reklama

Superpotraviny? Těchto 6 běžných potravin je mnohem lepších!

Opravdové superpotraviny často nejsou vůbec trendy a dají se pořídit za pár korun Foto:
Opravdové superpotraviny často nejsou vůbec trendy a dají se pořídit za pár korun
Foto: iStock

Jednou je to kurkuma, jindy spirulina nebo velbloudí mléko. Superpotraviny jsou v posledních letech hodně v kurzu. Až to někdy působí, že se odborníci přes výživu předhánějí, kdo z nich přijde s kurióznějším kouskem. Nejsou ovšem pro náš organismus lepší klasické a léty prověřené potraviny?

Takzvané superpotraviny by pro nás měly představovat koncentrované zdraví. Mají nás chránit před různými chorobami. Protože nás média zahlcují tisíci novými informacemi, jaké potraviny zaručeně podporují naše zdraví, můžeme mít problém se v tom vyznat.

Nicméně opravdovými superpotravinami jsou ty, které našemu organismu nabízejí zdravotní benefity a neobsahují nadměrně množství kalorií, ale přitom nejsou vůbec trendy. Jejich velkou výhodou je také jejich cena – jsou mnohem levnější než všechny moderní „superpotraviny“. Které to jsou? Máme pro vás těchto 6 tipů:

jablečné pyré Foto:

1. Jablečné pyré

Je lepší než: Agávový sirup

Mezi alternativní sladidla, která se prodávají jako náhražky cukru, se řadí i agávový sirup. Nicméně je třeba si uvědomit, že tento tip sladidla obsahuje v jedné lžíci více kalorií než běžný (konzumní) cukr, a vysoké množství fruktózy. Pokud ho konzumujete v nadměrné míře, může dojít k poškození funkce jater a také samozřejmě k nárůstu hmotnosti.

Jestliže ale osladíte jogurt, zmrzlinu nebo třeba smoothie přírodním jablečným pyré, bude příjemně sladké a svěží a zároveň bohatší o slušnou dávku vlákniny a vitamínů. Polovina jablka (bez doslazení) má průměrně jen 51 kcal a 11 g cukru a je zdrojem vitamínu C a vitamínu B6 – oba mj. podporují imunitu.

Chcete-li zvýšit množství vlákniny a vylepšit chuť jablečného pyré, vyrobte si své vlastní a použijte při jeho výrobě i jablečnou slupku. Stačí odstranit jádřince, pokrájet jablka na menší kousky a povařit se skořicí a trochou vody na středním plameni. Až budou jablka měkká, můžete je pro hladší konzistenci rozmixovat ručním mixérem.

sójový olej Foto:

2. Sójový olej

Je lepší než: Kokosový olej

Přestože si zažil kokosový olej své okamžiky slávy, někteří experti ho za zázrak nepovažují a varují před jeho negativními zdravotními účinky. Co jim konkrétně vadí? Vysoká hladina nasycených tuků (vyšší než sádlo!), kvůli čemuž narůstá hladina LDL (špatného) cholesterolu v krvi. Ačkoliv, abychom kokosovému oleji tolik nekřivdili, je pravda, že poskytuje našemu organismu i HDL (dobrý) cholesterol.

Leckdy ovšem není na škodu přestat poslouchat módní trendy v oblasti výživy a vrátit se ke starým osvědčeným výrobkům, v tomto případě k sójovému oleji. Ten představuje báječný zdroj nenasycených tuků. Navíc je za poměrně příznivou cenu.

Zkusme si srovnat oba oleje z hlediska obsahu nasycených tuků. Sójová varianta obsahuje pouze 15 % nasycených tuků, kokosový olej oproti tomu dokonce 90 %.

Sójový olej je dobrým zdrojem polynenasycených a mononenasycených tuků, tedy zdravých tuků, které pomáhají v krvi zvyšovat dobrý cholesterol a naopak snižovat ten špatný. Používá se spíše ve studené kuchyni – do salátů, k nakládání zeleniny, na smažení vhodný moc není.

hroznový džus Foto:

3. Hroznový džus

Je lepší než: nápoj z aloe vera

Aloe pomáhá zklidnit spáleniny, čehož využili výrobci, připravili z aloe nápoj a nazvali ho „zázračnou vodou“. Přestože se o podobných drincích tvrdí, že zvyšují energii a napomáhají při hubnutí a žaludečních bolestech, neexistuje důsledný výzkum, který by to prokázal.

Navíc kvůli přirozeně hořké chuti přidávají do nápoje někteří výrobci vysoké množství cukru. Jedna láhev může obsahovat asi 30 gramů cukru, což je například dvakrát více než je v čokoládovém dezertu brownie.Nehledě na to, že dužniny z aloe vera v mnoha nápojích moc není, ačkoli se tak tváří.

