reklama

Pomeranče: Proč je jíst každý den

Pomeranče toho obsahují mnohem víc, než jen vitamín C Foto:
Pomeranče toho obsahují mnohem víc, než jen vitamín C
Foto: Thinkstock

Obsahují více než šedesát různých flavonoidů, což z nich dělá jeden z nejvýživnějších druhů ovoce, který bychom měli konzumovat každý den. A to zdaleka není všechno, co se ukrývá pod oranžovou slupkou.

Že pomeranče posilují imunitu, je známé. Co ale možná nevíte, je fakt, že pomáhají také posilovat zrak, bojovat proti onemocněním srdce a fungují jako prevence ledvinových kamenů.

Zatímco dnes jsou pomeranče široce dostupné a poměrně levné, kdysi byly považovány za ceněné luxusní zboží. Pomeranč (Citrus sinensis) se poprvé objevil v Asii před tisíci lety a postupně se v průběhu 15. století stal populární v celé Evropě. Španělští cestovatelé jej dovezli i na Floridu a do Kalifornie. Právě zde se v současné době nejvíce pěstují. Mezi další světové producenty patří Brazílie, Mexiko, Austrálie či Španělsko.

Průměrný obsah živin v 1 pomeranči (130 g):

Vláknina 3,1 g

Vitamin C 69,7 mg

Vitamin B1 0,1 mg

Vitamin B6 0,1 mg

Kyselina listová 39,3 mcg

Draslík 237 mg

Vápník 52,4 mg

Které jsou nejlepší?

Čerstvě sklizené pomeranče jsou k dispozici od zimy do léta.

– Zvolte plody, které jsou pevné s hladkou texturou.

Vyhněte se pomerančům, které jsou měkké a mění barvu.

Mohou být uloženy v chladničce nebo při pokojové teplotě po dobu přibližně dvou týdnů.

Vyhněte se pomerančovým džusům!

Zatímco oranžové ovoce obsahuje zdravé ingredience, pravidelná konzumace pomerančového džusu z koncentrátu není příliš vhodná. I když některé studie uvádějí krátkodobé příznivé účinky na cévní systém, tyto koncentráty obsahují fruktózu, která může zvýšit riziko vzniku mnoha onemocnění.

Když džus, tak jen čerstvě vylisovaný Foto: Když džus, tak jen čerstvě vylisovanýFoto: Thinkstock

 

Jezte kyselé, ať nejste překyselení

Možná vás překvapí, že kyselé pomeranče a citrony patří mezi zásadotvorné potraviny. Co to znamená? V současné době se stále častěji setkáváme s překyselením organismu. Lidské tělo je vybavené pufračními mechanismy, které hlídají a regulují pH krve v rozmezí 7,35–7,45. Jestliže pH krve klesne pod 7,35, označujeme tuto situaci jako acidózu, jestliže stoupne nad 7,45, jedná se o alkalózu.

Pokles pH krve pod 7 nebo vzrůst nad 7,8 může mít za následek smrt. Je tedy zjevné, že udržování acidobazické rovnováhy je velmi delikátní záležitost pro naše zdraví. Překyseluje nás nadměrná konzumace cukrů a škrobů, pití slazených limonád a uměle slazených džusů, pojídání zmrzlin a sladkostí všeho druhu, nevhodných tuků a zejména průmyslově zpracovaných hotových potravin.

„Za této situace je užitečné vědět, že pomerančová šťáva dokáže upravit překyselené tělní tekutiny. Není rozhodující to, že pomeranče i citrony jsou kyselé, důležité je, že jejich metabolismus vede k úpravě fyziologického pH. Pokud si chcete změřit pH svých slin pomocí pH papírků, mělo by se pohybovat mezi 6,8–7,2. Papírky pH seženete kdekoli v lékárně za cenu kolem sta korun," říká prof. RNDr. Anna Strunecká, DrSc.

Zdroj: časopis Health&Beauty 

Zaujal vás tento článek? Můžete si jich přečíst mnohem víc. Prolistujte si zdarma jedno z čísel časopisu Health&Beauty:

Nový banner HB2 Foto:

A ještě pár receptů, ve kterých hraje jednu z hlavních rolí pomeranč:

Recept

Pečená kachní prsa s pomerančovou omáčkou a sálátem z červené pšenice Foto:

Pečená kachní prsa s pomerančovou omáčkou a salátem z červené pšenice

Kachní prsíčka jsou skvělé maso. Můžete je připravit pěkně do růžova a nakrájet třeba na salát. Nebo je hezky propečte s dokřupava upravenou kůžičkou a připravte k nim...

Recept

Bezlepkový mandlový dort s pomeranči Foto:

Bezlepkový mandlový dort s pomeranči

I vy, co jste ze svého jídelníčku museli anebo jste chtěli vynechat lepek, můžete v pohodě a bez výčitek jíst dorty. Máme pro vás recept na úžasný mandlový BEZLEPKOVÝ dort.

Recept

Kuře na pomerančích s rajčatovo-čočkovým salátem Foto:

Kuře na pomerančích s rajčatovo-čočkovým salátem

Jemné kuřecí maso provoněné pomerančem a doplněné o rajčatovo-čočkový salát si určitě zamilujete.

Recept

Kuře na pomerančích a zázvoru Foto:

Kuře na pomerančích a zázvoru

Dnes variace na kuřecí maso. Pomeranč a zázvor se k sobě hodí náramně a s kuřecím stehýnkem tvoří neodolatelnou kombinaci. K tomu jako příloha zázvorové brambory a luxusní...

 

 


Horoskopy 2017

reklama

reklama