reklama

Padla na vás zimní deprese? Máme návod, jak ji správně rozdýchat

Správné dýchání je zázračnější, než si myslíte Foto:
Správné dýchání je zázračnější, než si myslíte
Foto: Thinkstock

První dva měsíce roku jsou obdobím, kdy mnohé z nás přepadají deprese. Pokud nechcete brát léky na úzkost nebo utrácet peníze za různé bylinné přípravky, můžete zkusit dechová cvičení a meditaci. A třeba být příjemně překvapeni výsledkem.

Psycholog Michal Florian přináší několik rad, které mohou od deprese pomoci. Nakonec, jak říká staré úsloví, za pokus člověk nic nedá. Základ tvoří dechová cvičení, což sice vypadá velice jednoduše, ale bohužel není. Máme totiž osvojené (většinou špatné) návyky. „Dýcháme lehce, povrchně – hlavně ve stresu – mluvíme rychle, slova ze sebe skoro až vyrážíme. Jako by nám je někdo chtěl ukrást, chceme říct všechno hned," říká Michal Florian úvodem.

Jistě, existují metody, jako je jóga či pilates, kde se správně dýchat naučíme, ale jsou časově a někdy i finančně náročné. Doma k osvojení základů stačí tak čtvrthodina – a navíc je zadarmo. Ovšem je zapotřebí zároveň pěstovat jednu důležitou vlastnost – trpělivost. „Nevhodné dechové vzorce máme zažité a není snadné je překonat. Staly se z nich totiž naše vlastní podvědomé mechanismy, používáme je bez uvažování," upozorňuje lékař.

Článek

Nemůžete usnout? Zkuste místo prášků sílu přírody. Foto:

Kozlík lékařský: Pomůže s nespavostí, stresem i depresemi

Ne nadarmo se říká „raději se na to vyspíme“ nebo „ráno moudřejší večera“. Díky spánku opouštíme své každodenní starosti, naše tělo a naše mysl se uvolní a naberou nové...

 

Vlastním dechem

Pro začátečníka je úplně nejsnazší cestou sledovat vlastní dech ve chvíli, kdy je sám a ví, že ho nic a nikdo nevyruší. Napoprvé je lepší nesnažit se nějak zasahovat do rytmu a hloubky dechu, jen vnímat interval a to, zda používáme nos nebo ústa (ta častěji). U nich je třeba, aby nádech vycházel až z břicha – je dobré si dát na něj ruku, abychom dech cítili a byl opravdu hluboký, trval klidně až 10 sekund. Výdech pak může být i nosem.

„Nespěcháme, klíčový je stále stejně pravidelný interval dýchání. Klidně si jeho délku můžeme zpočátku kontrolovat stopkami. Jakmile si zvykneme, náš vlastní instinkt nás pak už dál povede. Stačí se mu nebránit a nad ničím nepřemýšlet," radí Michal Florian.

 

Dokonalá pohoda

Jestliže se tomu budeme věnovat denně, změny si na sobě všimneme brzy. Ideální je provádět dechové cvičení večer v polotemné místnosti, osvětlené malou lampičkou – nejlépe solnou. Pak cítíme, jak dech prochází tělem, přináší mu uvolnění a mysl pozvolna přechází do lehké meditační fáze, ve které se dá zbavit obtěžujících myšlenek a místo nich otevřít prostor pro vnímání pocitů pohody, harmonie a odpočinku.

Nejjednodušší je ležet, dá se i stát. Sezení vhodné není. Záda totiž musí být stále rovná a vzpřímená! Zdá se to snadné, ale zcela rovně sedět zvládne jen málokdo, jsme totiž zvyklí se hrbit.

Článek

Které dobroty jsou zdrojem dobré nálady a zahání stes? Foto:

Špatná nálada? Tyhle potraviny vám ji vylepší

Únava, stres, neklid, nálada pod psa. Znáte to? A co kdybyste změnili jídelníček?

 

Nazí v mrazu

Pro hloubkovou meditaci používá jóga polohu lotosového květu. Vyžaduje sice pořádný trénink, ale dá se v ní dokonale odpoutat mysl od těla. Lámaističtí mnichové z klášterů tuto polohu přivedli k dokonalosti a klidně prosedí celou noc v mraze jen v bederní roušce. Je to neuvěřitelné, ale vědci nezjistili v jejich vnitřních orgánech ani kůži žádné změny, i tělesnou teplotu měli normální! Dosáhli prostě úrovně vnitřního soustředění, kdy na zimu nereagovali.

Ajurvéda není věda

Jednoduchou, spíš relaxační, i když také meditační metodu představuje MUDr. David Frej, který si vytvořil propracovaný léčebný systém a kombinuje zkušenosti západní a východní medicíny. Jmenuje se Šavasána a patří k jednomu z „pilířů“ ajurvédy. Má obrovskou výhodu v tom, že se ji každý snadno a rychle naučí. Neděláme totiž nic jiného, než že mírně roztáhneme nohy a ruce ve stejné poloze mírně od sebe. Při pohledu shora vypadáme asi jako když dítě nakreslí stromeček. Ležíme na posteli s dlaněmi položenými vzhůru a klidně dýcháme – ale jen nosem. Protože na to většina lidí není zvyklá, musí se kontrolovat, což jim spolehlivě vyžene myšlenky z hlavy.

Pokud jim to nedělá problém, musí se o to postarat sami, vnímat jen nádech a výdech, uvědomit si, jak úplně přirozeně vchází dovnitř a ven od špiček nohou až k hlavě.

Nezakázané uvolnění

Výsledkem je uvolnění jak tělesné – ze svalů zmizí napětí –, tak duševní, kdy cítíme pohodu. Často se stává, že u této procedury člověk nakrátko (večer i úplně) usne, což není na závadu. Spánek je nejlepším lékem pro naši neustále zaměstnanou a unavenou mysl.

Podle doktora Freje stačí „vydržet" dělat šavasánu tři týdny. Pak si zvykneme a utvoříme z ní rituál, který bude automaticky po celý rok přispívat k našemu dobru.

Jan Janula

Článek

Špatné spaní? Pomůže ajurvéda Foto:

Špatné spaní? Pomůže vám ajurvéda

Pár dní po změně času a vy stále nespíte dobře? Pozor! Nespavost je jedním z nejčastějších důvodů návštěvy lékaře a příčinou nemusí být zrovna jen změna času z letního na...


Horoskopy 2017

reklama

reklama