reklama

Máte před spaním hlad? Tak si dejte svačinku

Je lepší se před spaním trošku najíst, než v posteli poslouchat kručení žaludku Foto:
Je lepší se před spaním trošku najíst, než v posteli poslouchat kručení žaludku
Foto: Thinkstock

Nevyvážená strava během dne, vynechávání snídaní a svačin nebo večeře z fastfoodu vedou k tomu, že nás před spaním přepadne vlčí hlad. Každý ale ví, že bychom neměli večer příliš jíst. Vždyť takové kalorie mají největší tendenci ukládat se do tukových zásob.

Jedna vědecká studie zase zjistila, co věděly už naše babičky. Totiž, že lidé, kteří se nacpou těsně před ulehnutím, mají neklidné spaní, nebo dokonce trpí nočními můrami. Druhý den jsou tak víc unavení, což zase vede k dalšímu nekvalitnímu stravování.

Ale jít spát o hladu je přece také hloupost. Zkuste usnout, když vás budí kručení břicha. Kdo hlad přece jen překoná, kvalita jeho spánku utrpí a druhý den se bude cítit unavený a hladový, což opět vede k jídlu plnému cukrů a tuků.

Má tedy tato situace řešení? Ano, a docela prosté. Vyberte si takové jídlo, které nemá příliš mnoho kalorií, nezatíží vaše zažívání a navíc vám pomůže usnout.

Tady je pár tipů, co si můžete dát k druhé večeři:

Zaměřeno na sýr

Sýry jsou zdrojem živočišných bílkovin a živočišného tuku, dále obsahují prospěšné minerální látky, zejména vápník. Výhodou jejich konzumace je i nízký glykemický index a delší pocit zasycení. Vyhýbejte se však sýrům s vysokým obsahem tuku v sušině, jako jsou například čedar, plísňové sýry či 45% eidam. Naopak sáhnout můžete po 30% ediamu, madelandu light, lučině nebo žervé. Sýry navíc obsahují aminokyselinu tryptofan, která navozuje pocit ospalosti.

 

Cereálie s mlékem nejsou jen k snídani

Malá miska cereálií s mlékem, které vám navíc dodá tryptofan a živočišné bílkoviny, je vhodnou druhou večeří. Ovšem pozor – nemluvíme tady o již hotových cereálních směsích. Ty jsou plné cukru a chemikálií. Vsaďte na cereálie celozrnné, které obsahují komplexní sacharidy – ovesné vločky nebo otruby. A přidejte si do nich třeba trošku sušeného ovoce nebo medu, který je také ideálním "uspávačem".

Řecký jogurt bez tuku

Asi 100 až 150 kilokalorií získáte z kelímku netučného řeckého jogurtu. Ten však oproti klasickým jogurtům obsahuje dvakrát více bílkovin. Bílkovině trvá déle, než opustí žaludek, takže uspokojí váš hlad na delší dobu, navíc tělo spálí více kalorií trávením bílkovin než sacharidů. Jogurt také pomáhá uklidnit žaludek, takže se vyhnete pálení žáhy a dalším nepříjemnostem.

Dva plátky krůtí šunky

Odborníci na výživu řadí krůtí maso mezi 14 superpotravin, protože má minimální obsah tuků a ve srovnání s jinými masy mnohem vyšší obsah bílkovin, které potřebujeme pro obnovu a správné fungování buněk. Je tedy z hlediska zdraví velice kvalitním a zároveň lehce stravitelným masem. I krůtí maso obsahuje aminokyselinu tryptofan, která nejen pomáhá s nespavostí, ale snižuje i pocity deprese.

Článek

Dochuťte jídlo bez kalorií navíc Foto:

Dochuťte jídlo bez kalorií navíc. Poradíme vám, co použít

I dietní jídla mohou být chutná. Stačí je správně ochutit. Tyto přísady vám přidají jen 10 kalorií.

Mrkvička pro zdravá očička

Mrkev patří k poměrně nenápadné kořenové zelenině, která má však v našem jídelníčku a kuchyni léty prověřenou tradici. Je velkou zásobárnou vlákniny, takže pomáhá předcházet rakovině tlustého střeva i konečníku. Preventivně ale působí třeba i proti rakovině plic, protože dělá dobře sliznicím. Stejně tak je výbornou potravinou, která pomůže právě tehdy, když se člověk cítí vyčerpaný – vzpruží, uvolní, zregeneruje.

Žluťoučké banány

Banány je vhodné do jídelníčku zařazovat pravidelně, protože také patří mezi superpotraviny. Jeden střední banán obsahuje zhruba 100 kilokalorií a také je v něm dost přírodního cukru, jejich konzumaci si tedy hlídejte. Jisté ale je, že vás kvůli vysokému obsahu bílkovin dokáže zasytit na dlouhou dobu a je výborně stravitelný. Za zmínku jistě stojí i vysoký obsah draslíku, který pomáhá bojovat proti depresím, a hořčíku, který vás dokonale uvolní a je vhodný třeba i ve chvíli, kdy máte unavené nohy a berou vás křeče. A je tu ještě jeden důvod, proč se hodí jako druhá večeře – nezašpiníte žádné nádobí.

Můžete zkusit i koktejl pro dobré spaní - rozmixujte půlku banánu se sklenkou mléka, lžičkou medu a několika mandlemi Foto:

Můžete zkusit i koktejl pro dobré spaní – rozmixujte půlku banánu se sklenkou mléka, lžičkou medu a několika mandlemi

 

A kdyby se vám chtělo pozdě večer ještě vařit, udělejte si salát...

... s vejcem

100 g ledového nebo hlávkového salátu, 1 natvrdo uvařené vejce a 5 ředkviček nakrájejte na kousky a přidejte 30 g syrovátkového sýru (např. Ricotta). Vše přelijte dresinkem ze 2 lžic zakysané smetany light, 1 lžíce pomerančové šťávy, 1 lžičky citronové šťávy, špetky soli a pepře, lehce promíchejte a podávejte s celozrnným toustem (20 g).

488867753 Foto:

… nebo s tuňákem

50 g tuňáka ve vlastní šťávě nechte odkapat, roztrhejte vidličkou na kousky a smíchejte s malou, na kostičky nakrájenou okurkou bez jádřince, 40 g cibule nakrájené na kolečka, 5 ředkvičkami nakrájenými na čtvrtiny a trochou nasekaného kopru. Salát přelijte zálivkou ze 3 lžic zakysané smetany light, 1 lžíce pomerančové šťávy, 1 lžičky nasekaných kaparů, špetky soli a pepře, opatrně promíchejte a podávejte s tenkým plátkem celozrnného chleba (20 g).

 

Lucie Kořistová

Horoskopy 2017

reklama

reklama