reklama

Horko, nebo mráz: Co víc posílí vaši imunitu?

Pokud jdete do sauny, neměli byste v ní sedět a balit se do ručníku nebo prostěradla Foto:
Pokud jdete do sauny, neměli byste v ní sedět a balit se do ručníku nebo prostěradla
Foto: Thinkstock

Posílení imunity před zimou je rozhodně potřebné, protože ztěžuje pronikání virů a vůbec všech bacilů do těla. Populární sauně začíná poslední dobou konkurovat její opak, kryoterapie. I proto jsme pro vás připravili malé srovnání obou metod.

Finská sauna ? U nás ne

Sauny u nás nemají většinou s tou finskou nic společného. "Ta se vytápí zásadně dřevem a na rozpálená kamna se lije voda, což zvýší efekt. Nezbytným rituálem je šlehání březovými metlami. Navíc se za finskou saunu považuje i parní lázeň, což je omyl," vysvětluje rehabilitační pracovník Štěpán Mach.

Parní lázeň probíhá v místnosti, kde není pro mlhu vidět. Není v ní moc vysoká teplota, kolem 43–46 °C. Při té se tělo ohřívá jen málo, o dva tři stupně. Efekt přináší takřka 100% vlhkost. Účinky má u astmatu, při zánětech dýchacích cest, působí blahodárně na pokožku, uvolní natažené svaly. A na rozdíl od sauny je vhodná i pro kardiaky. Pobyt v parní lázni má trvat asi 15 minut, po něm je nutné ochlazení studeným vzduchem či vlažnou sprchou. Vlhkost má pouze tu nevýhodu, že ji mají „rády“ viry. Když tedy do páry přijde někdo infikovaný, nejenže se jich nezbaví, ale může nakazit i ostatní.

Článek

Střídavá sprcha a její blahodárné účinky Foto:

Střídavá sprcha a její blahodárné účinky na vaše zdraví

O užitečnosti této jednoduché vodní procedury vám řekne každý lékař. Je doporučována k upevnění imunity, k prevenci i boji s různými neduhy i z kosmetických důvodů....

Otužilí seveřané

Častější je suchá sauna, kde je kolem 100 ˚C. Hodně lidí dělá chybu, že v ní neleží, ale sedí. Rozdíl teploty mezi nohama a hlavou je pro organismus nepřirozený a může způsobit závratě či bolest hlavy. Ideální je být v sauně nahý a nebalit se do prostěradla nebo ručníku. Pobyt v sauně by měl trvat 15–20 minut při třech až čtyřech opakováních.

Nežádoucí je kombinace sauny a plavání. Do otevřených pórů kůže se tak dostane škodlivý chlór. Horko může aktivovat skryté záněty, zhoršit stav dutin či zubních váčků. I šokové ochlazení v čisté ledové vodě škodí. "Mnohem otužilejší Finové mají dokonce nařízení, že sauna musí být o 50 metrů dál než bazén," podotýká Štěpán Mach.

Ochlazení má být postupné – stříkáním hadicí se studenější vodou nebo krátkým pobytem venku. Po skončení sauny je pak vhodný odpočinek. Mezi pozitivní účinky suché sauny patří, že odvádí z těla škodlivé látky, má protialergický efekt, posílí dýchací cesty. Negativní spočívají v nedodržení hygieny – toto prostředí může být semeništěm bacilů.

Mráz přišel z Japonska

Opakem sauny je kryoterapie, odborně celotělová chladová terapie. S tou začal asi před čtyřiceti lety japonský profesor Yamauchi, když přišel na to, že se při teplotě kolem –130 ˚C aktivují v těle energetické rezervy, zrychlí se relaxace a rehabilitace svalového aparátu. Zpočátku ji proto využívali hlavně sportovci. Těm slouží stále – do kryocentra například chodí i olympijští medailisté! "Později se zjistilo, že mráz bleskově tlumí i kožní nervová zakončení a dochází k aktivaci lymfocytů odpovědných za ničení virů. Tím se ´trénuje´ imunita," říká propagátor kryoterapie, anesteziolog MUDr. Lubomír Šmuk.kryokomora Foto: Jan Janula

Takto to vypadá, když opouštíte kryokomoru                                     Foto: Jan Janula

 

Kryoterapie působí zázračně na klouby, páteř a pohybové ústrojí, urychlí hojení ran i pozůstatků zánětů, například po operacích. Také odstraňuje na šest až osm hodin bolest, což vyvolá aktivace chladu na receptory a dojde ke zpomalení vedení nervových vláken. Klesá při ní hladina úzkosti a naopak stoupá adrenalin. Kladné efekty kryoterapie jsou u kožních potíží (dochází například i k vyhlazení vrásek nebo zlepšení celulitidy), pomáhá dokonce při hubnutí a má vliv i na potenci!

Jak to funguje

Kryoterapii mohou absolvovat i děti starší 5 let. Důvod, proč tak hluboký mráz člověku neublíží, spočívá v tom, že dovnitř kabiny (takzvané kryokomory) je vháněn technicky upravený suchý vzduch zbavený veškeré vlhkosti. Díky tomu nedochází ke snížení vnitřní teploty těla, šokově se ochladí jen povrch. To vyústí v obrovské periferní překrvení (dosahující až čtyřnásobných hodnot proti normálnímu stavu), které přetrvává až několik hodin po proceduře. Ta trvá 2–4 minuty. Po jejím skončení se tělo musí opět zahřát, proto se šlape 8–10 minut na rotopedu.

K povinné výbavě při kryoterapii patří dřeváky, ponožky, rukavice, čelenka a rouška. Ideální je absolvovat celou kůru, což je deset vstupů v co nejkratším intervalu. "Je to výborné v případě, kdy na sobě cítíte příznaky počínající chřipky. Mráz totiž všechny viry nemilosrdně zničí, takže se chřipky člověk zbaví dřív, než propukne," uzavírá MUDr. Šmuk.

Jan Janula

Horoskopy 2017

reklama

reklama