reklama

Z deníku koučky: Klady a zápory meditace

Meditace vám pomůže zklidnit mysl a očistit tělo od všech nečistot Foto:
Meditace vám pomůže zklidnit mysl a očistit tělo od všech nečistot
Foto: Thinkstock

Jak se k různým životním situacím staví koučka s dlouholetou praxí v oblasti psychologie a psychoterapie Šárka Vávrová? Nahlédněte do jejího zápisníčku!

Meditace má svou tradici a kořeny v Indii, Číně a jiných zemích a je stará jako lidstvo samo. Považuje se většinou za součást východního náboženství. V západní civilizaci se používá při terapiích jako relaxační technika pro uvolnění těla a mysli. Je meditace léčivá, nebo může být i nebezpečná?

V průběhu dne nás zatěžují problémy a naše mysl je přeplněná myšlenkami, které nejsou vždy pozitivní. Řešíme svou práci, děti, partnera, rodinu, rodiče, finance a třeba i zdravotní problémy. Vyslechneme problémy kamarádky a trápení kolegů v práci. Vše zatěžuje naši mysl a večer se nám těžko usíná, protože náš mozek všechny tyto vjemy vyhodnocuje a analyzuje. Nemluvím o dalším informačním zatížení našeho mozku z různých druhů médií, jako je třeba televize, internet, rádio nebo tisk. Meditace je jedním z prostředků, jak svoji mysl uklidnit. A pomůže nám řešit i fyzické problémy.

Článek

Energie do života! Foto:

10 způsobů, jak se vypořádat se stresem

Naše celkové rozpoložení ovlivňuje ze čtvrtiny právě to, jak dokážeme zvládat stres. Co je pro to nejdůležitější?

 

Dvakrát týdně 20 minut

Při mé práci kouče a terapeuta často potřebuji prostor sama pro sebe a své myšlenky. Meditace je pro mne součástí psychohygieny. Nemedituji každý den, protože někdy na to nemám náladu, ale snažím se meditovat tak dvakrát týdně. Většinou po náročném dni, kdy mám celý den sezení s klienty, mi meditace přijde jako vhodné relaxační cvičení.

Moje meditace probíhá v krátkém časovém intervalu. Medituji většinou 10–20 minut a nesnažím se dosáhnout nirvány, ale pouze zklidnění mysli. Meditace může sloužit nejen k uklidnění mysli, ale také k vhledu na určitý problém. Řízené meditace používám i při svých terapiích s klienty. Meditace a vizualizace jsou nedílnou součástí mého života a věřím, že můj život obohacují. Jedná se pouze o techniky, které mi pomáhají zvládnout občasné zatížení mysli. V minulosti jsem zkoušela meditovat i se svým přítelem, ale on vždy u meditace usnul a nakonec jsem ho nemohla probudit. Tvrdil, že prožívá tak silné uklidnění mysli, až se natolik unaví, že usne. Jeho chrápání narušovalo moji meditaci, od té doby medituji zásadně sama!

 

Meditací k lepšímu zdraví

V meditaci můžeme nezúčastněně sledovat své myšlenky, které necháme plynout, nebo zaměříme svoji pozornost na určitou vykonávanou činnost, kterou děláme automaticky. Může se jednat třeba o dýchání. Zaměstnáme mozek něčím jiným, než jsou starosti nebo bolesti. Hrajeme si s mozkem způsobem, kterým vědomě snižujeme myšlenkovou aktivitu. Meditace nás může naučit se soustředit.

Pro lidi, kteří se nedokážou soustředit na jednu věc, je meditace velký problém. Po čase však mohou zaznamenat velké úspěchy a zlepšit své soustředění.

Výzkumy ukazují, že meditace také může sloužit k zlepšení psychosomatických onemocnění, jako je bolest hlavy, vysoký tlak, cukrovka nebo onemocnění srdce. Pravidelná meditace může vyvolat v našem mozku i změny k lepšímu, protože posílí nervové spoje zodpovědné za empatii a schopnost koncentrace.

 

Kdy si dát při meditaci pozor?

V momentě, kdy meditujeme velmi často a dlouho, se může stát, že dochází k depersonalizaci, přestaneme vše prožívat jako osoba, ale vnímáme sami sebe jako loutku. Celý svět okolo nás přestane být reálný (derealizace). Mohou s tím přijít pocity dušení, bolest, bodání, píchání jako od včel. Není to skutečné, ale jedná se o (somatické) orgánové halucinace. Další fáze může být provázena i obrazy a tyto halucinace mohou být i velice negativní. Jedná se o různé psychotické stavy. Není výjimkou, že se může objevit dezintegrace (dezorientace), což znamená, že se neorientujeme v čase a prostoru, prožíváme rozpad osobnosti. V poslední fázi přichází pocit meditujícího – nebýt. Nevnímá realitu a nereaguje na podněty. Pokud není tato meditace pod vedením zkušeného psychoterapeuta, může dojít i k následným duševním poruchám.

Jak meditovat?

Meditovat můžeme venku, doma, v leže, v sedě. Délka by měla být 10–20 minut, podle potřeby meditujícího. Tato meditace působí na detoxikaci těla. V meditaci se snažte pozorovat své pocity, bez emoční reakce a pocitu, že se něco děje.

Posaďte se a zavřete oči. Představte si sami sebe na slunné pláži, kde odpočíváte a pouze vnímáte sílu paprsků slunce. Vnímejte svůj dech. Pouze si uvědomujte nádech a výdech. Vnímejte sluneční paprsky, jak vnikají do vašeho těla přes temeno vaší hlavy a mění se ve zlatou mlhovinu. Mlhovina proudí všemi póry do vašeho těla. Pomalu se přesuňte do vnitřku těla a pozorujte, jak jím tato zlatá mlhovina prochází postupně od hlavy až po konečky prstů na nohách. Projděte celé tělo, nevynechejte žádnou skulinku.

Zlatá mlhovina léčí a čistí vaše tělo a postupně sebou odnáší všechny nečistoty z těla. Tam, kde cítíte bolest, zůstaňte déle. Části těla, kde cítíte, že je nutné zůstat delší čas, věnujte výraznou péči. Postupně vše špatné stáhněte až do plosek nohou – přes ně se tyto nečistoty vsakují do země, která je pohlcuje. Nakonec si uvědomte, že všechna mlhovina odešla přes plosky vašich nohou do země. Vaše tělo je zbavené všech nečistot. Následně můžete celou meditaci ukončit a otevřít oči.

V případě, že budete mít už na začátku negativní pocity, ukončete okamžitě meditaci.

Meditace není všelékem na všechny neduhy a zdravotní problémy. Je skvělou technikou, jak uklidnit mysl a posílit některá nervová spojení. Meditace vám dává možnost dát si rande sami se sebou, což je třeba důležitým faktorem k odbourání strachu ze samoty.

Přeji vám krásné prožitky při meditaci.

Vaše Šárka

Šárka Vávrová nová Foto:

Šárka Vávrová, Foto Robert Tichý pro časopis Moje psychologie

 

 

 

 

 

 



 

 

 

Horoskopy 2017

reklama

reklama