reklama

Saunování: Umíte z něj vytěžit maximum pro své zdraví?

Věděli jste, že se při saunování nemá sedět, ale ležet? Foto:
Věděli jste, že se při saunování nemá sedět, ale ležet?
Foto: Thinkstock

Hlavně v zimě je sauna pro své prohřívací účinky velmi vyhledávaná. Pokud si chcete naplno užívat jejích blahodárných účinků, je důležité dodržovat určitá pravidla, aby zdravotní a relaxační účinky byly co největší.

Blahodárné účinky sauny jsou lidem známé již stovky let. Domovskou zemí je Finsko, kde je saunování přímo součástí života – je považováno za společenskou událost a možnost trávení volného času s přáteli.

Proč je dobrá

Do sauny chodíme, abychom ze sebe vše pěkně vypotili. „Pravidelné saunování má především preventivní význam. Dochází k posílení odolnosti organismu, zejména proti nemocem horních a dolních cest dýchacích. Při zvýšeném pocení se tělo více zbavuje škodlivých zplodin metabolismu. Podpůrně se saunování používá též k prohřátí kloubů, rovněž pomáhá zvýšit zásobování organismu kyslíkem,“ říká PharmDr. Tomáš Arndt z Prozdravi.cz.

Do sauny není vhodné chodit, když jste jakkoliv nemocní nebo krátce po nemoci, kdy je tělo stále ještě oslabeno. Pro systematickou regeneraci celého těla je nejlepší saunu navštěvovat jednou týdně, pravidelně po celý rok. Do sauny se chodí zásadně za sucha, protože suchá pokožka se lépe potí. Rozhodně nedoporučujeme saunovat se v plavkách, protože se mohou rychle zapařit a způsobit tak kožní problémy. Vhodné je přikrýt se bavlněným prostěradlem.

Článek

Kombinace horka a studené vody dokáže s tělem zázraky Foto:

Sauna: Na které nemoci pomáhá a kdy do ní raději nechodit?

Pokud bojujete s nachlazením, na saunu zapomeňte. Ale je spousta dalších neduhů, na které sauna působí blahodárně.

 

Nekoukejte na hodiny

V různých saunovacích manuálech se uvádí, že se má saunovat 3x po 15 minutách. Ve Finsku byste ale s tímto nepochodili. Zde se razí zásada – poslouchej své tělo. V saunách zde nenajdete například ani přesýpací hodiny. Nejlepší je totiž určit si vlastní čas, který je pro tělo příjemný. „Před vstupem do sauny se osprchujte, osušte a vejděte ihned dovnitř. Při pocení je dobré si jemně masírovat pomocí kartáče či mořské houby. Dobu saunování je třeba zvolit podle svých pocitů, ale s ohledem na to, že doporučená doba pocení je 15 minut. Po saunování tělo ochlaďte studenou vodou, potom je třeba se dobře usušit a malinko protáhnout. Během odpočinku je nutné důsledně doplňovat tekutiny. Za ideální považujeme, pokud celý proces zopakujete celkem třikrát, “ vysvětluje odborník. Při saunování ležte, jen tak docílíte rovnoměrného prohřátí. Vsedě se může začít točit hlava. Pokud vás již začíná při dýchání pálit, dobrým trikem je si přes nos a pusu dát buď prostěradlo, nebo dlaň ruky.

Článek

Mráz vyhubí všechny bacily! Foto:

V kryokomoře: Nechali jsme se zmrazit na vlastní husí kůži!

Strávit několik minut v místnosti, kde je teplota až minus 140 stupňů zní šíleně a leckomu jen z té představy naskakuje husí kůže. A kdo to nezkusil, neuvěří, že...

 

Děti a sauna

Saunování je vhodné i pro děti. Je doporučováno jako součást prevence proti nemocem již od tří let věku. Důležité je si ale pamatovat, že dětské tělo se zahřívá mnohonásobně rychleji než dospělí jedinci. Teprve až v deseti letech se zahřívání přibližuje dospělým. Do 6 let by dítě mělo v sauně být 40 % a dítě ve věku 7–10 let asi 65 % doporučené doby pobytu dospělých.

Horoskopy 2017

reklama

reklama