reklama

Nespavost: Proč nás trápí a jak vlastně vzniká?

Někteří lidé si nespavost sami pěstují negativními myšlenkami Foto:
Někteří lidé si nespavost sami pěstují negativními myšlenkami
Foto: Thinkstock

Každému se občas stane, že dlouho do noci nemůže usnout, v noci se neustále převaluje či se ráno probudí už ve čtyři hodiny a ještě k tomu celý rozlámaný.

 

 

Abychom však mohli mluvit o nespavosti, tak je nutné, aby něco podobného člověk zažíval pravidelně a delší dobu. Pokud se například pohádáme s partnerem či máme strach z obtížného úkolu v práci a následující noc špatně spíme, nemůžeme ještě mluvit o nespavosti.

Článek

Špatné spaní? Pomůže ajurvéda Foto:

Špatné spaní? Pomůže vám ajurvéda

Pár dní po změně času a vy stále nespíte dobře? Pozor! Nespavost je jedním z nejčastějších důvodů návštěvy lékaře a příčinou nemusí být zrovna jen změna času z letního na...

 

Co je nespavost

Průměrná délka spánku u dospělého jedince se pohybuje mezi 7–8 hodinami. Spí-li dospělý člověk například pouze pět hodin a necítí se přes den unavený, o nespavost se nejedná. Nespavost je teprve stav, kdy nekvalitní a neuspokojující spánek v noci narušuje kvalitu denního fungování člověka.

Příčin vzniku nespavosti může být několik. V zásadě se dá říci, že nespavost může být projevem různých psychických poruch, ale také se může vyskytovat jako samostatné onemocnění.

 

Mezi nejčastější typy nespavosti podle příčin vzniku patří následující:

1. Psychofyziologická neboli naučená nespavost

Tato nespavost je nejčastější a také často přechází do chronického stavu (trvá déle než šest měsíců). Její podstatou je spojení pocitů a emocí z probdělé noci s obavou, že něco podobného se bude znovu opakovat.

Zjednodušeně řečeno můžeme říci, že stačí, aby se člověk jednu noc nevyspal, druhý den uléhal s negativními myšlenkami a nespavost je na světě. Člověk, který si před spaním opakuje: „Dnes určitě zase nebudu moci usnout – stejně jako včera,“ nebo „Zítra budu k ničemu, nic nezvládnu,“ si nespavost vlastně sám pěstuje.

2. Pseudonespavost

Takzvaná pseudoinsomnie tvoří 5–8 % všech případů nespavosti. Jedná se o nespavost, při které člověk sice subjektivně pociťuje potíže se spánkem, ale objektivně tyto potíže nejsou potvrzeny.

3. Nespavost v rámci duševní poruchy (deprese)

Lidé, kteří trpí depresemi, mají velice často problémy se spánkem. Obvykle sice dokážou usnout, ale předčasně se ráno budí. Až 75 % pacientů s depresí má příznaky nespavosti, naopak nadměrnou spavostí trpí 40 % mladých a 10 % starších pacientů s tímto onemocněním.

Ne vždy je však nespavost důsledkem deprese. Nastat může i situace, kdy deprese vznikne následkem nespavosti. Dlouhodobý nekvalitní spánek významně sníží kvalitu života, člověk začne být podrážděný, objeví se problémy s partnerem, na unaveného člověka dolehne mnohem více pracovní zátěž a deprese je na světě.

4. Nespavost způsobená nemocemi

Některé příčiny nespavosti jsou tělesné povahy. Ve spánku lidem může bránit například fyzická bolest, neustálé svědění či dušnost. Nespavost však může být i prvním příznakem nemoci, třeba cukrovky, žaludečních vředů či onemocnění srdce a cév.

5. Nespavost v důsledku užívání drog, alkoholu, léků

Vypije-li člověk denně několik hrnků kávy, není pak divu, že nemůže v noci spát. Málo se ale ví, že příčinou nespavosti mohou být i užívané léky.

Článek

Jógou se protáhneme a zklidníme Foto:

Jaké cvičení pomůže proti nespavosti během přechodu?

Opět se potvrzuje, že jóga je pro zralé ženy jedno z nejvhodnějších cvičení.

 

Jak odhalit příčiny insomnie

Odhalit příčiny vzniku nespavosti (pokud není příčinou např. sousedova vrtačka nebo partnerovo chrápání) mnohdy nebývá snadné. Odhalit pravou příčinu nespavosti, to chce trpělivost a důkladnou sebereflexi. Vhodné je například zamyslet se nad tím, kdy se nespavost objevila, co ji zhoršilo, nebo naopak zmírnilo a podobně. Vyplatí se také popřemýšlet nad tím, co člověk před probdělou nocí dělal, jedl, pil a především prožíval.

Osobně využívám metody emočních rovnic, která identifikuje programy v hlavě, které působí takové zatížení mozku, že nedovolí spánek. Mozek je pouze počítač, má své zákonitosti. Pokud je mozek přetížený a neumí se dopočítat výsledku, nedovolí svému majiteli spát, protože potřebuje data.

S pomocí této metody jsme pomohli identifikovat příčiny nespavosti desítkám klientů. Dnes spí „jako zabití".

Aleš Kalina

Aleš Kalina Foto:

Aleš Kalina považuje za své poslání říkat lidem, jak to udělat, aby se už konečně cítili dobře. Má 25 let zkušeností v oblasti koučinku. Je hlavním koučem a školitelem společnosti MindSoft s.r.o. a autorem metody emočních rovnic, která nám pomáhá pochopit, proč se v daných situacích cítíme právě tak, jak se cítíme, a poněvadž se nejčastěji rozhodujeme na základě svých emocí, pomáhá nám pochopit i důvody rozhodování. Vydal dvě knihy – Emoční rovnice a Partnerský manuál – a několik motivačních CD.

Než se začal naplno věnovat koučinku, byl členem top managementu mezinárodních korporací (Microsoft, Telenor ČR, EDS, Sodexho Pass ČR). V roce 2007 byl zapsán do knihy Who is Who. Více informací na jdete na www.aleskalina.cz.

Horoskopy 2017

reklama

reklama