: Proč a jak na to?

Běhání je skvělý sport. Je zadarmo, můžete ho provozovat venku, nic na něj, kromě dobrých bot a oblečení nepotřebujete. Stačí jen začít a vědět, jak na to.

Článek

Jaké boty jsou na běhání nejlepší? Foto:

Začínáme běhat: Co na sebe?

K běhání žádné složité vybavení nepotřebujeme. Jediné, co bychom neměli podcenit, je správná obuv, případně prodyšné oblečení.

Článek

Nebojte se běhání Foto:

Začínáme běhat: Co to udělá s naším tělem?

Už jste slyšeli něco o endorfinovém opojení běžců, kteří jsou na hormonu štěstí závislí? Přidejte se k nim!

Článek

Začněte běhat hned dnes Foto:

Začínáme běhat: Jak nejrychleji zhubnout?

Běh je tou nejlepší aktivitou, pokud to se shazováním kilogramů myslíte vážně.

 



Horoskopy 2017

reklama

reklama