Oproti tomu hroznová šťáva je levným a zdravým způsobem, jak příjemně ochutit vodu a současně ji obohatit o výživné látky. Výzkumy ukazují, že mohou červené a fialové hroznové šťávy, které jsou bohaté na antioxidanty, poskytovat podobné výhody jako červené víno. Jedná se např. o snížení rizika vzniku krevních sraženin, prevenci poškození krevních cév a podporu zdravého krevního tlaku. Hroznová šťáva je také dobrým zdrojem vitamínu C. Pokud si ji naředíte vodou (zhruba 3 lžíce šťávy na sklenici vody), zvýšíte si denní příjem tekutin, a navíc přijmete pouhých 28 kcal a 7 g cukru.

brusinky Foto:

4. Brusinky

Jsou lepší než: Noni šťáva (džus)

Noni šťáva je nápoj vyrobený ze stále zeleného stromu z polynéských ostrovů a je označován za „superpotravinu“ plnou antioxidantů. Žádná studie ale nikdy neprokázala jeho pozitivní účinky na srdce, cukrovku, vysoký krevní tlak nebo cholesterol. Navíc by se tohoto drinku měli vyvarovat všichni, kteří mají problémy s ledvinami, a to kvůli vysoké hladině draslíku.

Naopak brusinky mají prokazatelně vysoký obsah antioxidantů a příznivý vliv na náš organismus. Mohou se konzumovat po celý rok, např. v sušené podobě. Napomáhají udržovat zdravé močové ústrojí a jejich antioxidanty mohou přispět ke snížení zánětu, který vede k chronickým onemocněním.

Z přehledu zveřejněného v americkém časopise Antioxidants bylo zjištěno, že brusinky dokáží tlumit některé druhy rakoviny, včetně těch, které se vyskytují v prostatě, močovém měchýři, tlustém střevě nebo žaludku. Podle studie University of Rochester Medical Center mohou brusinky dokonce pomoci ochránit zdraví našich zubů tím, že zastaví negativní působení bakterií na zuby.

dýně Foto:

5. Dýně

Je lepší než: Jackfruit

Jackfruit je tropické ovoce (ze stromu chlebovník různolistý) připomínající svou konzistencí vepřové. Vzhledem k jeho struktuře je označováno jako alternativa k masu. Nicméně tento typ ovoce dokáže skvěle nahradit obyčejná dýně, která je nejen levnější a dostupnější, ale dokonce má méně kalorií a více některých vitamínů.

Jeden šálek jackfruit má 157 kcal, 31 g cukru , obsahuje 3 % denní dávky vitamínu A, 37 % denní dávky vitamínu C a 25 % vitamínu B6. Šálek dýně má naopak pouze 30 kcal, jenom 3 g cukru a 197 % vaší denní dávky vitamínu A, což podporuje ostrý zrak a silnou imunitu. Dýně je také dobrým zdrojem vitamínu C, vitamínu E a beta-karotenu, které mohou zabránit degenerativnímu poškození očí.

A jak můžete zakomponovat dýni do vašeho jídelníčku? Kromě sezóny, kdy je velmi oblíbená dýňová polévka nebo koláč, můžete využít její konzervovanou formu (např. dýňové pyré) a připravit si třeba dýňové muffiny nebo domácí ravioli – plněné těstoviny.

arašídové máslo Foto:

 

6. Burákové máslo

Je lepší než: Kokosové máslo

Ve specializovaných obchodech je možné sehnat máslo vyrobené snad z jakýchkoliv ořechů. Nejlíp ale uděláte, když se budete držet klasiky – arašídového. Buráky jsou totiž vynikajícím zdrojem velmi významného antioxidantu - vitamínu E. Dále obsahují látku zvanou niacin (vitamín B3), která společně s vitamínem E napomáhá ve stáří udržovat naše kognitivní (poznávací) funkce. Pokud si ale potrpíte na rozmanité druhy másel, vyhýbejte se těm, která obsahují přidané cukry nebo hydrogenované či částečně hydrogenované oleje (nebo tuky). Zvyšují totiž hladinu cholesterolu v krvi.

Pro srovnání nabízíme výživové hodnoty obou typů másel (hodnota ve dvou lžících):

Přírodní arašídové máslo - 190 kcal, 16 g tuku, 2,5 g nasycených tuků a 8 g bílkovin

Kokosové máslo - 220 kcal, 20 g tuku, 19 g nasycených tuků a 2 g bílkovin

-šp-/Foto: iStock

Mohlo by vás taky zajímat:

Článek

Co třeba polévka z pečené dýně? Foto:

10 podzimních superpotravin, které vás dokonale zahřejí

Ačkoli je v dnešní době velmi jednoduché naložit si na talíř i v zimě typicky letní potraviny, vhodnější je uzpůsobit jídelníček nadcházejícímu podzimu. Naštěstí existují...

Článek

české potraviny hlavní Foto:

7 českých superpotravin

Nejsou drahé, jsou snadno dostupné a není jich málo!

Článek

prášky hlavní Foto:

6 prášků ze „superpotravin“, díky nimž budete zdravější

Nejnovější trend ve zdravé výživě? Přírodní zdravé potraviny v práškové formě!


Horoskopy 2018

reklama

reklama