reklama

Grilujte, ale zkuste to letos zdravě!

Grilujte, ale zkuste to letos zdravě! Foto:
Grilujte, ale zkuste to letos zdravě!
Foto: thinkstock.com

Sezona grilování je v plném proudu a k vyhřátému počasí prostě tak nějak patří. Abyste si touto chutnou kratochvílí nekomplikovali zdraví, s těmito tipy můžete grilovat od nevidím do nevidím.

Jak vybrat maso?

Celkově bychom měli omezit konzumaci prorostlých kousků masa, jako je například vepřová krkovička. Říkáte si, proč, když zrovna tohle tak milujete? Nadbytek tuku z masa pod vlivem tepla stéká do ohně a následně do masa prostupují karcinogenní látky, které jsou hrozbou v rámci rakovinného bujení. Z vepřového je mnohem lepší panenka. Možností je však také kuřecí maso – s tím ale musíte prvně do marinády, aby si zachovalo křehkost a nebylo vysušené jako troud. A my v redakci se rozhodně přikláníme na stranu chutných a snadněji stravitelných ryb. Zachutná vám losos, tuňák, mořský ďas i vlk, platýz, pstruh, kapr nebo klasika v podobě makrely. Sušším rybám neváhejte nadít bříško za pomoci bylinkového másla a samotných čerstvých bylinek, jedině ty totiž dají pokrmu tu správnou chuť, navíc je grilujte vcelku.

Velký přehled mas na gril najdete přímo zde:

Článek

Taky máte chuť? Foto:

Maso na gril: Opravdu ho umíte správně vybrat?

Ugrilovat dobře kus masa není jen tak. Obzvlášť, pokud jde o hovězí. Jak to udělat, aby se steak rozplýval na jazyku a nebyl vysušený nebo tvrdý jako podrážka?

Když marináda, tak jedině ta domácí

Grilujte, ale zkuste to letos zdravě! Foto:

Je to maximálně pohodlné, když vezmete v regálu hotovou marinádu nebo kousky masa již předem naložené do marinády. Ale pokud vám jde nejenom o pohodlí, ale spíše o zdraví a celkově kontrolu použitých surovin, rozhodně si kupte čerstvé maso u řezníka a marinádu si připravte vlastní. Navíc kousky masa již „omarinované“ mohou klidně být starší, protože silná marináda prostě odér zapáchající masa přebije. Pozor dejte také na kupované kořenicí směsi, jsou totiž plné soli a použitého koření je tam pomálu. Ve výsledku tak vyhazujete peníze za předraženou sůl.

Domácí přípravy se držte také při přípravě dresinků a dipů. Také kvalitní majonézu si můžete udělat doma (žloutek, rostlinný olej, citron a špetka soli). Pro vajíčka však raději zaběhněte k babičce nebo k farmáři. Různé barbecue omáčky z obchodu jsou jen tahák na peníze. Mrkněte do kuchařky, smíchejte pár surovin a máte hotovo. Tip z redakce: Nedáme dopustit na dip z báječného strouhaného parmazánu nebo na ten s hrstí čerstvých bylinek. Mňam.

Zelenina na grilu či jako příloha je skvělá

Pokud se nechcete horem i dolem cpát jenom a pouze masem, připravte do mísy salát s balkánským sýrem nebo si na tácek vyskládejte olivy či kapary, nakrájejte papriky, rajčata, okurky nebo na chuť k masu třeba červenou cibuli. Hitem je však grilovaná zelenina, proto v tomto případě sáhněte po cuketě nebo lilku. Milovníci sladkého rozhodně neodolají grilovanému ananasu třeba s karamelovým přelivem. Postřeh: Pokud držíte dělenou stravu, což znamená, že na talířku nekombinujete bílkoviny se sacharidy, tak si grilování budete rozhodně pochvalovat. Opět ale platí všeho s mírou a v tomto případě dietního snažení hlavně bez chleba.

Článek

Je libo salátek? Foto:

Saláty k večeři: Jsou svěží, zdravé a nebudete mít po nich hlad

Syrová zelenina se po zimě opět naplno vrací do našich jídelníčků. Využijte prvních vlaštovek v obchodech a na trzích a umíchejte si k večeři salát, za který vám váš...

Co k pití?

Zřejmě vás budou děti přemlouvat, ať jim rozlejete limonádu, ale s těmi raději pomálu. Jsou plné éček, barviv a navíc cukru. Takže co třeba vytáhnout ze spíže sirup z bezinek nebo do čisté vody nakrájet ovoce, ať pustí šťávu a ve džbánu se líbí. Vám sklenička piva naopak nastartuje trávení.

Berte v patrnost

  • Hitem jsou vodní grily, v rámci zdraví jsou fajn, ale bude vám scházet aroma ohně v mase a hlavně proslulá křupavost. Naopak bude zachována šťavnatost.
  • Pokud marinujete tak, že vám z masa odkapává nadbytek oleje, rozhodně je něco špatně. Jídlo bude plné karcinogenů, tak na to pozor.
  • Zamezte styku s otevřeným ohněm za pomoci speciálních táců.
  • Udržujte v čistotě gril i grilovací náčiní, které přichází do styku s jídlem.

Máme pro vás další zajímavé články:

Článek

Odborníci doporučují jíst chilli papričky tak často, jak je to jen možné Foto:

Chilli papričky: Elixír zdraví, mládí a krásy

Usnadňují trávení, pomáhají předcházet kardiovaskulárním nemocem. Podle některých expertů hrají významnou roli v prevenci proti rakovině a potlačují bolest. Nedávný výzkum...

Článek

Guacamole 6x jinak Foto:

Guacamole 6x jinak: Naslano i nasladko!

Tradiční mexická omáčka guacamole se dá udělat v mnoha obměnách. My vám jich pár ukážeme, včetně sladké varianty.

Článek

Proč vařit doma, když je venku hezky?  Foto:

Outdoorové vaření aneb Jak se chutně najíst na výletě

Když vyrazíte do přírody, nemuste jíst jen opečenou klobásu, rohlík se salámem nebo instantní polévku.
Horoskopy 2017

reklama

reklama