reklama

Chcete zlepšit výkon při sportu? Vyberte si správnou hudbu

Správně vybraná hudba vás při sportu doslova nakopne Foto:
Správně vybraná hudba vás při sportu doslova nakopne
Foto: Thinkstock

Většina z nás si sport bez hudby ani nedovede představit. Hudba je takovým povoleným dopingem, který nás popohání kupředu, zlepšuje náš výkon a pomáhá se na sport lépe soustředit. Je ale potřeba vybrat pro určitý sport i správný song, protože nevhodně vybraná hudba může vaše výkony i zbrzdit.

Kromě toho, že nás hudba dokáže doslova nakopnout a donutit k lepším výkonům, nás také umí izolovat od okolí, takže se více soustředíme pouze na sportovní činnost a vydržíme se potit déle.

Před tím, než vyběhnete nebo třeba vyjedete na kole, je důležité nahrát do svých hudebních přehrávačů správnou hudbu. Vědecké výzkumy potvrdily, že když sportovec slyší svižnou hudbu, sportuje pak o hodně rychleji, než kdyby si pouštěl například pomalý pop. Je proto důležité rozdělovat hudbu podle toho, jakou aktivitu zrovna chcete dělat.

Pro rychlý běh potřebujete úplně jiné tempo než například k protahování nebo joggingu. Důležité je se řídit tzv. BPM (beats per minute neboli údery za minutu). „Zjednodušeně lze říct, že BPM určuje, kolik kroků uděláte během minuty běhu. Čím rychlejší tempo chcete mít, tím větší musíte u písně mít BPM. Ideální hudba na běh je mezi 120 – 140 BPM,“ říká sportovní trenérka Marta Herdegenová z fitness centra RedFit. Konkrétní song je například U2 – Beautiful day (136 BPM). Milovníci rychlého běhu by si do svých playlistů měli dávat hudbu mezi 140 -170 BPM, např. Taylor Swift – Shake It Off. Pro strečink jsou pak vhodná tempa okolo 100 BPM.

 

Mimochodem, jedna z nedávných vědeckých studií také prokázala, že pokud posloucháte při sportu písničky, ve kterých jsou zesílené basy, cítíte se silnější a, jak se říká, nadupanější.

Playlist na míru

Existuje spousta aplikací, které si můžete stáhnout do počítače nebo chytrého telefonu, a které vám BPM u písně propočítají. Například BPM counter nebo BPM analyzer. Pokud vás nebaví hledat a selektovat hudbu, na internetu najdete spoustu hudebních playlistů: třeba na Spotify nebo iTunes si můžete stáhnout mnoho hotových sportovních mixů na běh, jogging, cyklistiku, strečink nebo například i pro jógu.

Pokud jste milovníci svižného a energetického běhu, tady je pár populárních běžeckých songů, se kterými rozhodně při sportu energii neztratíte:

Gonna Fly Now - Bill Conti
Stronger – Kanye West
Pump It - Black Eyed Peas
Hey Ya! - Outkast
Pump it up – Elvis Costello  
  

Tipy z redakce

Pokud chcete, aby vás hudba opravdu nakopla, musí být energická. Takové jsou třeba rockové písničky. Zkuste si pustit nějakou rockovou pecku do sluchátek a uvidíte, jak vám za chvilku začnou nohy podupávat do rytmu. Vybrala jsem pro vás pár tipů (nejen rockových), které se mi výborně osvědčily, když jsem ještě jezdila jako instruktorka spinningu, a které se samozřejmě hodí i na běhání nebo jiné sporty.

Něco na zahřátí:

 

Mamma Mia - Does Your Mother Know

Bryan Adams - Summer of ´69

Katy Perry - Hot N Cold

Blondie - Atomic

INXS - Devil Inside

A něco na vyšťavení:

Five - We Will Rock You

Bon Jovi - Runaway

Nightwish - If I Had An Angel

Kabát - Jednou nás to zabije

Scooter - Rebel Yell

Survivor - Eye Of The Tiger


Polk_UF_Heather_run Foto:

Nepodceňujte sluchátka

Kromě správného tempa hudby je důležité umět i vybrat vhodná sluchátka. Na sport byste měli mít speciální model, který při aktivitě dobře drží na uchu a dlouhodobě vydrží zvýšenou zátěž při sportu. „Při jejich výběru je dobré se nebát trochu investovat. Při sportu potřebujete sluchátka, která více vydrží. Vhodné jsou proto modely s kabelem zpevněným kevlarovými vlákny nebo spoji a přechody opatřenými návleky,“ říká Ondřej Žatečka z Audiopro – specializovaného prodejce audio techniky. Při sportování venku je také důležité vědět, co se kolem vás děje, proto u sportovních sluchátek, oproti modelům pro domácí využití, není žádoucí maximální potlačení okolních zvuků. Zásadní je také ochrana proti pronikání vlhkosti, která by mohla sluchátka rychle poškodit.

Anna Kopečková

Mohlo by vás taky zajímat:

Článek

Hýbete se raději po ránu nebo až večer? Foto:

Ranní versus večerní cvičení? Které je lepší?

Hlavní je, abyste se vůbec donutil icvičit. Pak už záleží spíše na osobním pocitu. Jaké jsou výhody a nevýhody cvičení ráno nebo večer?

Článek

Na vytvarování břišních svalů jen samotné posilování nestačí Foto:

6 zásad pro vytvarování dokonalých břišáků

Většina lidí, kteří začnou posilovat, se nejdříve zaměří na břicho. Jenže nestačí jen vědět, jaké svaly posilovat a jaké cviky provádět. Je důležité vědět i pár dalších...

Horoskopy 2017

reklama

reklama