reklama

Když střeva stávkují aneb Jak vyzrát na zácpu

Dlouhé čekání a nic... Foto:
Dlouhé čekání a nic...
Foto: Thinkstock

Pravidelné a bezproblémové vyprazdňování je jedním z ukazatelů dobrého zdravotního stavu. V poslední době je ale častým jevem zácpa, která se vyskytuje podle odhadů asi u 30 % dospělých. Častěji postihuje ženy mezi 20. až 40. rokem se sedavým zaměstnáním a seniory.

Pro většinu lidí představuje tabu, o kterém nechtějí mluvit ani se svými nejbližšími. Zároveň problémům s vyprazdňováním nepřisuzují až takový význam, aby vyhledali odbornou lékařskou pomoc. Zácpu se rozhodně nevyplatí podcenit, může oslabit imunitu, způsobit kožní problémy nebo být spouštěcím motorem pro závažné onemocnění.

Přesnost hodináře

Jako se dobře seřízený hodinový stroj projevuje přesností, tak o správné činnosti střev vypovídá pravidelné vyprazdňování stolice. Pokud „chodíme na velkou“ méně než třikrát týdně a navíc ji provázejí bolesti, tak se pravděpodobně potýkáme se zácpou. Důležitější než četnost je přitom pravidelnost stolice. Průvodními jevy zácpy je časté nadýmání a tlakové bolesti v břiše.

Pozor na to, co jíte a co si oblékáte

Zácpa bývá zpravidla důsledkem nesprávného a nepravidelného příjmu potravy a tekutin. Nedostatek zeleniny, černý čaj a veliké množství sladkostí je pro ni živnou půdou. Zácpu si můžete přivodit ale i těsným oblečením, které stlačuje břicho, nebo ignorováním potřeby jít na záchod. Dalším významným faktorem je i nedostatek pohybu způsobený sedavým zaměstnáním, využíváním výtahů a jízdou v autě, které vytlačují z našeho života přirozený pohyb. V neposlední řadě mohou za tuto nemoc i genetické dispozice.

Článek

Každý stroužek je zásobárnou zdraví Foto:

16 pozitivních účinků česneku, o kterých jste možná nevěděli

Nejedno jídlo by bez česneku nebylo ono. Kromě nezaměnitelné chuti je ale česnek nepostradatelný i pro naše zdraví.

 

 

Proč zácpu neignorovat

Až 70 % imunity je soustředěno ve střevech. „Při dlouhotrvající zácpě může dojít ke změnám ve střevní sliznici, která je regulátorem správného fungování imunitního systému,“ říká MUDr. Monika Soldánová. Proto bychom měli do stravy zařadit i kysané mléčné produkty bohaté na mléčné bakterie (laktobacily) podporující harmonickou střevní mikroflóru. „Pokud máme zácpu a natrávené zbytky potravy se ze střev pravidelně nevyprazdňují, mohou se odpadní látky přes krevní oběh dostávat k důležitým orgánům a poškozovat je,“ dodává MUDr. Monika Soldánová. Nahromaděné usazeniny ve střevní flóře se pak mohou projevit v podobě různých vyrážek, ekzémů a problémů s pletí.

Vláknina může stav zlepšit i zhoršit

Vezmeme to takříkajíc z gruntu. V první řadě upravte dosavadní jídelníček a dodržujte dostatečný pitný režim. Konzumací potravin bohatých na vlákninu, jako jsou luštěniny, ovesné vločky nebo sušené ovoce, můžete dát fungování střev do pořádku. Pokud ale nebudete mít dostatek tekutin, tak zvýšený příjem vlákniny zácpu zhorší. Denní doporučený příjem vlákniny u zdravého člověka by měl být 20 až 35 gramů. Tělu byste pak měli dopřát dva litry tekutin (káva a černý čaj se nepočítají), v horkých dnech a při fyzické, resp. sportovní zátěži až 3 litry.

Článek

Pro dostatečný příjem vlákniny není třeba jíst žádné speciální potravinové doplňky Foto:

Vláknina v jídelníčku aneb Jak si vykartáčovat střeva

Vláknina, to je pojem neoddělitelně spojený se zdravou výživou. Pojem vyvolávající představu něčeho vláknitého, nestravitelného.

 

Zapojte nohy

Znáte to. Většina práce se odvíjí od kancelářského stolu a špatným sezením také neprokazujete střevům službu. Zkrátka přirozený pohyb, jako je obyčejná chůze, je vytlačen do pozadí. Při tělesném pohybu se dávají do pohybu střeva a potrava jimi rychleji prochází. Pohyb vám navíc dodá energii, budete se cítit odpočatí a nebudete přibírat na váze. Zkuste pravidelně místo výtahu použít schody a při sdělení informací kolegovi vynechat chat a dojít za ním osobně. Hned se budete cítit lépe.

Článek

Vyžeňte bolest ze života Foto:

Vyžeňte bolest ze života: Tipy, které fungují líp než tabletky!

Zapomeňte na chemii. Zbavit se bolesti můžete i jinak.

 

Když veškeré prostředky selžou

Když vás zácpa donutí sáhnout k léčebným přípravkům, buďte obezřetní. Hojně používané chemické přípravky proti zácpě, stejně jako třeba čaj z listů senny, mají velmi dráždivý účinek, který bývá často provázen nepříjemnými bolestmi až křečemi břicha. Navíc při častějším používání si na ně organismus zvykne a přípravky ztrácejí svoji účinnost. Z toho důvodu raději sáhněte po těch s přírodními složkami, jako je například Fructolax kostky ze ztuženého projímavého ovoce nebo minerální voda Šaratica.

 

 

 

 

 

Horoskopy 2017

reklama

reklama