Webové stránky skupiny Prima používají cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti. Používáním tohoto webu souhlasíte s užitím cookies v rámci webů skupiny Prima. Více informací
Souhlasím
návrat zpět

Vyhledávání

Co hledáte?
Smazat
zpět

Partnerský horoskop

Jste si souzení? Zvolte znamení a zjistěte, jestli vám hvězdy přejí.
zpět

Výpočet ascendentu

Pro výpočet svého ascendentu zadejte datum a čas narození.

Podzim v kuchyni podle našich babiček aneb Jak si levně zvýšit imunitu

Podzim se blíží, a i když meteorologové slibují babí léto, nevlídné počasí a chlad dřív nebo později přijdou. A s nimi i nachlazení a virózy. Obranou proti nim je zvýšená imunita a nejlepší a nejlevnější způsob, jak ji zvýšit, je napodobit naše předky.
Vydáno: 20.09.2018
Jak si zvýšit imunitu
Jak si zvýšit imunitu Autor: iStock
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Zdroje síly

Naše (pra)babičky a (pra)dědečkové, aniž v lékárně vyhazovali peníze za přírodní doplňky (často pochybné kvality) nebo atakovali fitcentra, zvyšovali svou fyzickou kondici sklizní brambor a další zemědělskou činností. Na zimu prostě musela být úroda pod střechou. A podle toho přizpůsobili jídelníček, protože potřebovali, aby měli tělo odolné dešti a plískanicím a nemarodili. Věděli sice, že největší zdroj síly je tmavé maso, ovšem bylo hodně vzácné, takže museli hledat náhradní možnosti.

Hovězí jen v neděli

My si hovězího masa, na rozdíl od našich předků, můžeme dopřát, kolik chceme, ale nemáme s nimi srovnatelný energetický výdej. Měli bychom ho proto jíst jako oni, jen v neděli k obědu (ne k večeři, pro zažívací soustavu je těžko stravitelné). Jeho častá konzumace je příčinou dny, srdečních a cévních chorob. Nejzdravější je vařené, ne steak. K posílení organismu slouží i ryby jako losos, tuňák nebo sardinky.

Blahodárné švestky

Na podzim dozrává také ovoce, hlavně švestky, a letošní úroda bude vysoce naprůměrná. Toho bychom určitě měli využít. Švestky totiž obsahují organické kyseliny, třísloviny, důležité dusíkaté a minerální látky (sodík, draslík, fosfor, vápník, hořčík, železo) a mnoho vitamínů. A dají se připravit na dost způsobů.

Podceňovaná dýně

V chladném období se hodí datle, fíky, rozinky, sušené ovoce, vynikající jsou jedlé kaštany. Do konce září je i poslední možnost, kdy se sežene čerstvá zelenina, ne skleníková. Toho je třeba také využít. Zkuste třeba dnes už polozapomenutý pastiňák. Zdravá je bílá ředkev, červená řepa, kedlubny, křen, houby, na imunitu se výtečné hodí cibule, česnek, kysané zelí. Vhodné je pít ráno na lačno horkou vodu se zázvorem a před ní sklenku vlažné vody s citronem. Výborná je u nás stále nedoceněná dýně, která se dá připravit na řadu způsobů. Je z ní třeba skvělá polévka!

Zelenina jen vařená

Vývar ze zeleniny se hodí celý podzim a zimu. Naopak se nemá jíst syrová zelenina. Například rajčata či papriky organismus ochlazují. Pokud o ně stojíte, tak z nich udělejte třeba lečo nebo je lehce poduste. Na chuť i zdraví jsou výborné zadělávané kedlubny. Hodí se také vařené obilniny, zejména jáhly, rýže, pohanka.

Tělo v zimě také vyžaduje víc bílkovin, ideálním zdrojem jsou luštěniny (zvlášť bílé fazole). Koho nadýmají, ať k nim přikusuje chléb (ne čerstvý!). Z masa je výtečná krůta a králík, mají hodně proteinu a minimum tuku. Občas se hodí i husa a zvěřina, ty už ale dietní moc nejsou…

Léčivý česnek a cibule

Určitě by se v chladném počasí neměly konzumovat žádné studené přírodní potraviny. Tělo si žádá teplo a ochranu v podobě potravin, které mají antioxidační účinky. Při začátku nachlazení je dobré dát si do úst na půl hodiny stroužek česneku, pak ho vyplivnout a vypít horkou vodu se spoustou čerstvého zázvoru. Určitě nic nezkazí ani zvýšený příjem cibule.

Pokud jde o citrusové plody, je to individuální, chce to vyzkoušet, někomu pomáhají, jinému škodí. K večeru se hodí na imunitu i žaludek mátový čaj. Zima a hlavně mráz tělo vysušují, není od věci občas si dát (i přes vysokou kalorickou hodnotu) neslazené oříšky, semínka, med, vaječná jídla, houby.

Zahřejte se teplou snídaní

Důležitá je snídaně, ke které se výborně hodí perník se skořicí nebo ovesná kaše s ovocným pyré. Navíc teplá snídaně zvedne náladu a dá tělu energii.

Domácí apatyka

Pokud nachlazení přejde v kašel, stále platí osvědčený recept – smíchat nakrájenou cibuli s medem, ne ale tím, který má krystalky cukru, ty naopak dráždí. Ideální je připravit si tento již od starověku známý lék na noc ve velkém nnožstí, do rána nechat louhovat a šťávu průběžně pít. Výtečné je také zelí – kysané, nakládané i v podobě salátů, zvlášť v kombinaci s křenem. Naše babičky měly také vždy nasušené byliny – heřmánek, lichořeřišnici, lipový květ, šalvěj.

A samozřejmě je třeba dbát také na biorytmus – spát i vstávat ve stejnou dobu, větrat nejméně třikrát denně po dobu tří minut. Topení totiž vysušuje sliznice a ty jsou pak náchylnější k nemocem.

Jan Janula

Článek je zařazen v: babička, zvýšení imunity, česnek, cibule, med, bílkoviny, nachlazení, zelí, kašel
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama