reklama

Jak přirozeně snížit vysoký tlak? NÁVOD

Snižujeme tlak přirozeně! Foto:
Snižujeme tlak přirozeně!
Foto: thinkstock.com

Nespoléhejte se pouze na pilulky, které vám předepíše lékař. S kily jde dolů i tlak!

„Pokud máte kila navíc, snažte se snížit tělesnou hmotnost. Omezte příjem energie a hýbejte se,“ radí kardioložka Taťána Urbanová z kliniky Medicon a.s.

„Podle ověřených poznatků může snížení hmotnosti o 1 kilogram vést ke snížení krevního tlaku o 2,5 mmHg. Při poklesu hmotnosti o 5 kg dochází k poklesu tlaku o více než 10 mmHg!“

Pryč s pneumatikou kolem břicha

Důležité je také to, jak máme tuk v těle rozložený. „Nejškodlivější je pneumatika kolem břicha. Ta je podle výzkumů spojená s vyšším rizikem kardiovaskulárních chorob,“ upozorňuje Urbanová. Kdy se nad velikostí pasu zamyslet? Když máte objeme pasu nad 102 cm u mužů a nad 88 cm u žen.

Hlídejte si množství soli

Dalším krokem je snížení příjmu soli na 5 až 6 g za den. Množství soli, které se již uplatňuje na zvýšení tlaku, je individuální a svůj vliv mají i genetické faktory.

Věděli jste, že existují na sůl senzitivní a na sůl rezistentní jedinci? Těm druhým sůl nic moc nedělá, jenže to je dáno geneticky.

Do tohoto doporučovaného množství soli je nutné započítat i sůl obsaženou v potravinách. Množství 5–6 g za den odpovídá přibližně jedné čajové lžičce. Důležité je také dostatečné množství draslíku ve stravě. Dále je vhodné zvýšení konzumace ovoce a zeleniny a snížení celkového množství tuků, zvláště nasycených.

Pozor na alkohol!

Nezbytné je omezení konzumace alkoholu – u mužů do 30 g za den, u žen do 20 g za den, tj. 2 dl vína nebo 0,3 l piva.

Kdy máme vyšší krevní tlak? Lékaři považují za vyšší krevní tlak stav, kdy je u osob starších 18 let naměřen tlak hodnoty 140 /90 mmHg a více, minimálně při dvou různých kontrolách. Vyšší krevní tlak trápí v průměru 40 procent dospělých a ve vyšším věku ještě více. Je jedním z nejzávažnějších rizikových faktorů ischemické choroby srdeční.

Jak se léčí vyšší krevní tlak?

Kromě nasazení léků jsou ve všech stadiích hypertenze doporučována režimová a dietní opatření – ta vycházejí z dnes již známých faktorů zevního prostředí, které se podílejí na vzestupu hodnot tlaku.

Štíhlý pas a tlak Foto: thinkstock.com

Co pomůže snížit tlak? Kardioložka radí:

– slazené limonády nahraďte vodou s citronem, ovocným nebo zeleným čajem

– bílé pečivo nahraďte tmavými celozrnnými variantami s dostatečným množstvím vlákniny

– když máte chuť na sladké, dejte si raději kvalitní hořkou čokoládu

– kupujte čerstvé potraviny bez přídavku soli, vylučte konzervované potraviny, uzeniny, smažené výrobky

– ryby zařaďte do jídelníčku 2x týdně (losos, pstruh, herinky, sardinky), z masa jsou vhodná nejlépe libová kuřecí nebo krůtí prsa

– sůl nahraďte bylinami a kořením, nepoužívejte tekutá a sypká polévková koření, vynechte potraviny s glutamátem sodným

– jako zdroj draslíku zařaďte ovoce a zeleninu – meloun, banány, broskve, pomeranče, cukety, dále jsou vhodné celer, rajčata, cibule, česnek, brokolice, mrkev. Zeleninu upravujte nejlépe v páře

– mléko a mléčné výrobky volte se sníženým obsahem tuků (jogurty do 3 %, sýry do 30 %, vylučte tavené sýry)

– vhodná je pravidelná konzumace vlašských a lískových ořechů, lněných a slunečnicových semínek, olivového oleje

– zařaďte do stravy pravidelně čočku, fazole a další luštěniny

– vyhýbejte se řetězcům rychlého občerstvení

– snažte se jíst v menších dávkách a alespoň 5x denně                             

                                                                                                                         thinkstock.com

Kromě úpravy stravy jsou vhodná i další režimová opatření:

Nekuřte!

Zanechání kouření se doporučuje pro významný vztah kouření a ischemické choroby srdeční, a je tedy doporučováno i nemocným s hypertenzí.

Hýbejte se!

Nedílnou součástí je i zařazení vhodné a dostatečné pohybové aktivity – minimálně 30–45 minut 3–4x týdně, nejlépe formou svižné chůze, plavání, jízdy na kole nebo běhu.

Pozor na léky!

Nelze zapomenout na léky, které se mohou podílet na zvýšení tlaku – například nesteroidní antiflogistika, sympatomimetika, kortikoidy a hormonální antikoncepce u citlivých žen.

Relaxujte!

Opakované stresové situace se rovněž mohou podílet na zvýšení tlaku. Snažte se najít chvilku pro sebe a uvědomte si, že zdraví je to nejcennější, co máme. A když nejde o život, nejde o nic… Tak se zbytečně nestresujte!

 

 

 

 

 

 

 

Horoskopy 2018

reklama

reklama