reklama

Dopřejte dětem vitamíny, které skutečně potřebují

Spoustu vitamínů získají děti z ovoce a zeleniny. Ale ne všechny Foto:
Spoustu vitamínů získají děti z ovoce a zeleniny. Ale ne všechny
Foto: Thinkstock

Každá matka chce pro své dítě vždy to nejlepší, a to se týká samozřejmě i stravy. Jenže děti potřebují v každé fázi svého vývoje trošku něco jiného, a pokud se jim nedostává dostatečné množství potřebných vitamínů, může to vést k mnoha zdravotním problémům nyní i v budoucnosti.

Dokud své dítě kojíte, máte jistotu, že dostává vše, co potřebuje, protože není lepší strava pro malé dítě, než mateřské mléko. Ale jakmile s kojením přestanete nebo jen přijde čas příkrmů, je přirozené, když si děláte obavy, zda má dítě všechny nezbytné živiny. Existuje mnoho způsobů, jak lze dětem správnou výživu zajistit. Můžete si nastudovat různá doporučení a pak se zodpovědně rozhodnout. Můžete si také pro své dítě připravit týdenní jídelníček, abyste měla přehled, že jste na žádnou důležitou látku nezapomněla.

Větší pozornost jídelníčku dítěte je třeba věnovat v okamžiku, kdy rodiče mají jiný stravovací režim, například jsou vegetariány nebo vegany. Jde o hodně citlivé téma, kdy každý rodič si musí sám rozhodnout, zda dítěti bude maso a další živočišné produkty podávat, či nikoliv. Odborníci na výživu se ovšem shodují, že v období vývoje lidské tělo potřebuje živiny, které může načerpat právě z živočišných výrobků. Jde zejména o živočišné bílkoviny, které podle nich nelze nahradit bílkovinami rostlinnými. Živočišné produkty však obsahují i vitamíny a další stopové látky, takže pokud dítě nejí maso, je třeba do jeho těla dostat tyto živiny z jiných zdrojů. Všeobecně nevhodné pro děti jsou potravinové doplňky, vždy je lepší živiny dodat z přirozených potravin.

A pak tu jsou vitamíny, které speciálně potřebují děti ve vývoji, a jejich příjem je třeba hlídat právě složením správného jídelníčku.

Vitamín A

Tento vitamin nejen pomáhá s normálním růstem a vývojem dítěte, ale je též důležitý pro správný vývoj buněk sliznic a kostí. Pomáhá dobrému zraku, působí preventivné proti šerosleposti a zdokonaluje vidění barev a vidění za šera. Právě avitaminóza A je v zemích třetího světa jednou z nejčastějších příčin slepoty u dětí. Jde o důležitý antioxidant, který neutralizuje nebezpečné volné radikály, takže zlepšuje naši imunitu.

Vitamín A najdete v ovoci a zelenině, které má žlutočervenou barvu, jako jsou například meruňky, jahody či mrkev. Dále pak také v rybách, játrech, mléce, máslu a ve žloutcích.

Zkuste udělat jako zeleninovou přílohu třeba sladkou mrkvičku:

Recept

Glazované karotky Foto:

Glazované karotky

Elegantně a báječně připravují ranou mrkev karotku mistři kuchařského umění – Francouzi. Vyzkoušejte tuto úpravu také.

Vitamín B

Každý asi ví, že v tomto případě se jedná o komplex vitamínů, také označovaný jako B-komplex. Každý z vitamínů této skupiny má trochu jiný vliv na naše zdraví, za nejdůležitější bývají označovány B2 (riboflavin), B5 (kyselina pantotenová), B6 (pyridoxin) a B12 (kobalamin).

Nedostatek B-komplexu se projevuje ekzémy, akné, afty ale i nespavostí, únavou a celkovou nechutí k vykonávání fyzické aktivity. Někteří jedinci se také potýkají se zácpou.

Vitamíny skupiny B lze doplnit celkově konzumací celozrnných obilovin, jáhel, luštěnin, ale také sýrů a libového masa. Jednotlivé vitamíny obsahuje i ovoce a zelenina (nezapomínejte ani na tu listovou).

Co takhle výživná zeleninová polévka?

Recept

Kapustová polévka s fazolemi Foto:

Kapustová polévka s fazolemi

A máme zde další recept pro milovníky hutných a vydatných polévek. Po této polévce už žádný další chod přijít nemusí.

