reklama

Jak spát a nezpůsobit si návyk na léky

Když člověk nemůže spát, neodpočine si... Foto:
Když člověk nemůže spát, neodpočine si...
Foto: thinkstockphotos.com

Nemůžete usnout a léků na spaní se bojíte kvůli vzniku závislosti?

 

Vyzkoušejte přírodní metody – čaje z bylin nebo doplňky stravy. Jsou bez předpisu a můžete je užívat i dlouhodobě.

I u přírodních prostředků na spaní se ale vyplatí dodržovat pravidla užívání – „pouhé“ bylinky totiž mohou mít vliv třeba na účinky pravidelně užívaných léků.

 

A vždy dbejte i na zdravý spánkový režim. Bez spánkové hygieny to nepůjde

• Choďte spát včas, pokud možno ve stejnou dobu, neponocujte.

• Nepijte na noc alkohol ani nápoje s kofeinem.

• Večer jezte jen lehká jídla a ne těsně před spaním.

• Ložnici pečlivě větrejte, eliminujte zvuky navíc (např. tikot hodin) nebo přemíru světla.

• Nečtěte si dlouho, nepracujte před spaním s počítačem.

 

Mýtus: Po sedmnácté hodině už ani sousto. Měli byste jíst tak, abyste neměli hlad či dokonce nehladověli. Poslední lehčí jídlo si dejte 2–3 hodinky před spaním. Foto:

 

Proč nemůžeme spát

• Potíže s usnutím může přechodně způsobit fyzická bolest (nemoc, úraz atd.).

• Častým viníkem je těžká životní situace – rozvod, úmrtí v rodině, ztráta zaměstnání.

• Psychická nemoc – příznaky nejlépe posoudí psychiatr, do jisté míry i klinický psycholog.

Pokud se vás nic z toho netýká, vyzkoušejte přírodní pomocníky (do jisté míry pomohou i ve výše uvedených případech, ty ale potřebují i pomoc lékaře).

 

Pozor na deprese Foto:

 

Přečtěte si na serveru 120na80.cz: Berete více léků? Online a zdarma si můžete ověřit, zda se snesou


I na přírodu opatrně

• Přírodní přípravky na spaní se dají užívat dlouhodobě, ale vždy je potřeba si projít složení – aby přípravek obsahoval opravdu jen přírodní složky.

• Cokoliv zvolíte, užívejte třeba 3–4 týdny, nečekejte okamžité účinky jako u léků.

• Pokud v této době nedojde k citelnému zlepšení, obraťte se raději na lékaře.

• Některé složky (např. třezalka) mohou mít vliv na účinek některých předepsaných léků (například hormonální antikoncepce, antidepresiv a dalších) – vždy proto konzultujte výběr s lékárníkem.

 

třezalka_rostlina 3 Foto:

 

ČAJE PRO DOBRÝ SPÁNEK

• Jsou nejčastější formou využití účinků léčivých rostlin.

• Seženete je jako samostatné bylinky v nálevových sáčcích nebo jako součásti bylinných nervových či uklidňujících směsí.

• Čaje se připraví obvyklým způsobem – řiďte se návodem na obalu.

• Měli byste je pít teplé, ideálně půl hodiny před usnutím.

 

Blahodárné účinky zeleného čaje na lidský organizmus jsou prokázány Foto:

 

Po jakých bylinkách se shánět

• Kozlík lékařský – má sedativní účinky, kromě nespavosti se uplatní při stresu, úzkosti nebo depresích – např. LEROS natur spánek a nervy, TEEKANNE spánek a nervy

• Meduňka lékařská – uvolňuje napětí, pomáhá odblokovat stres, navodit lepší náladu, uklidňuje a navozuje klidný spánek – např. Saga meduňka bylinný čaj, Popradský čaj Meduňka lékařská

• Chmel otáčivý – má uklidňující účinky, využívá se kromě nespavosti k potlačení nervozity nebo stresu – např. Bylinná směs Klidný spánek

• Třezalka tečkovaná – třezalka působí jako antidepresivum, využívá se také při nejrůznějších nervových a neurologických onemocněních – např. LEROS třezalka, Apotheke Třezalka tečkovaná

 

Meduňka nepotřebuje žádnou péči, je to v podstatě plevel Foto:

 

DOPLŇKY STRAVY NA SPANÍ

• Obsahují zejména extrakty z léčivých rostlin – kozlík lékařský, meduňku lékařskou, chmel otáčivý, třezalku tečkovanou, mučenku pletní.

• Jejich další složkou je aminokyselina tryptofan – působí podobně jako třezalka, podporuje zvyšování hladiny serotoninu v mozku.

• Mohou obsahovat také aminokyselinu theanin (pochází ze zeleného čaje) – pomáhá při navození lepšího uvolnění během spánku.

• Jsou alternativou čajů především pro ty, kdo nemají rádi specifickou chuť bylinných čajů.

 

Čaj z meduňky si můžete bez obav a s chutí dopřát až třikrát denně. Foto:

 

AROMATERAPIE K NAVOZENÍ SPÁNKU

• K uklidnění a navození spánku můžete silice inhalovat nebo použít do koupele.

• V druhém případě je rozpusťte ve lžíci mléka nebo smetany, nepřidávejte přímo do vody.

• Fungují např. heřmánek, meduňka nebo levandule.

• Směsí bylinek můžete naplnit i malý povlak na polštář a umístit ho na postel, bylinky by se měly každý měsíc vyměnit.

 

Levandule v kuchyni 4 Foto:

 

Léky – přechodně a na krátkou dobu

• Léky na spaní můžete sehnat pouze na předpis z rukou lékaře.

• Měly by se užívat jen příležitostně – například pro překonání nespavosti při osobních problémech, které ovšem nemají dlouhého trvání (rozvod, úmrtí v rodině atd.).

• Účinky léků jsou rychlé a silné, vzniká tak snadno riziko závislosti na nich.

 

Zdroj: 120na80.cz

Horoskopy 2017

reklama

reklama