reklama

Proč žena a muž nemohou nakupovat společně?

To by mě zajímalo, co s tím melounem budeme dělat. Nezajdem radši pro klobásu? Foto:
To by mě zajímalo, co s tím melounem budeme dělat. Nezajdem radši pro klobásu?
Foto: Thinkstock

Ne nadarmo se říká, že muži jsou z Marsu a ženy z Venuše. Potvrdil to i nedávný výzkum, který ukázal, že se liší nejen obsah košíků každého pohlaví, ale také jejich „nakupovací styl“.

Precizní strategická příprava vs. spontánní rozhodnutí mezi regály

Muži jako rození stratégové nakupují podle předem připraveného nákupního seznamu a jen výjimečně se od něj odchýlí. Ženy mají tendenci napsat si jen několik záchytných bodů a koupit pak to, co jim padne do oka. To může být první kámen úrazu při společných nákupech. Nepřeberná nabídka v regálech a ženské dlouhé rozmýšlení a zvažování poměru cena‒výkon. A tak velmi často dochází k známé situaci, kdy muž nervózně přešlapuje v uličce kolem přetékajícího nákupního košíku. „Kde je tak dlouho, proboha?“ honí se mu hlavou.

Žena jako strážkyně rodinné peněženky

Ženy možná vynikají v umění utrácet rozmarně za oblečení, kosmetiku a další potěšení, leč u nákupu potravin jsou to právě ony, kdo šetří rodinnou peněženku. Daleko více než muži sledují nabídky z akčních letáků (91 % žen uvedlo, že sleduje a alespoň občas využije nabídky uveřejňované v akčních letácích).

90 % žen se také nevyhýbá nákupu privátních značek řetězců, naproti tomu téměř 14 % českých mužů v průzkumu uvedlo, že výrobky privátních značek zásadně nekupují. Přitom privátní značka nemusí zdaleka znamenat jen levnou alternativu.

 

Co nesmí v košíku chybět

Příslušnice něžného pohlaví obecně více dbají na zdravý životní styl. Rády a často proto nakupují zeleninu, jogurty nebo tvarohy. Muži se řídí tím, co jim chutná. Téměř nikdy nezapomenou do košíku přihodit uzeniny, pivo a různé polotovary. Co na tom, že jim za takový sortiment tělo nepoděkuje, hlavně že je jídlo rychle hotové a chutné! Celých 77 % dotázaných žen uvedlo, že minimálně každý druhý nákup pořizují jogurty a sýry. A 86 % z nich dokonce stejně často kupuje zeleninu. Se stejnou pravidelností však jogurty pořizuje jen 69 % mužů a zeleninu 79 %. Muži zase více nakupují uzeniny. Ty kupuje minimálně při každém druhém nákupu 57 % mužů oproti 45 % žen. Podobná situace panuje u polotovarů a piva (jak jinak...).

Ani muži se ale nevyhnou nakupování základních potravin, jako je máslo, mléko nebo maso. U těchto potravin se obě pohlaví shodnou i v pravidelnosti, v jaké je pořizují. Zajímavé je, že přibližně shodné návyky vykazují muži a ženy v případě bio potravin ‒ ty pravidelně, tedy minimálně v každém druhém nákupu, vybírá 17 % mužů a 21 % žen ‒ a ryb (15 % mužů i žen).

178474015 Foto:

                                                                                                             Foto: Thinkstock

 

Co se skrývá uvnitř?

Češi se celkově velmi zajímají o složení potravin, ale i tady se najdou rozdíly mezi pohlavími ‒ především v tom, u kterých potravin je pro ně složení důležité. Například 73 % žen uvádí, že se (rozhodně nebo spíše) zajímá o složení pečiva, které kupují, naproti tomu 38 % mužů jeho složení (spíše nebo rozhodně) nezajímá. Dominantou mužů je naopak zájem o složení nakupovaných polotovarů, které zajímá 54 % mužů a jen 44 % žen. Všeobecně platí, že ženy se o složení potravin zajímají více než muži.

Článek

Oběhla jsem 50 obchodů, koupila 14 dárků a v peněžence mám poslední pětikorunu Foto:

Znáte Mezinárodní den bez nákupů? Co mu říkáte?

Představte si, že byste alespoň jeden den nemusela utratit ani korunu. Nemusela byste se starat, jestli je potřeba koupit něco k jídlu, nemusela byste řešit, jestli...

 

Všude dobře, doma nejlíp

Domácí je dobré. Tak zřejmě uvažuje většina respondentů, kteří se výzkumu účastnili. Celých 68 % Čechů a Češek se rozhoduje o nákupu právě na základě kritéria země původu. Konkrétně se jedná o 65 % všech dotázaných mužů a 70 % všech dotázaných žen. U zahraničních výrobků jsou všeobecně tolerantnější muži. 35 % z nich je jedno, z které země daná potravina pochází. U žen je toto číslo nižší ‒ zemi původu neřeší jen 29 % dotázaných.

Když už přece jen vybíráme z cizí produkce, preferujeme sousední Slovensko. Slovenské výrobky totiž kupuje 77 % respondentů. Zajímavé je, že například maďarské potraviny kupuje rádo 53 % mužů, ale pouze 43 % žen.

(Průzkum byl proveden pro společnost BILLA a zúčastnil se jej reprezentativní vzorek 1 000 mužů a žen z celé České republiky pocházejících z různých sociodemografických skupin. Dotazování probíhalo v květnu.)

 

Horoskopy 2017

reklama

reklama