Vitamín C

Jde o nejznámější vitamín vůbec. Je silným antioxidantem a v organismu se podílí na tvorbě a ochraně tkání, jako jsou kosti, kůže a cévy. Pomáhá udržet zdravé dásně, napomáhá posílení imunitního systému, aby se dokázal ubránit náporům infekce. Jeho přítomnost v těle je důležitá i proto, že pomáhá tělu vstřebávat železo.

Vitamín C se snadno získává z potravin, protože je ho poměrně hodně v mnoha druzích ovoce a zeleniny (a navíc se jím nelze předávkovat). K dobrým zdrojům patří hlavně citrusy, ale třeba i jablka, paprika, brokolice, tmavě zelená listová zelenina a rajčata. Protože během vaření dochází k úbytku až 60 % tohoto vitamínu, je lepší ovoce i zeleninu konzumovat za syrova.

Výborným přírodním zdrojem jsou i šípky, z kterých se dá vyrobit moc dobrá marmeláda:

Článek

Šípky  Foto:

Šípky jsou chutný přírodní zdroj vitamínu C

Šípek znamená plod růže, respektive složené souplodí nažek. Má kulovitý až protáhlý tvar, je červenooranžové až červené barvy. Na vrcholu šípku je charakteristický...

Vitamín D

Další vitamín, který batolata potřebují, protože pomáhá tělu vstřebávat minerály, jako je vápník. Ten je důležitý pro silné zuby a kosti. Přitom nedostatkem tohoto vitamínu je ohrožena asi polovina evropských dětí a ani české děti nejsou výjimkou. Dřívější generace neměly s nedostatkem vápníku a vitamínu D takové problémy, protože jejich životní styl byl mnohem zdravější, pestřejší a trávily více času v přírodě. Nízký příjem vápníku a vitamínu D v dětství a pubertě je již nenahraditelný, protože neovlivňuje pouze zdraví kostí, ale má také přímý vliv na imunitní systém a na výskyt současných civilizačních chorob, jakými jsou cukrovka či roztroušená skleróza či některá nádorová onemocnění.

Miminkům se podává vitamín D v podobě kapek Vigantol – dětem narozeným na jaře po dobu 12 měsíců, dětem narozeným na podzim a v zimě po dobu 18 měsíců. Poté jsou dobrým zdrojem vitamínu D a vápníku ryby, mléko a mléčné výrobky. Musí však jít o kvalitní potraviny - polotučné krabicové mléko vašim dětem dostatek vápníku nedodá, stejně tak slazené chemické jogurty, které se tváří jako vhodná dětská svačinka. Lépe uděláte, když vsadíte na čerstvé mléko a živé bílé jogurty, které můžete dítěti ochutit třeba ovocem.

A k večeři udělejte třeba rybí filé v jogurtu:

Recept

Rybí filé pečené v jogurtu Foto:

Rybí filé pečené v jogurtu

Ryby jsou zdravé, ale sjogurtem jsou ješte zdravejší!

Vitamín E

Nedostatkem tohoto vitamínu jsou ohroženy hlavně nedonošené děti, které mají malé množství tukových zásob a tudíž nedokáží v těle vitamín udržovat v zásobě. Jde o jeden z nejmocnějších antioxidantů v lidském těle, který dokáže ovlivnit funkci nejdůležitějších orgánů a chrání buňky před poškozením. Má také vliv na dobrou činnost mozku, krve, nervů a svalů a zlepšuje hojení ran.

Největším zdrojem vitamínu E je olej z obilných klíčků, dále jsou to ořechy, mandle, arašídy, slunečnicová a sezamová semínka, ale ta zrovna nejsou pro děti úplně ideální. Velmi důležitý je proto pro ně příjem čerstvé listové zeleniny, hlavně špenátu.

Zkuste špenát podle Jamie Olivera, který ho připravuje jako přílohu ke kuřecím prsům a rozmarýnovým bramborám:

Recept

Pečené kuře s rozmarýnovými bramborami Foto:

Pečené kuře s rozmarýnovými bramborami

Vyzkoušejte Jamieho superrychlé pečené kuře s uzenou slaninou a rajčátky, smetanový špenát a mačkané rozmarýnové brambory. Ideální víkendové menu potěší všechny strávníky...

 

Lucie Kořistová

Horoskopy 2017

reklama

reklama