reklama

Test mléčných nápojů: Nejsou zdaleka tak zdravé, jak se tváří

Zdravé pití? Ale kdepak! Foto:
Zdravé pití? Ale kdepak!
Foto: Thinkstock

V loňském roce každý Čech spotřeboval v průměru 225–300 kg mléka a mléčných výrobků. Ty obsahují vedle důležitých minerálních látek i cukr. Často dokonce v takovém množství, které byste vůbec nečekali.

Sladká chuť je pro člověka velmi přitažlivá, což výrobci potravin moc dobře vědí. A tak sypou cukr i do výrobků, které si kupujete v domnění, že jsou zdravé a škodlivý cukr byste v nich nejspíš vůbec nečekali.

Je cukr závislostí?

Ano, pravidelná nadměrná konzumace cukru může způsobit změny v mozku, podobné změnám vznikajících při užívání drog. Kdo by neznal pocit, když nás honí mlsná a máme neodolatelnou chuť na něco sladkého. Přesně tento stav je projevem, kdy si naše tělo říká o další dávku cukru. Závislost na sladké chuti získáváme díky špatným stravovacím návykům a čím více cukru si dopřáváme, o to větším množstvím cukru se musíme posilnit, abychom chutě uspokojili.

Představili jste si někdy, kolik cukru obsahuje jogurt s barevným posypem, který jste dali ke svačině svému dítěti společně s miskou ovoce nebo kouskem domácí buchty? Kelímek 150 g jogurtu s posypem obsahuje 6 kostek cukru! A množství cukru se s přidaným ovocem ještě zvyšuje.

Test odhalil pravdu

Iniciativa Vím, co jím a piju nechala otestovat 20 mléčných nápojů a zaměřila se právě na obsah cukru. Pouze pět výrobků splnilo kritéria loga Vím, co jím, která vychází z doporučení Světové zdravotnické organizace (WHO).

Jeden nápoj – až 7 kostek cukru!

„Nejvyšší naměřená hodnota mezi testovanými výrobky byla 10,9 gramu na 100 gramů výrobku. Celý výrobek tedy obsahoval téměř 35 g přidaného cukru, což odpovídá 7 kostkám cukru. Z tohoto množství bohužel jen minimum připadá na cukr z jahod obsažených v ovocné složce. Pokud si tedy chce zákazník vybrat opravdu zdravější variantu, musí sáhnout po výrobku, do kterého bylo přidáno jen ovoce, nebo si koupit výrobek neochucený a ovoce si do něj sám přidat,“ radí obezitolog MUDr. Petr Hlavatý, Ph.D., odborný garant iniciativy Vím, co jím a piju.

I ochucené výrobky mohou vyhovovat

Laboratorní testování proběhlo v nezávislé laboratoři ALS Czech Republic. Z 20 testovaných mléčných nápojů, a to ochucených i neochucených, by se o udělení loga Vím, co jím mohlo ucházet jen 5 výrobků – 3 neochucené a 2 ochucené (šestý testovaný výrobek, který obsahoval málo cukru, měl bohužel vyšší obsah nasycených mastných kyselin). Výrobek označený logem totiž musí obsahovat do 5 gramů přidaných cukrů na 100 gramů výrobku. Kritéria pro udělení loga vycházejí z přísných doporučení Světové zdravotnické organizace (WHO).

Podívejte se, které testované mléčné nápoje obsahují méně než 5 g cukru na 100 g výrobku:

1 Foto:

 

„Výsledky testu dokazují, že mezi mléčnými nápoji jsou výrazné rozdíly. Proto by každý z nás měl při nákupu potravin sledovat výživové hodnoty,“ říká výživový poradce Ing. Petr Havlíček. Mléčné nápoje s přijatelným obsahem cukru ale nemusí být jen neochucené. „Výsledky testu dokazují, že výrobci do mléčných výrobků nemusí zbytečně přidávat cukr. Čtvrtina testovaných výrobků se prodává s přijatelným množstvím přidaných cukrů. Pro výrobce je to signál, že by měli revidovat receptury a přizpůsobit své výrobky trendům zdravého životního stylu a vyváženého stravování,“ upozorňuje Ing. Lucie Gonzálezová, ředitelka iniciativy Vím, co jím a piju.

A které mléčné nápoje obsahují cukru víc, než by měly?

1 Foto:

Laboratorní analýza se primárně zaměřila na přidaný cukr, který mléčné výrobky obsahují v rizikovém množství. Důsledkem nadměrného příjmu cukru je nadváha, obezita a z ní plynoucí případné zdravotní komplikace (např. cukrovka 2. typu, vysoký krevní tlak) a dále vyšší riziko zubního kazu. Nadměrný příjem cukru vede i ke zvyšování hladiny krevních tuků (triacylglycerolů), které jsou jedním z rizikových faktorů metabolického syndromu. Metabolický syndrom pak ve svém důsledku vede k nemocem srdce a cév a cukrovce 2. typu.

Všechny testované výrobky, tedy ochucené i neochucené mléčné nápoje, obsahovaly relativně nízké množství tuku. U více tučných výrobků je ale třeba počítat zejména s vyšším obsahem zejména nasycených mastných kyselin. „Nasycené mastné kyseliny by měly tvořit maximálně 10 % celkového denního energetického příjmu. Referenční hodnota příjmu je 20 g nasycených tuků za den. Obecně je tedy vhodné preferovat méně tučné výrobky (do cca 2 g/100 g) tak, aby doporučené maximální množství bylo splněno,“ komentuje výsledky analýzy MUDr. Petr Hlavatý, Ph.D.

Naučte se vybírat

Pokud vybíráte mléčný výrobek, zvolte neochucený výrobek. Máte totiž jistotu, že obsah cukru popsaný na obale je pouze laktóza (tedy mléčný cukr) a nejsou zde žádné cukry přidané. „U ochucených výrobků může být uvedený obsah cukru zavádějící, protože pod názvem ´cukry´ se skrývají jak cukry přidané, tak i laktóza – není ale možno určit v jakém poměru,“ dodává výživový poradce a odborný garant iniciativy Vím, co jím a piju Ing. Petr Havlíček.

Článek

Je těžké odolat... Foto:

Zbavte se závislosti na cukru. Zhubnete a budete zdravější!

Cukr naše tělo potřebuje, protože ho využívá jako zdroj energie. Díky němu funguje lidský mozek, srdce i svaly. Jenomže všeho moc škodí a s cukrem se to v posledních...

Článek

Existuje vůbec sladidlo, které lze používat bez omezení? Existuje, ale med to není.  Foto:

Cukr, nebo jiná sladidla? Přehled vhodných alternativ cukru

V dnešní době takřka hamletovská otázka – čím sladit? – motá hlavy odborníkům, dietářům i běžným smrtelníkům.

Horoskopy 2017

reklama

reklama