reklama

Poslouchejte své biologické hodiny a tělo vám poděkuje

Pokud přizpůsobíte své návyky svým biologickým hodinám, budete se cítit lépe Foto:
Pokud přizpůsobíte své návyky svým biologickým hodinám, budete se cítit lépe
Foto: Thinkstock

Napadlo vás někdy, proč se i o víkendu budíte stále ve stejnou dobu, proč jste už v osm hodin večer unavení, zatímco váš partner je plný energie, nebo proč vás stejný zub v noci bolí mnohem víc než ve dne? Mohou za to vaše biologické hodiny. A je dobré se jimi řídit.

O tom,  jak pracují tzv. cirkadiánní (biologické) rytmy, má hodně lidí jen matnou představu. Podle doktora Davida Freje, autora knihy „Biologické hodiny“, ale ovlivňují skoro celý náš organismus – včetně dlouhověkosti...

Biologické hodiny „tikají“ v našem těle neustále, aniž si to vůbec uvědomujeme. Zjednodušeně řečeno, jde o centrum v mozku, velké (nebo spíš malé) asi jako hlavička špendlíku, tvořené pouhými dvaceti tisíci buňkami, ale přes svou titěrnost nesmírně důležité. Řídí vnitřní orgány, vylučují hormony, za jejich asistence probíhají důležité procesy a pochody, tělesné i duševní. Ovlivňují chování, sexualitu, také podávání léků může být efektivnější, když známe svůj chronotyp (vžilo se pro něj označení skřivan pro lidi, kteří vstávají brzy ráno a usínají brzy, a sova pro ty, kteří chodí spát pozdě a pozdě i vstávají). Zatímco skřivanovi nedělá potíže se brzy ráno nasnídat, pro sovu to může být problém. Stejně tak třeba sex – skřivan uvítá sex po ránu, zatímco sova by nejraději skotačila v posteli třeba v deset večer.

„Jenže tak úplně jednoduché to zase není, jen málokdo je čistě vyhraněný. Podle mých zkušeností, ale i statistik, existuje nejvíc smíšených typů, s větším či menším příklonem k jedné nebo druhé variantě," vysvětluje David Frej.

 

Neviditelný dirigent

Náš interní systém se řídí podle 24hodinového cyklu, který ho „diriguje“. Je zčásti i genetický – otec tak má hlad ve stejnou dobu jako jedno dítě, matka jako druhé – tedy pokud potomci nezdědili geny jen po jednom z nich. Řídí se i vnějšími vlivy, hlavně denním světlem.

Při experimentu, kdy lidé zůstali delší dobu sami ve tmě bez sebemenší představy o čase, stejně jedli a spali ve stejnou dobu jako normálně, biologické hodiny to prostě zvládly.

Své biologické hodiny máte dané a nemůžete je změnit ani nastavit podle vlastních přání. Pokud to zkusíte udělat, může to přinést problémy. „Můžeme tělo nuceně natrénovat na jiný biorytmus – typický je skřivan, který dělá noční směny – ale vždycky se to vrátí jako bumerang, zejména poruchami spánku, zvýšenou únavou, stresem, oslabenými játry," varuje doktor Frej.

Pozor na domácí přístroje

Náš „ciferník“ chce pravidelnost. Jíst, chodit spát, vstávat ve stejnou dobu – včetně víkendu. Když známe svůj chronotyp, můžeme načasovat i užívání léku na dobu, kdy ho tělo nejlépe využije. Třeba u astmatu je vhodné podat lék večer, protože potíže obvykle nastanou v půlce noci. Ti, které trápí bolesti hlavy, by měli brát léky naopak ráno, protože bolest nejčastěji přichází dopoledne.

Zásadní vliv má cirkadiánní cyklus na tvorbu spánkového hormonu, melatoninu. Aby se ale mohl naplno aktivovat, je naprosto nutné mít v místnosti, kde spíme, tmu. „Nemusí být absolutní. Pouliční lampa nebo měsíc tak nevadí. Spíše jde o elektromagnetický smog z věčných světélek televizí, přehrávačů, věží a úplně nejhorší je mobil či tablet u postele nebo i v ní, třeba pod polštářem. Tam tyhle přístroje nemají co dělat!" říká nekompromisně MUDr. Frej.

Tělo dokáže spolehlivě rozhodit také časté cestování přes více časových pásem a je jedno, zda cestujete na západ nebo na východ.

Když skřivan žije se sovou

Hodně z toho, co přímo ovlivňuje biorytmy, nevnímáme nebo bagatelizujeme – dokud nepřijdou problémy. A pak se obvykle divíme. Přitom stačí málo, přizpůsobit se. Když skřivan přestane ponocovat, nepřemáhá únavu a jde brzo spát, dostane se do pohody.

I rodinné spory se dají zažehnat, ideální čas na komunikaci pro obě skupiny je podvečer. Záleží ale i na ochotě a respektu k druhému. „Znám ženu, sovu, co přešla na noční směny a chodí domů, když muž, skřivan, vstává. Udělá mu snídani a zatímco on pracuje, ona spí. Užívají si společná odpoledne i večery, přizpůsobili tomu i sex a místo rozvodu mají šťastné manželství," tvrdí MUDr. Frej.

Článek

Špatné spaní? Pomůže ajurvéda Foto:

Špatné spaní? Pomůže vám ajurvéda

Pár dní po změně času a vy stále nespíte dobře? Pozor! Nespavost je jedním z nejčastějších důvodů návštěvy lékaře a příčinou nemusí být zrovna jen změna času z letního na...

 

Zjisti, kdo jsi

Určit, zda je člověk sova, nebo skřivan, může každý, kdo vnímá signály a pocity svého těla a řídí se jimi. Není to ale vždy jednoduché, někdy je nutné změnit léta zažité stereotypy.

Skřivan je unavený už v osm, devět a touží po posteli. Sova v noci ožívá, ale zase ráno je neaktivní, pomalá, nemyslí jí to, tělo i mozek se rozjíždí. Třeba v Anglii tomu přizpůsobili i školní vyučování – začíná se v devět hodin a první hodinu se vyučují spíš na paměť méně náročné předměty.

Článek

Skrytá síla Foto:

Jak se ráno nabít energií? Jsou lepší věci než káva

Víte, že vás jablko po ránu probere účinněji než šálek kávy?

 

Neignorujte své bioritmy

„Problémů způsobených ignorováním biorytmů je celá řada. Kromě depresivních stavů a nespavosti jde hlavně o poruchy metabolismu, štítné žlázy, žaludku, střev, žlučníku, ledvin a dalších," podotýká David Frej.

Chcete vědět, jak tikají vaše biologické hodiny? Máme pro vás obecný přehled začínající od půlnoci. Platí pro lidi s „normálním“ denním režimem, tedy ty, kteří chodí spát před půlnocí a vstávají kolem 7 hodiny ranní. Pokud chodíte spát nebo vstáváte později či dříve, je nutné si časy v přehledu posunout. Ale nezapomeňte, jde jen o obecný přehled a každý člověk je originál.

1:00–3:00

Mozek i tělo jsou v útlumu, mají spát, čistí se, aktivují se játra. V tuto dobu je dobré nejíst a nepít

3:00–5:00

Probouzejí se plíce, „budí“ astmatiky a kuřáky. Zvýšené stavy úzkosti, deprese.

5:00–7:00

V akci je tlusté střevo (dobrý čas na vyprázdnění). Zvýší se tlak a zrychlí tep. Kdo v tuto dobu vstává, je přes den čilejší.

7:00–9:00

Pracuje žaludek, přijímá živiny. Vhodná doba pro jídlo, užívání léků a teplou sprchu.

9:00–11:00

Mozek jede naplno. Pracuje slinivka a slezina (je dobré v tuto dobu nepít alkohol). Dopoledne tělo nejlépe stráví sladké, takže dortík je možný.

11:00–13:00

Aktivuje se srdce. Je dobré omezit větší fyzickou zátěž a nepřejídat se.

13:00–15:00

Čas pro tenké střevo – energii vydáváme na trávení, můžeme být unavení, ospalí. Na tuto dobu je vhodné objednat se ke stomatologovi, zuby nejsou tak citlivé!

15:00–17:00

Energie stoupá, dobře se pracuje i sportuje. Je aktivní močový měchýř, proto mu dopřejte dostatek tekutin.

17:00–19:00

Čistí se ledviny – je dobré nepřijímat tuky, kávu, alkohol, cukr, sůl, vyhýbat se stresu, pít čistou vodu nebo čaj. Lehkou večeři je dobré si dát až kolem sedmé hodiny.

19:00–21:00

Srdce „pumpuje" na plné obrátky, rozproudí se krev, dobře působí antibiotika a masti proti bolestem. Kolem deváté se zlepšuje paměť, je tudíž vhodná doba pro učení.

21:00–23:00

Tělo se připravuje na spánek, odpočívá. Pomáhá uklidňující hudba, světlo má být tlumené nebo zhasnuté.

23:00–1:00

Doba žlučníku a zároveň citlivosti na bolest – v tuto dobu nás často trápí zuby. Tělo se snaží nabrat energii.

 

biologi Foto:

 

 

Více o tom, jak fungují biologické hodiny nebo jaký jste chronotyp, se dozvíte v knize Biologické hodiny, jejímž autorem je MUDr. David Frej.

 

 

 

Jan Janula

Horoskopy 2017

reklama

reklama