reklama

Z deníku koučky: Jak odolat slevám a výprodejům?

Ženy láká hlavně oblečení Foto:
Ženy láká hlavně oblečení
Foto: Thinkstock

Jak se k různým životním situacím staví koučka s dlouholetou praxí v oblasti psychologie a psychoterapie Šárka Vávrová? Nahlédněte do jejího zápisníčku!

Začátek roku je významným obdobím pro výprodeje. Na všech obchodních domech se objevují velké cedule VÝPRODEJ a SLEVA. Televizní reklamy nás upozorňují na všechny jejich druhy, a to nejen v kamenných obchodech, nákupních centrech, ale i přes internet. Jak tomu odolat? Jak nekoupit něco, co vlastně nepotřebujeme?

V období slev málokdo odolá, aby nekoupil výrobek, který vlastně vůbec nepotřebuje. Každý z nás někdy zakoupil něco úplně zbytečně. Proč nás tak lákají slevy a výprodeje? V čem jsou ty marketinkové triky, že pokaždé něco koupíme? Behaviorální ekonom Dan Ariely ve své knize „Jak drahé je zdarma?“ uvádí, že lidé nepoznají hodnotu věcí v penězích. Popisuje, že pokud lidem ukážeme nový produkt a stanovíme cenu, která nemusí být adekvátní a je určena zcela náhodně, utvoří tzv. kotvu. Znamená to, že tato cena je první cena, podle které budeme v budoucnosti všechny ostatní ceny u stejného zboží srovnávat. Většinu rozhodnutí totiž děláme na základě srovnání s možnostmi, které máme momentálně dostupné. U větších položek vnímáme snížení o pár korun jako nepřiměřenou slevu, ale pokud je cena nízká, přijde nám i korunová sleva jako velice výhodná.

 

Máme zažité syslení

Slevy jsou motorem, který nutí lidi na celém světě nakupovat. V zemích bývalého východního bloku to je zvýšeno faktem, že lidé zde žili dlouhý čas v nedostatku všeho. Předválečná a válečná generace dokonce žila v bídě a později na přídělové lístky. Tuto skutečnost stále dědíme v našem epigenetickém kódu a nevědomky tak můžeme hromadit potraviny a jiné zboží. Po druhé světové válce lidé hromadili potraviny a spotřební zboží pro případ, že přijde další válka. V tomto smyslu máme systém „syslení“ zažitý a dědí se z generace na generaci. Což podstatně ovlivňuje náš konzumní život. Už nehromadíme potraviny, ale naopak nakupujeme levně. Slevy všechny většinou fascinují, protože máme pocit, že jsme někoho převezli. Je to pocit satisfakce. Nakoupili jsme něco levněji a nesedli jsme obchodníkovi na vysokou nabídku!

Kouzelné slovíčko ZDARMA

V případě, že přijdeme do obchodu a v košíku uvidíme dvoje kalhotky s tím, že jedny jsou zdarma, tak nás zalije pocit, že můžeme mít něco zadarmo, a tyto kalhotky koupíme. A to i přesto, že je nepotřebujeme. Většinou si ani nespočítáme, že nás tyto kalhotky vyjdou možná dráž, než kdybychom je koupili samostatně. Kouzelné slovíčko ZDARMA nás naprosto okouzlí a fascinuje. Pod jeho tíhou děláme rozhodnutí, která nechceme. Vzdáváme se tak lepšího a kvalitnějšího zboží jen proto, že někde objevíme slovo ZDARMA. Oklamáni tímto slovíčkem nakupujeme to, co vlastně vůbec nepotřebujeme. Výsledek je nakonec takový, že s plánovaným rozpočtem nevyjdeme a utratíme víc, než je nutné. Měli bychom vnímat rozdíly mezi slovem zdarma a bezplatně. Nic na světě není zdarma a jen minimum věcí bezplatně. Největší pastí nakupování ve slevách jsou naše návyky a konzumní společnost.

Článek

To by mě zajímalo, co s tím melounem budeme dělat. Nezajdem radši pro klobásu? Foto:

Proč žena a muž nemohou nakupovat společně?

Ne nadarmo se říká, že muži jsou z Marsu a ženy z Venuše. Potvrdil to i nedávný výzkum, který ukázal, že se liší nejen obsah košíků každého pohlaví, ale také jejich...

