reklama

Víte, kde hledat vitamin C? Budete překvapeni!

Víte, kde hledat vitamín C? Budete překvapeni! Foto:
Víte, kde hledat vitamín C? Budete překvapeni!
Foto: istock.com

Když se řekne vitamín C, spolehlivě sáhneme po citrusech. Asi nám to foneticky dává smysl, C – jako citron. Citrusové plody “céčko” samozřejmě obsahují, ale v porovnání s jinými potravinami jsou docela břídilové.

Vitamin C je na podzim a v zimě tím asi nejdůležitějším vitaminem. Posiluje imunitní systém, zvyšuje odolnost proti nachlazení a infekčním onemocněním, takže by nám neměl chybět v období viróz a chřipek. Vyšší dávky tohoto vitaminu také pomáhají urychlit regeneraci po náročném sportovním nebo psychickém výkonu, zlepšují hojení zranění, popálenin nebo zlomenin a pomáhají při bolestivosti kloubů. Vitamin C má i antioxidační účinky a je nezbytný při tvorbě kolagenu a chrupavek. Potřebujete dále přesvědčovat, že ho prostě potřebujete? A kde ho hledat?

Máme pro vás deset překvapivých tipů vitaminem C přímo nabitých:

1) Červená paprika 

Je nečekaným králem mezi potravinami s vysokou hodnotou “céčka”. Zkuste ji zachovat syrovou a nakrájejte si ji třeba do salátu nebo z ní udělejte lodičky naplněné vaší oblíbenou pomazánkou. Velkou míru vitaminu C obsahuje i její zelená kolegyně.

2) Nať petržele

Babičky věděly, proč petrželku sypou na polévku. Ale pozor, opravdu až na konec, když se nevaří, jinak byste o důležité látky přišli.

3) Černý rybíz

Nejste Maruška, takže ho v zimě asi čerstvý neseženete, ale pokud jste si udělali v létě zásoby do mrazáku, máte vyhráno. Dávejte si ho do ranního jogurtu a dostanete do sebe spoustu “céčka”!

4) Brokolice

Milovaná i nenáviděná. Pokud ji máte rádi, ale ne tak, abyste ji chroupali syrovou, zkuste obsah vitaminu C zachovat alespoň tím, že ji uděláte na páře a ne ve vodě.

5) Křen

Kdo by ho neměl rád čerstvě nastrouhaný k uzenému nebo dobrým párkům. V zimě ho seženete snadno a uděláte si doma výbornou štiplavou přílohu k masu, navíc plnou “céčka”.

6) Kapusta

Každý ji nemusí, ale pokud ji vpašujete do výborných karbanátků nebo zimní minestrone, uvidíte, že vám ji slupnou i děti, ani nebudou vědět jak.

7) Kiwi

Mezi ovocem překvapivě vítězí tyto chlupaté plody. Mají tak vysoký obsah vitaminu C, že za sebou zanechávají všechny citrony a pomeranče.

8) Červené zelí

Tak to je zimní klasika, do které se nemusíme příliš nutit, zvlášť, když ho zakusujeme s propečenou kachnou. Klidně uberte knedlíků a přidejte zelí – pro linii i imunitu.

9) Játra

Hovězí, telecí, vepřová i kuřecí. Vyberte si, jaká máte rádi. Játra by na našem talíři čas od času neměla chybět, jsou velmi zdravá a mimo jiné i vynikající zásobárnou vitaminu C.

10) Koření

Je to trochu divné, ale je to tak. Vysoký obsah vitaminu C je v mnohém koření. Klidně si vyberte své oblíbené: muškátový květ, kmín, tymián, majoránka, skořice nebo mletý zázvor?

Máme pro vás i další články plné vitaminů:

Článek

5 největších mýtů o vitamínech Foto:

Největší mýty o vitamínech aneb Jak vlastně fungují a kdy je raději nebrat

Zdravý životní styl se dnes u řady lidí neobejde bez zvýšeného přísunu vitamínů. Ty jsou pro správné fungování těla i jeho imunitu velmi důležité. I přesto však o nich ve...

Článek

I u vitaminových tabletek se vyplatí pečlivě sledovat jejich složení Foto:

Neberte jen tak nějaké vitaminy. Jak poznáte ty nejúčinnější?

Od hořčíku přes multivitaminy po céčko nebo déčko. Vitaminových doplňků se prodává čím dál víc. Jenže ne všechny si jsou rovné. Některé obsahují účinných látek málo, jiné...

autor: KU

Horoskopy 2017

reklama

reklama