 

Ne všechny slevy jsou opravdu slevy

Slevy využívám především v období jara, kdy si vždy koupím nějaké kozačky na příští zimu a po létě zase kupuji sandále. Boty jsou mojí vášní a tak si vždy nějaké pořídím. Jinak se snažím slevám odolat a občas i porovnám nabídky ostatních prodejců. Zjistila jsem, že třeba na slevovém portálu často naleznu věci, které se dají na internetu koupit i levněji, a to i přesto, že prodejce uvádí většinou 60 % slevu. Od té doby si všechny možné slevy porovnávám. Na slevové akce nereaguji, protože vím, že bych nakoupila věci, které nepotřebuji a nikdy je nevyužiji. Pokud si potřebuji pořídit něco většího, jako je mixér, vysavač nebo telefon, tak si vždy sepíšu seznam toho, co opravdu potřebuji, a pak porovnávám ceny jednotlivých prodejen. Nejsem spořivý typ a člověk, co umí šetřit, a tak jsem se naučila alespoň neutrácet peníze za zbytečnosti, které se nám doma poté hromadí.

Ve své praxi jsem koučovala ženu, která vždy slevovým akcím neodolala a utrácela velké peníze za věci, které vůbec nepotřebovala. Zruinovala tak celý rodinný rozpočet. Po pár sezeních svou závislost na nakupování vyřešila a svůj problém překonala. Bylo to však opravdu za pět minut dvanáct.

Mnoho lidí nakupuje bez přemýšlení a snaží se nákupem zaplnit psychickou prázdnotu svého života. Nákupy nám pomáhají při nízkém sebevědomí, při dlouhotrvající frustraci, krizi v partnerství, problémech v práci, trápení a nešťastném životě. Slevy tyto pocity znásobují. Lidé touží maximalizovat svůj životní komfort, žít v lepším blahobytu a potlačují tak svůj duchovní a osobnostní rozvoj na úkor konzumního stylu života. Při nákupu a v rozhodování jsme často málo racionální a podléháme emocím. Koupit něco výhodně je v našich poměrech důvod pro chlubení a to v jakémkoliv společenském postavení.

Některé z triků, které používají prodejci:

• Lákají na vysoké slevy, které najdete třeba na jednom zboží, a ostatní slevy jsou podstatně nižší.

• Původní cena není udávána nebo je sleva špatně spočítaná.

• Zboží se předraží a následně se cena sníží na původní cenu. Tudíž sleva není žádná.

• Na letácích jsou nepravdivé údaje a fotky

• Cesta v obchodě je vymyšlena tak, abychom nejdříve prošli kolem věcí, které nepotřebujeme a zboží jako je pečivo a mléko je až v druhé půlce obchodu. Cestou se setkáváme s pojmy SLEVA, AKČNÍ CENA, MIMOŘÁDNÁ NABÍDKA, což jsou lákadla.

• Drahé výrobky jsou v úrovni očí, ty levnější nahoře nebo zase úplně dole. V rohových policích mezi uličkami najdeme zboží, které kupujeme náhodně podle nálady. Ve vyrovnaném zboží občas najdeme prostor, aby to vypadalo, že zboží se rychle nakupuje.

• Čokoládové sušenky, bonbóny, čokolády jsou umístěny u pokladen a při čekání tedy máme co nakupovat a děti mohou tyto výrobky vyžadovat.

• Teplota uvnitř obchodu musí být taková, aby nám tam bylo vždy lépe než venku. Což znamená v zimě teplo a v létě zapnutá klimatizace. Déle pak nakupujeme. Podtrženo to je příjemnou hudbou nebo vůní.

• Nabízené ochutnávky zvyšují prodej.

• Správné světlo a skvěle nasvícené zboží. Maso vypadá lépe, šperky se více třpytí.

Článek

Obchodníci jsou mazaní! Foto:

V obchodě nám pouští hudbu, abychom více nakupovali!

Hudba, která se ozývá v obchodech a supermarketech, je tajnou zbraní obchodníků. Již desítky let mnoho psychologů, zabývajících se zdokonalováním technik marketingu,...

 

 

Vážení, nakupování může být vášní, ale také může maskovat nějaké psychické problémy. Vždy, když máte silnou chuť jít utrácet pod tlakem velkých slev, přemýšlejte, zda ty věci opravdu musíte mít a zda vám nebude vadit byt zaplněný zbožím, které nepotřebujete. Třeba si můžete představit, že místo těchto věcí pojedete na skvělou dovolenou. Tak pro co se rozhodnete?

Přeji vám méně nakupování a více užívání si života.

Vaše Šárka

Šárka Vávrová deník koučky nový Foto:

Šárka Vávrová, foto Robert Tichý pro časopis Moje psychologie

Horoskopy 2017

reklama

reklama